• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

لزوم آموزش مراقبت از خاک ،آب و زمین

  • کد خبر : 14525
  • 30 آذر 1399 - 12:00
لزوم آموزش مراقبت از خاک ،آب و زمین
بام نیوز: مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان معتقد است که آن دسته از اقشاری که با خاک در ارتباط هستند باید آموزش ببینند.

جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بام نیوز با اشاره به اهمیت خاک و آب در زندگی بشر، مراقبت از خاک ،آب ،زمین، منابع طبیعی و محیط زیست را ضروری خواند و اظهار کرد: این منابع در کشوری مثل کشور ما که در ناحیه گرم و خشک واقع شده از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس حوزه آب و خاک از خاک و آب به عنوان سرمایه‌های ملی نام برد و افزود: باید از این سرمایه‌ها به درستی حراست شود چرا که در صورت آسیب به هر کدام از این‌ها، زندگی، امنیت غذایی و طبیعت و محیط زیست ما آسیب می‌بیند از همین رو باید افرادی که در ارتباط مستقیم با این منابع هستند آموزش ببینند تا از آن به درستی حفاظت و از آسیب به آن اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه تشکیل هر سانتیمتر خاک حاصلخیز۱۰۰تا ۷۰۰سال طول می‌کشد خاطرنشان کرد: سرمایه‌ای با این درجه از اهمیت که امنیت غدایی و زندگی ما به آن وابسته است نباید به راحتی آسیب ببیند و از دست برود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از استفاده بی‌رویه از کود و سموم به عنوان یکی از عوامل تهدیدکننده منابع خاکی نام برد و گفت: دفن نادرست زباله و حجم بالای زباله از دیگر عموامل موثر در تخریب خاک است ضمن اینکه همین زباله‌ها و شیرتابه‌های ناشی از آن به منابع آبی هم آسیب جدی وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه سالانه افزون بر ۲۵۰ میلیون مترمکعب خاک وارد سدهای ما می‌شود گفت: این در حالی است که این سدها با هزینه‌های گزاف ساخته شدند.
مرادی حقیقی از اجرای طرح‌های آبخیزداری به عنوان یک راه حل مناسب برای جلوگیری از آسیب به آب و خاک نام برد و اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با اعتبارات خوبی که به این طرح ها اختصاص یافته گام های بلندی در کشور و از جمله استان سمنان برداشته شده است.

وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری جدا از بهبود پوشش گیاهی و کمک به منابع آبی و تقویت سفره‌های زیرزمینی کمک می‌کند تا رسوبات کمتر پشت سدها جمع و به آن خسارت بزند اضافه کرد: اجرای طرح های آبخیزداری با تقویت آبخوان‌ها به افزایش دبی چشمه‌ها و قنوات تا حد بسیار بالایی کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14525
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.