• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
2
اموزشی:

شلوار مناسب کوهنوردی

  • کد خبر : 7322
  • 01 آذر 1399 - 10:15
شلوار مناسب کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:شلوارهای کوهنوردی کاملا ضد آب نیست اما پوشش های ضد آب می توانند انتخاب خوبی برای استفاده در آب و هوا ی بارانی باشند.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص شلوار مناسب کوهنوردی منتشر نمود:

اگر قصد کرده اید صعودی بزرگ و چند روزه انجام دهید، حتما باید دنبال شلواری بگردید که در سرازیری و شیب ها، در آن راحت بمانید و حتی بتوانید در روز های گرم با کوتاه کردن شلوار، از آن استفاده کنید. اگر کمتر اهل کوهنوردی هستید و بیشتر وقت خود را در دل طبیعت میگذرانید، به دنبال شلواری باشید که بتوانید روزهای زیادی آن را بپوشید و احساس راحتی کنید.

خرید شلوار مناسب کوهنوردی: انواع شلوارها

خرید شلوار مناسب کوهنوردی

یكی از مهم ترین موارد در پوشاك کوهنوردی انتخاب لایه اول (base layer) است، این لایه به علت تماس مستقیم با پوست در عین راحتی باید از قابلیت تنفس برخوردار باشد.اين لايه از لباس که شامل بلوز و شلوار است،

دماي بدن را حفظ و رطوبت بدن را به لايه هاي بعدي منتقل مي كند. اين لايه بايد از جنس كش پلاستيكي باشد. چون جنس نخي باعث حفظ رطوبت در اين لايه و احساس سرما مي شود.پیراهن و شلوار لایه اول کوهنوردی در دو مدل زمستانی و تابستانی تولید می شوند.

در نوع تابستانی که فوق العاده سبک است خاصیت گرمایی در نظر گرفته نشده بلکه تبادل هوا بیرون و داخل لباس نیز در نظر گرفته شده تا بدن خنک بماند و در یک فعالیت گرم تابستانی فرد گرما زده نشود.

پیراهن و شلوار لایه اول زمستانی از نوع پشم مصنوعی بوده که بدن را در حین فعالیت گرم نگه می دارند و تا حدودی نیز در مقابل نفوذ باد نیز مقاوم هستند و سنگین تر نیز می باشند. بلوز و شلوار بیس لایر مردانه در فروشگاه کوه سایت از این نمونه می باشد.

عموما، هر یک از شلوارهای کوهنوردی بر اساس طراحی ، در یکی از چند انواع زیر که به آنها اشاره خواهیم کرد، قرار می گیرند .
یکی از نکاتی که باید در خرید در نظر بگیرید، این است که آیا شلوار را می توان با دیگر شلوارهای معمولی پوشید یا خیر؟

آیا دارای زیپ هایی که قابلیت کوتاه تر شدن داشته باشند را در خود جای داده است؟ و یا می توان با تنگ کردن و یا لبه ی آن را بالا زدن، به شلوارهای کوتاه تبدیل کرد یا خیر؟  این ویژگی ها و قابلیت ها در میان کوهنوردان حرفه ای بسیار با ارزش است و هر کدام از آن ها با شناخت بیشتر مسیر خود، شلواری را انتخاب می کنند که بیشترین کارایی را برای آن ها داشته باشد.

شلوارهای استاندارد

عموما شلوار های استاندارد انتخاب های خوبی برای کوهنوردی هستند، زیرا نسبت به شلوار های کوتاه، بیشتر شما را گرم نگه می دارند و پاهایتان را از نیش حشرات موذی، خراش و ساییدگی های صخره ها، رطوبت زیاد و همچنین در معرض خورشید و باد قرار گرفتن حفظ می کنند.

برای کاهش گرم شدن این شلوار ها نیز، معمولا سیستم تهویه گرمایی نیز با دوخت جیب های شبکه ای و قرار دادن منفذهای در پشت محل زانو و یا نیم تنه، شما را خنک نگه می دارند.

همچنین، تعدادی از این شلوارها ، برای آب و هوای بارانی و سرد طراحی شده اند و به همین دلیل منفذ های زیادی برای تهویه هوا ندارند.

بدون حداقل یک جفت شلوار ، اقدام به کوهنوردی های چند روزه ، ترکینگ و یا کوهنوردی هایی با مسافت بالا نکنید . اگر انتخاب شما یک شلوار کوهنوردی استاندارد بود، حتما یک جفت شلوار کوتاه نیز همراه خود داشته باشید.

شلوارهای قابل تبدیل

خرید شلوار مناسب کوهنوردی

این شلوار های ، دارای زیپی جداگانه روی هر پا می باشند ، که به کوهنوردان اجازه می دهد تا با باز کردن زیپ، آن ها را به شلوارک تبدیل کرده و به سادگی از آن ها در هوای گرم استفاده کنند.

بسیاری از کوهنوردان تنوع و چند کاره بودن این شلوار ها رو دوست دارند و معمولا انتخاب اول آنها می باشد زیرا جای کمتری می گیرند و وزن داخل کوله پشتی نیز، کاهش پیدا می کند.

یکی از قابلیت های کاربردی آن نیز این است که معمولا قسمت پایینی شلوار را که بیشتر کثیف می شود را می توانید به راحتی جدا کنید و در حالی که بالاتنه ی آن را هنوز به تن دارید شروع به شستشو کنید.

زیپ ها را می توانید نیمه کاره باز کنید تا تبدیل به یک تهویه و منفذ ورودی هوا باشد و یا می توانید قسمت پایینی را به طور کلی در بیاورید و آن را دور هم بپیچید و به عنوان گترز از آن استفاده کنید.

شلوار های تاشو

به عنوان جایگزینی برای شلوار های معمولی ، از آن ها یاد می شود و بعضی از مدل های آن ، با دکمه ای در قسمت زیرین شلوار و یا قسمت ارتجاعی برای تا زدن ، جمع می شوند. این دو قابلیت به شما اجازه می دهد تا به راحتی آن ها را به شلوار کوتاه تبدیل کنید.

با این ویژگی دیگر برای خنک ماندن در هوای گرم مشکلی ندارید و نسبت به شلوار های قابل تبدیل نیز، دردسر کمتری دارند. توجه داشته باشید که تمام شلوارها را می توانید از قسمت انتهایی تا بزنید.

اما موردی که این نوع شلوار ها را از سایر شلوار ها متمایز می کند این است که قسمت تا زده ی شلوار در هر فعالیتی سر جای خود می ماند و خیالتان از این بابت راحت است.

بسیاری از کوهنوردان تنوع و چند کاره بودن این شلوار ها رو دوست دارند و معمولا انتخاب اول آنها می باشد زیرا جای کمتری می گیرند و وزن داخل کوله پشتی نیز، کاهش پیدا می کند.

خرید شلوار مناسب کوهنوردی:اندازه ، تناسب و قابلیت جابجایی آن در بدن

پیشنهاد ما به شما، انتخاب شلواری است که در بدن شما فیت و چسبان بنظر بیاید اما حواستان باشد زیاد هم محدود و تنگ نباشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که شلوارهای گشادتری انتخاب کنند. اما تجربه ثابت کرده است که شلوار هایی که خیلی گشاد می باشند، سنگین تر هستند.

در هوای طوفانی شل می شوند و ممکن است به خار و خاشاک های مسیر نیز گیر کنند و پاره شوند! این موارد در کوهنوردی های طولانی مدت میتواند، بسیار آزاردهنده باشد.

از طرفی دیگر، اگر شلوارتان نیز خیلی تنگ باشد، باعث خراشیدگی پاها، محدود کردن جابجایی آن در پا و ناراحتی در اطراف میان تنه، زانو و باسن شما می شود. مدل هایی که دارای آزادی بیشتر در قسمت زانو ها هستند و یا فاق بلندتری دارند، بسیار راحت تر هستند و در بدن بهتر جابجا می شوند.

این شلوارها با داشتن مقادیر زیادی اسپندکس و پارچه های کشسانی، از مناسب ترین نوع شلوارها می باشند.

خرید شلوار کوهنوردی مناسب با آب و هوای مقصد شما

در حالی که عموما تمام شلوارهای کوهنوردی برای دامنه ی گسترده ای از آب و هوا طراحی شده اند، بعضی از آنها دارایی فاکتور هایی هستند که به عنوان مثال با وجود منفذ هایی در هوای گرم شما را خنک و با لایه های بیشتر به عنوان عایق در هوای سرد، شما را گرم نگه میدارند.

بیشتر بدانید:اهمیت دستکش کوهنوردی مناسب

خرید شلوار مناسب کوهنوردی با خاصیت عایق آب

خرید شلوار مناسب کوهنوردی

بیشتر کارخانه ها از پوشش های مقاوم و ضدآب در بخش بیرونی البسه های خود استفاده می کنند. بخصوص در لباس های ضدآب و مخصوص باران مانند کت و شلوارها، این پوشش های ضد آب، قطرات بارش را از سطح البسه دور نگه می دارند تا شلوار و یا کت تهویه خود را به درستی انجام دهد.

شلوارهای کوهنوردی کاملا ضد آب نیست اما پوشش های ضد آب می توانند انتخاب خوبی برای استفاده در آب و هوا ی بارانی باشند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.