• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

قابل توجه کوهنوردان، دره نوردان، طبیعت گردان و دیگر کاربران کوهستان

  • کد خبر : 12592
  • 16 آذر 1399 - 7:31
قابل توجه کوهنوردان، دره نوردان، طبیعت گردان و دیگر کاربران کوهستان
بام نیوز: پيش بيني جوي مناطق كوهستاني كشور، شنبه ١٥ آذر لغايت سه شنبه ١٨ آذر ٩٩

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز و به نقل از انجمن پزشکی کوهستان ایران: پيش بيني جوي مناطق كوهستاني كشور، شنبه ١٥ آذر لغايت سه شنبه ١٨ آذر ٩٩

هشدار وقوع سيل گسترده در بخشهاي زاگرس جنوبي، كرمان و بوشهر و بارش شديد برف و كولاك در ارتفاعات

طي اين بازه يك موج بارشي سرد همراه با بارش هاي شديد و سيل آسا در پايين دست مناطق كوهستاني و بارش برف شديد و كولاك در مناطق مرتفع بطور گسترده كشور را متاثر مي كند.

شاخه شمالي اين موج بارش هاي فراگير در نيمه شمالي كشور و شاخه جنوبي آن نيز بارش هاي سيل آسا و مخرب در نيمه جنوبي ايران بدنبال دارد

 

مناطق شمال غرب، غرب و شمال كشور:

بتدريج از شنبه ابرناكي و مه آلودگي و بارش باران و برف براي نيمه غربي كشور، بخش هاي شمال غرب و البرز غربي پيش بيني مي شود.
بارش براي ارتفاعات و دامنه ها به شكل برف همراه با وزش باد گاهي شديد و كولاك است.

طي يكشنبه بارش ها بطور گسترده اي در اكثر نواحي كوهستاني كشور ادامه دارد و در شمال غرب، زاگرس و البرز موجب بارش برف مي شود. شايان ذكر است بارش برف در در زاگرس مركزي و البرز غربي شديد همراه با كولاك پيش بيني مي شود.

دوشنبه، بارش ها در بخش هاي غرب و شمال غرب كشور تضعيف شده و به صورت پراكنده مي باشد و همچنان با شدت كمتر از يكشنبه در ارتفاعات و دامنه هاي البرز ادامه دارد.

براي قله هاي شاخص سبلان، سهند، علم كوه، دماوند، توچال و ساير قلل مرتفع بارش برف مورد انتظار است.

 

مناطق كوهستاني شمال شرق و شرق ایران

طي اين مدت يك موج بارشي قوي شرق و بتدربج شمال شرق و جنوب شرق ایران را متاثر ميكند كه عمده فعاليت آن طي روز یک شنبه و دوشنبه است.

با ورود سامانه بارشي براي ارتفاعات و مناطق كوهستاني نيمه شرقی كشور بويژه قله هاي مرتفع کپه داغ و آلاداغ و بینالود ( بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شديد و كولاك و کاهش دید پيش بيني مي شود و براي دامنه هاي پايين دست بویژه در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شرايط براي بارندگي شديد و رعدوبرق مهياست.

طي عصر و شب یک شنبه براي ارتفاعات شرق کشور ارتفاعات خراسان رضوی و جنوبی بارش برف و مه و گاهی وزش بادشديد پيش بيني مي شود.

دوشنبه فعاليت سامانه بارشي در نيمه شرقی كشور تقویت مي شود بارش برف و وزش باد شدید و کولاک که علاوه بر رشته کوه های هزارمسجد و بینالود شمال شرق را نیز متاثر خواهد کرد .

طي سه شنبه صبح همچنان در بعضي ساعات بارش برف و وزش باد در ارتفاعات نیمه شرقی خواهیم داشت.طی ساعت های بعدازظهر عمده فعالیت سامانه بارشی در جنوب شرق سیستان و بلوچستان خواهد
بود.

توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات کپه داغ، آلاداغ،بینالود ،هزار مسجد و قله تفتان پرهيز شود.

 

مناطق كوهستاني جنوب غرب و جنوب كشور

از اواخر وقت شنبه يك سامانه بارشي قوي از ناحیه جنوب غرب ایران وارد میشود كه بیشترین فعاليت آن طي روز یک شنبه و دوشنبه است.
با ورود سامانه بارشي براي ارتفاعات و مناطق كوهستاني جنوب و جنوب غرب كشور بويژه زاگرس جنوبی و ارتفاعات دنا، ارتفاعات خوزستان و بوشهر و فارس و ارتفاعات کرمان بارش شدید باران و ( ارتفاعات بالاتر از ۲۵۰۰ متر) بارش برف و وزش باد شديد و كولاك و کاهش دید در زمان یاد شده پيش بيني مي شود.

هشدار وقوع رعدوبرق، تگرگ
هشدار وقوع بارش هاي سيل آسا در پايين دست و طغيان رودخانه ها

دوشنبه فعاليت سامانه بارشي بسمت مناطق شرقی كشور نفوذ ميکند و از بارشها در زاگرس کاسته اما همچنان در همه ارتفاعات کرمان و هرمزگان بارش برف و باران را خواهیم داشت. که بتدریج در اواخر وقت دوشنبه در این مناطق نیز سامانه بارشی بارندگی‌های آن تمام شده و بسمت سیستان و بلوچستان حرکت می‌کند.

طي روزهاي مذكور، وقوع مه در نواحي كوهستاني مذكور يكي از مخاطره هايي است كه ميتواند موجب كاهش ديد افقي و عمودي شده و خطا در پيمايش مسير و گم شدن كوهنوردان را بهمراه داشته باشد. ضمن اینکه نظر سرمازدگی نیز وجود دارد.

توصيه مي شود طي یک شنبه تا صبح سه شنبه از انجام فعاليت هاي كوهنوردي و دره نوردي در ارتفاعات عنوان شده پرهيز شود.
از کانال هواشناسی کوهستان

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=12592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.