• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

صعود کوهنوردان با گروه‌های غیررسمی باعث افزایش حوادث در کوهستان ها می شود/ افزایش ورزش های ماجراجویانه در طبیعت

  • کد خبر : 51023
  • 03 شهریور 1400 - 8:08
صعود کوهنوردان با گروه‌های غیررسمی باعث افزایش حوادث در کوهستان ها می شود/ افزایش ورزش های ماجراجویانه در طبیعت
انجمن پزشکی کوهستان ایران: تیم باید به شکل رسمی و لیدر باید کاملا آموزش دیده از سوی فدراسیون کوهنوردی به فعالیت بپردازد.

محمد حسین کبادی ضمن هشدار به صعود کوهنوردان با گروه‌های غیررسمی گفت: تیم باید به شکل رسمی و لیدر باید کاملا آموزش دیده از سوی فدراسیون کوهنوردی به فعالیت بپردازد.

اخبار متعددی از بروز حوادث در کوهستان‌ هر ساله به گوش می‌رسد. این مسئله نشان دهنده عدم رعایت نکات ایمنی از سوی کوهنوردان است. محمد حسین کبادی، کارشناس تخصصی امداد و نجات درباره  چالش‌های کوهنوردی به خبرنگار برنا گفت: یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌رو در بین کوهنوردان صعود با گروه‌های غیررسمی است. این گروه‌ها فاقد یک لیدر یا  سرپرست آموزش دیده هستند.

او افزود: این تورها فاقد مجوز و آموزش‌های مناسب برای این گونه اقدامات هستند. اغلب این تورها صرفا با دیدگاه تفریحی به دامان طبیعت می‌روند و بعضا هیچ یک از افراد شرایط لازم برای ورود به مناطق کوهستانی ندارند به عبارت دیگر این افراد به شکل نا آگاهانه به طبیعت ورود می‌کنند.

کارشناس تخصصی امداد و نجات با بیان اینکه اولین اقدام برای کوهنوردی مناسب گذراندن آموزش های لازم در مراکز معتبر،تجهیزات مناسب و به همراه گروه و لیدر تخصصی با تجربه و  بررسی شرایط جوی از طریق نرم افزارهای هواشناسی، قبل از ورود به منطقه است، ادامه داد:  عدم توجه به هشدار ها و شرایط جوی خطر وقوع بارش‌ها، وقوع سیل، صاعقه و وزش بادهای شدید را در پی دارد.

کبادی تاکید کرد: افراد باید مبدا و مقصد نهایی برنامه خود را برای صعود برنامه ریزی کرده و زمان مناسب صعود و شرایط  ارتفاعات را سنجیده و از نرم افزارهای هواشناسی تخصصی وضعیت کوهستان بررسی کنند. در این شرایط استفاده از جی پی اس، استفاده از راهنماهای محلی و به کارگیری فردی مسلط به کمک‌های اولیه  و امداد در کوهستان مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس تخصصی امداد و نجات کوهستان افزود: تیم باید به شکل رسمی و لیدر باید کاملا آموزش دیده از سوی فدراسیون کوهنوردی به فعالیت بپردازد.

او با بیان اینکه امروزه میزان ورزش‌های ماجراجویانه در طبیعت افزایش یافته است، تصریح کرد: بسیاری از افراد به برگزاری تورهای دره نوردی مفرح و شاد می‌پردازند. غافل از مخاطرات محیطی و بارش‌ها در بالادست اقدام به این کارها می‌کنند. تیم‌های فراوان در بسیاری از ایام سال تورهای دره نوردی برگزار می‌کنند.

کبادی ضمن اشاره به اینکه اغلب این تورها به دلیل  عدم رعایت استانداردها و آموزش‌های لازم و عدم آگاهی از نفرات و ابزار مناسب اقدام به سفر می‌کنند، افزود: افراد در این شرایط سخت در صورت بروز حوادث با امداد تماس گیرند.

او با بیان اینکه عدم مسئولیت پذیری افراد در قبال خود، دیگر افراد و محیط زیست را شاهد هستیم، گفت: بسیاری از افراد در محیط زیست باعث تخریب محیط زیست می‌شوند.

کبادی ادامه داد: در دماوند، بارگاه سوم و  پناهگاه تخت فریدون شاهد زباله‌های فراوان هستیم که توسط کوهنوردان غیر حرفه ای ریخته شده است که با همت کوهنوردان داوطلب و فدراسیون کوهنوردی پس از هر تعطیلات جمع آوری و به پایین دست منتقل می شود.

او خطاب به کوهنوردان و افراد علاقمند به این ورزش تاکید کرد: افراد به سایت و پورتال فدراسیون کوهنوردی مراجعه کنند. دوره‌های آموزشی کوهنوردی به شکل پایه توسط متخصصان این دوره‌ها را باید بگذرانند و نسبت به مخاطرات طبیعی آگاه باشند. در کنار آن دوره‌های امدادگری را به شکل همگانی بگذرانند و از تجهیزات متناسب با برنامه خود استفاده کنند.

به گفته او توصیه می‌شود تا طبیعت گردان دوره‌های آشنایی با مخاطرات طبیعی و کمک های اولیه و امدادگری را  به شکل آنلاین و آفلاین بگذرانند.در هنگام وقوع حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات جمعیت هلال احمر تماس گرفته و در اولین فرصت عملیات امداد و نجات برای آسیب دیدگاه انجام می‌شود.

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران

@irmma

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=51023

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.