• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

قربانی شدن بی‌سابقه مدافعان طبیعت در سال ۲۰۲۰

  • کد خبر : 56053
  • 06 مهر 1400 - 3:28
قربانی شدن بی‌سابقه مدافعان طبیعت در سال ۲۰۲۰
یک سازمان مردم نهاد بین‌المللی موسوم به «شاهد جهانی» اعلام کرد ۲۲۷ نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل دفاع از طبیعت جان باختند که به‌طور متوسط بیش از چهار نفر در هفته بوده است و تقریبا سه چهارم آنها در آمریکای لاتین به سر می‌بردند.

به گزارش بام نیوز و به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سازمان در گزارش سالانه خود تاکید کرد برای دومین سال پیاپی، کلمبیا بالاترین شمار کشته ها را با ۶۵ مورد در اختیار داشت و نیکاراگوئه بیشترین آمار سرانه را با ۱۲ قتل در مقایسه با ۵ مورد در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داد.

هفت کشور از ۱۰ کشور مرگبار برای مدافعان محیط زیست و زمین در آمریکای لاتین قرار داشتند، به طوری که ۱۶۵ مورد قتل در این منطقه ثبت شده، اگرچه سازمان شاهد جهانی می گوید این رقم قطعا پایین تر از میزان واقعی ارزیابی شده است.

بعد از کلمبیا، مکزیک با ۳۰ مورد قتل دومین کشور برخوردار از موارد بالای قتل مدافعان طبیعت در جهان نام گرفته است.

بعد از این دو کشور، فیلیپین با ۲۹ مورد قتل، برزیل ۲۰ مورد، هندوراس ۱۷ مورد، جمهوری دموکراتیک کنگو ۱۵ مورد، گواتمالا ۱۳ مورد، نیکاراگوئه ۱۲ مورد، پرو ۶ مورد و هند با ۴ مورد در رده های بعدی قرار دارند.

در این گزارش آمده است: این یک بحران علیه بشریت است. مدافعان زمین و محیط زیست که در برابر منافع قدرتمند ایستاده اند، بهای سنگینی را با آزادی، معیشت و حتی جانشان پرداخت کرده اند.

این سازمان در ادامه این گزارش آورد: برخی دولت ها از شیوع جهانی کرونا به عنوان فرصتی برای مقابله با جامعه مدنی استفاده کرده اند. بسیاری از فعالان و جوامع نیز اقداماتی را برای ساکت کردنشان از طریق تهدید به مرگ، خشونت جنسی، بازداشت و تجسس در پیش گرفته اند.

اکثریت قربانیان (۷۱ درصد) برای حفاظت از جنگل ها تلاش کرده اند، در حالی که سایرین به دلیل محافظت از رودخانه ها، مناطق ساحلی و اقیانوس ها جان خود را از دست داده اند.

در همین حال، یک سوم از این حملات مرگبار، بومیان را هدف قرار داده است که تنها پنج درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند.

«سلیا اومنزا» که علیه معدن کاری و کشت نیشکر در جنوب غربی کلمبیا مبارزه می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: ما بومی هستیم و می دانیم تنها محیط زیست می تواند ما را حفظ کند. وی از سه حمله جان سالم به در برده است.

در این گزارش، از شرکت هایی انتقاد شده است که تقریبا بدون مجازات در کشورهای غنی از منابع طبیعی فعالیت دارند.

این گزارش حاکی است: واضح است بسیاری از شرکت ها از یک مدل اقتصادی استخراج کننده استفاده می کنند که سود بیش از حد را بر زیان های انسانی و محیط زیستی ترجیح می دهد.

شاهد جهانی تاکید کرد ۲۳ نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ به دلیل مبارزه با بهره برداری از جنگل کشته شدند، ضمن اینکه ۲۰ نفر در جریان نزاع بر سر آب و سدها جان باختند و ۱۷ نفر نیز هر یک برای چالش های مرتبط با بخش های معدن و کشاورزی و صنایع و خدمات مرتبط با آن قربانی شدند.

این سازمان از سال ۲۰۱۲ اطلاعات و داده های مربوط به این نوع حملات را جمع آوری کرده است.

در میان توصیه هایش، این سازمان تاکید کرد سازمان ملل باید خلا موجود را با به رسمیت شناختن حقوق بشر در محیطی امن، سالم و پایدار پر کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=56053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.