• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0

غار نمکی خرسین

  • کد خبر : 15514
  • 07 دی 1399 - 16:52
غار نمکی خرسین
بام نیوز : غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان است.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز ،غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان است. این غار در بخش سیاهو در شمال شرقی و در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان واقع است. محیط کوه غالباً از سنگ‌های ناپایدار و نمکی تشکیل شده است، از اینرو پیشروی در این غار باید با احتیاط کامل انجام شود. ارتفاع دهانه غار ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر است. پس از طی چند متر وارد تالاری می‌شوید که در واقع بزرگ‌ترین و تنها تالار این غار است. پس از حدود ۱۰ متر پیشروی در تالار به یک حفره یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می‌رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند. این راهرو بدون داشتن راه‌های فرعی و گمراه کننده تا طول ۱۷۰ متری داخل غار پیش می‌رود. هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می‌شوید و این شیب به‌طرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد.

 

به طور متوسط ارتفاع این راهرو تا پایان غار ۳ متر و عرض آن نیز در عریض‌ترین قسمت‌ها بین ۵ تا ۱۰ متر است. در طول مسیر چند گربه‌رو و راهروی کوتاه و تنگ وجود دارد که پیشروی را قدری کند می‌کند. در طول مسیر قندیل‌های نمکی متعددی دیده می‌شوند که جز جداناشدنی این غار زیبا و بکر هستند. لازم به ذکر است جریان آب شوری در غار وجود دارد که با توجه به شیب غار در فصل زمستان و بارش‌های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار است. پس از یک ساعت غار نوردی به انتهای غار می‌رسید.

بهترین فصل برای بازدید از غار اوایل بهار و تابستان است که میزان بارندگی کم است. به علت ریزشی و ناپایدار بودن دیواره‌های غار و به‌طور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل‌هایی که با بارش شدید همراه می‌شود به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. از آنجایی‌که آب آشامیدنی در داخل و همچنین در نزدیکی غار در دسترس نیست، باید از قبل پیش‌بینی‌های لازم بعمل آید و نکات ایمنی را در خصوص غارها رعایت کرد. در سرتاسر مسیر غار قندیل‌ها و گنبدهای نمکی وجود دارند و در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع ۱۲ متر قابل رویت است. در قسمت‌هایی از مسیر شیب زیاد و پوشیده بودن مسیر از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می‌کند.

موقعیت جغرافیایی

 این منطقه در جوار روستای خرسین دهستان سیاهو از توابع بخش فین بندرعباس قرار دارد.

کوه نمکی خرسین

 منطقه از یک رشته‌کوه تشکیل شده که به صورت گنبد نمکی از داخل زمین بیرون آمده، به طوری که نوک گنبد هنوز بدون تغییر از بافت طبیعی اطراف پوشیده از بادام کوهی است، ولی قسمت‌های جانبی گنبد تحت تاثیر فشارهای درونی زمین به صورت نمک ظاهر شده است و به علت نمکی شدن بافت خاک پوشش قابل توجهی ندارد. اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است. آب شوری که از گنبد سرچشمه می‌گیرد به زمین‌های کشاورزی اطراف و آب‌های شیرین منطقه اثرات زیان‌باری وارد کرده است.

 این منطقه به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در مقایسه با سایر گنبدهای نمکی موجود در استان چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد به خصوص آبشار نمکی، قندیل‌های متنوع با ستون‌های عظیم نمکی دارد. در داخل این گنبد چشم‌اندازهای متعددی وجود دارد که حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشکیل قندیل‌های نمکی متنوع با زیبایی‌های خاص خود را به وجود آورده است. همچنین در داخل این تپه، ستون‌های بسیار عظیم نمکی وجود دارد که نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند. از این پتانسیل‌های طبیعی می‌توان در جنبه‌های آموزشی و تفرجی استفاده کرد. این منطقه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست تحت حفاظت قرار دارد.

گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شستشو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.