• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

شلوغترین زمستان هیمالیا

  • کد خبر : 11674
  • 13 آذر 1399 - 9:45
شلوغترین زمستان هیمالیا
بام نیوز: انتظارات درباره زمستان پیش رو در کوههای بلند جهان در حال افزایش است، اگر چه کسانی که قصد شرکت در برنامه ها را دارند، سعی می کنند محتاطانه اطلاعات برنامه ها را نشر دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز،هفته گذشته، نیرمال پورجا اعلام کرد که به ارتش در حال رشد کوهنوردان در کی۲ خواهد پیوست، اگر چه اطلاعات بیشتری ارایه نکرد. سرگی مینگوته، سرپرست مشترک تیم سون سامت ترک، چیز زیادی نگفت به غیر از اینکه” حضور نیرمال پورجا در کوه یک خبر خوب است. وی قوی و ماهر است و من مطمئنم ما همکاری خواهیم داشت.”

پورجا و مینگوته پس از صعودهای سال گذشته در نانگاپاربات و گاشربروم دو همدیگر را به خوبی می شناسند. برای مینگوته، زمستان کی۲ قسمتی از تلاش وی برای صعود همه ۸۰۰۰ متری ها بدون اکسیژن کمکی خواهد بود. مینگوته در دو هفته آتی به پاکستان پرواز می کند، وی همچنین گفته است که کوهنوردان بیشتری برنامه های خود را برای زمستان کی۲ به زودی اعلام خواهند کرد.

شلوغ ترین زمستان کی۲

با وجود اپیدمی کرونا، باید گفت که این شلوغ ترین زمستان هیمالیا با تعداد غیرمنتظره کوهنوردان در کی۲ خواهد بود. کرار حیدری گزارش کرده است که ۶۰ کوهنورد غیر پاکستانی هدف زمستان کی۲ را دارند. این تعداد حتی برای تابستان هم قابل توجه است. حدود نصف این عدد هم در نپال خواهند بود.

جان اسنوری، به همراه علی و ساجد سدپارا نیز در بین آنها حضور دارند. این تیم سه گانه پیمایش خود از اسکوله را یکی دو روز پیش آغاز کرده است. برنامه آنها این است که ۵ دسامبر به بیس کمپ برسند. سپس در ۸ دسامبر صعود را شروع کنند و در صورتی که خوش شانس باشند در ۳۱ دسامبر روی قله تلاش کنند.

پیش رو تر از همه، اسنوری کار خود را آغاز کرده است. بدون طناب ثابت یا کمپ های از پیش ایجاد شده، زمان بندی آنها خوشبینانه است. در شبکه های اجتماعی او پدر و پسر خانواده صدپارا را باربران ارتفاع بالا معرفی کرد. این به معنای آن است که مدیریت و تصمیم گیری تیم به عهده خود این کوهنورد ایسلندی خواهد بود. البته معرفی علی صدپارا به عنوان باربر ارتفاع شاید قدری خوشایند نباشد. چرا که او با اینکه معمولا به ثابت گذاری و کمک به تیم ها در ارتفاعات می پردازد، اما یکی از باتجربه ترین کوهنوردان زمستانی کار در بلندترین ارتفاعات جهان نیز هست. علی از جمله اولین صعود کنندگان زمستانی نانگاپاربات بود و در فصول دیگر هم ۹ بار به قلل ۸۰۰۰ متری صعود کرده است.

در صورتی که آنها در این زمان بندی موفق به صعود شوند، بر اساس برخی تعاریف از جمله دیدگاه سیمون مورو، صعودشان در زمستان واقعی انجام نشده است.

مورو و ماناسلو

سیمون مورو در حال حاضر برای سومین تلاش خود برای ماناسلو در زمستان آماده میشود. او اعتقاد دارد که زمستان از ۲۱ دسامبر (۱ دی) تا ۲۸ فوریه (۹ اسفند) ادامه پیدا میکند. این با تعریف مقامات نپالی در مورد مجوزهای صعود در تضاد میباشد. البته بسیاری از صعودهای درخشان لهستانی ها در دهه ۸۰ در ماه دسامبر شروع شده بودند.

دیگر کوهنورد ایتالیایی، آلکس تکسیکون و دوستش ایناکی آلوارز نیز همراه مورو خواهند بود. آنان در ۳۱ دسامبر به نپال پرواز میکنند و تا پایان فوریه به تلاش ادامه خواهند داد. زمان شروع آنها بستگی به این نیز دارد که آیا به قرنطینه در نپال نیاز خواهد بود یا خیر.

به علاوه قله اصلی ماناسلو، آنان قصد دارند تا برح سنگی شمال شرقی به ارتفاع ۷۹۹۲ متر را صعود کنند.

با این همه تک خال دنیای زمستان هیمالیا، دنیس اوربکو، به نظر میرسد همچنان روی سنگنوردی اسپرت در اروپا تمرکز کرده است،

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=11674
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : موج کوه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.