• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل اخبار 24703
1
گزارش صعود

صعود به قله اورین

  • کد خبر : 12706
  • 16 آذر 1399 - 20:32
صعود به قله اورین
صعود کوهنوردان باشگاه کاوه بر بام اورین.

مشروح گزارش برنامه

۱۴ خرداد

یک تیم ۱۷ نفره از اعضاء باشگاه کاوه بهمراه دو نفر مهمان ساعت ۴ بامداد روز سه شنبه ۱۴ خرداد ماه بروجرد را به مقصد شهرستان خوی ترک کرده و در شهر همدان بعد از صرف صبحانه و ملحق شدن یکی از همنوردان که از تهران به گروه پیوستند, در ساعت ۹ صبح به سمت غار کرفتو اولین هدف برنامه حرکت کردیم و در ساعت ۱۵ به غار رسیدم.

غار کَرَفتو غاری است که در ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره در استان کردستان ایران قرار گرفته‌است. این غار، یک غار آهکی است که در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته‌است. بخش‌هایی از این غار، دست‌کَند است و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد. آثار تاریخی موجود در این غار مربوط به سده ۳ هستند.

بدلیل بارندگی های اخیر جاده دسترسی به غار وضعیت مناسبی نداشت. بعد از بازدید از غار کرفتو و صرف نهار در ساعت ۱۷:۳۰ بسمت شهرستان خوی حرکت کرده در ساعت ۲:۱۵ بامداد به شهرستان خوی رسیدیم. طبق برنامه ریزی قبلی باید شب را در پناهگاه کوهستان اورین و روستای حصار اقامت می کردیم ولی بدلیل از دست دادن زمان مجبور به شب مانی در یکی از پارکهای خوی شدیم.

۱۵ خرداد

روز چهارشنبه ۱۵ خرداد بعد از دریافت مجوز صعود از اقای ضیافتی رییس هیت کوهنوردی شهرستان خوی به سمت روستای حصار حرکت کردیم. مسیر بسیار زیبا و باغ های سرسبز منتهی به روستا بسیار چشم نواز بود البته حدودا یک ساعت از جاده خاکی و نسبتا ناهموار و مشکل بود. پس از رسیدن به روستا و کنترل مجوز صعود و کنترل اسامی توسط پاسگاه مرزی اورین, بطرف پناهگاه اورین حرکت کردیم.
در ساعت ۱۱:۳۰ به پناهگاه رسیده و بلافاصله به سمت قله اورین که بلندترین قله استان اذربایجان غربی محسوب می شود حرکت کرده و با سرقدمی اقای سبزی وند و لذت بردن از مسیر بسیار زیبا و طبیعت بکر در ساعت ۱۶ همگی در فراز قله ایستادیم.

کوه اورین با ارتفاع ۳۷۰۲ متر بلندترین کوه شهرستان خوی و بلندترین قله استان آذربایجان غربی و هیجدهمین کوه بلند ایران، در شمال غربی‌ترین نقطه از این شهر با ۴۲ کیلومتر فاصله و در حدفاصل بخش صفائیه و قطور در مختصات جغرافیایی به طول ۳۳٫۴۴ و عرض جغرافیایی ۳۳٫۳۸ واقع گردیده‌ است.
دامنه این کوه در فصل بهار مملو از پوشش گیاهی بسیار زیبا و متنوع و چشمه سارهای پر آب می باشد.

پس از اندکی استراحت و گرفتن عکس مسیر فرود را درپیش گرفته در ساعت ۱۹:۳۰ دوباره به پناهگاه رسیده و از آنجا به سوی روستا حرکت کردیم و بلافاصله سوار بر وسیله نقلیه راهی شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی شدیم. شب در ورزشگاهی که اختصاصا از طرف تربیت بدنی جلفا برای شب مانی تیم باشگاه کاوه از قبل هماهنگ شده بود, استراحت کردیم.

۱۶ خرداد

صبح روز ۱۶ خرداد برای بازدید از قلعه بابک و پیمایش جنگل ارسباران به سمت منطقه کلیبر حرکت کردیم. پس از توقف در ابتدای مسیر پیمایش قلعه و بعد از صرف نهار در ساعت ۱۷ به سمت قلعه بابک حرکت کردیم.

دژ بابک یا بَذ، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، در نزدیک به سه کیلومتری شهر کلیبر می‌باشد. دژ در زمان ساسانیان ساخته شده و نام خود را از نام بابک خرمدین, رهبر رویارویی با مهاجمین عرب تا سال ۸۹۳ میلادی، گرفته‌ است.
این دژ مربوط به دوران خرمدینان است و در شهرستان کلیبر، بخش مرکزی، روستای شجاع آباد واقع شده و با نام قلعه و قصر جمهور در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۶۲۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قلعه چند مسیر دسترسی دارد که شامل پله و مسیری جنگلی و مسیر فنی می باشد. پس از بازدید از قلعه و توقفی کوتاه به کلیبر برگشته و شب را همانجا اقامت کردیم.

۱۷ خرداد

جمعه ۱۷ خرداد ماه در ساعت ۸ صبح منطقه کلیبر را ترک کرده و در مسیر از غار بسیار شگفت انگیز کتله خور در سلطانیه و شهر قیدار بازدید کردیم.

غار کتله‌خور غاری است خشکی-آبی که در استان زنجان و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و ۵ کیلومتری شهر گرماب واقع است. در بعضی مناطق غربی ایران به کوه کم ارتفاع “کَتَله” می‌گویند و احتمالاً وجه تسمیه این غار نیز همین است که در یکی از این کوه‌ها قرار گرفته‌است و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند و به جای کتله خورشید به آن کتله خور گفته اند. پس از بازدید از غار به سمت بروجرد حرکت کرده و ساعت ۴:۲۰ بامداد روز ۱۸ خرداد به بروجرد برگشتیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه

خانم ها:اعظمی-ماکنانی-زکی زاده -داروغه شجاعی-جهانی(مهمان)
اقایان:سلیمی-سبزی وند-رسلی-محمد امیری- مانی امیری-دباغی-ادمی-ابوالفتحی-رازانی-
حبیبی-جهانی- عرب پور(مهمان)

سرپرست برنامه: ستاره پارسا

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=12706
  • نویسنده : احسان زندی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی کاوه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.