• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

مخاطرات کوهنوردی در کمین طبیعت گردان/ فعالیت ۵ هزار کوهنورد در گلستان

  • کد خبر : 13723
  • 24 آذر 1399 - 12:02
مخاطرات کوهنوردی در کمین طبیعت گردان/ فعالیت ۵ هزار کوهنورد در گلستان
بام نیوز:فلاحی گفت: گردشگران مجوز طبیعت گردی را از میراث فرهنگی دریافت می کنند و بدون آنکه آموزش های لازم کوهنوردی را سپری کرده باشند به دل کوه می زنند.

 به گزارش پایگاه خبری بام نیوز از گرگان، بسیاری از کوهنوردان اعتقاد دارند که کوهنوردی با پیری شباهت زیادی دارد، کوهنورد هرچقدر بالاتر می رود نیرویش کمتر ولی افق دید آن بیشتر می شود از سویی دیگر فتح قله ها برای کوهنوردان فتح اراده برای رسیدن به یک موفقیت تازه در دل زیبایی های طبیعت است.

وقتی کوهنورد به بالای قله می رسد شاید همه دنیا آن را نبینند ولی کوهنورد بخشی از عظمت دنیا را می بیند که دیگران قادر به دیدن آن نیستند«هرکه بر عشق سر از قله کوه برآرد هنر است همه تا دامنه کوه تحمل دارند».

از این رو کوهنوردی یکی از رشته های ورزشی مورد علاقه بسیاری از افراد جامعه است و لذا می بینیم به صورت گروه های رسمی و غیررسمی تعداد زیادی از افراد به کوهنوردی مشغول هستند.

گرچه بسیاری از علاقمندان به رشته کوهنوردی تصور می کنند که در فتح قله ها ارزش هر کسی به همت او بستگی دارد اما در دل زیبایی های رشته کوهنوردی مخاطراتی نیز نهفته است که سایه این مخاطرات با آموزش های کوهنوردی کمتر می شود، موضوعی که شاید بسیاری از ما که مدعی کوهنوردی هستیم از آن غفلت می کنیم.

۲۱ آذر که مصادف با روز جهانی کوهنوردی بود بهانه شد به سراغ «محمد فلاحی»، رئیس هیئت کوهنوردی استان گلستان برویم تا با وی در خصوص این رشته ورزشی که علاقمندان زیادی دارد گفتگو کنیم.

*درخصوص رشته پرطرفدار کوهنوردی برایمان بگویید؟

گرچه کوهنوردی نیز مثل دیگر رشته ها دارای هیئت های ورزشی است اما به واسطه نوع و شکل فعالیت کوهنوردی این هیئت با دیگر هیئت های ورزشی متفاوت است.

کوهنوردی باشگاه و سالن ورزشی خاصی ندارد و طبیعت سالن ورزشی کوهنوردان به شمار می رود و لذا ورزش کوهنوردی یک ورزش همه گیر است و اکثر افراد جامعه فعالیت کوهنوردی دارند.

برخلاف تصور آحاد جامعه ورزش کوهنوردی یک ورزش کاملا حرفه ای و پر مخاطره است و در این رشته ورزشی با خطرهای کوهستان مواجه می شویم و لذا اعتقاد داریم که هر فردی به عنوان کوهنورد در دل طبیعت گام می گذارد باید یک سری آموزش های اولیه و ابتدایی را سپری کنند.

*برای کاهش مخاطرات کوهنوردی چه آموزش هایی در هیئت کوهنوردی در نظر گرفتید؟

یک سری آموزش ها با استاندارد بین المللی برای رشته کوهنوردی در نظر گرفته شده است، این آموزش ها بیش از ۲۰ دوره در رشته های مختلف است که می توانیم به کارآموزی کوهپیمایی سنگ نوردی مقدماتی و پیشرفته، یخنوردی، نجات در بهمن، بهمن شناسی، غار نوردی، هواشناسی و پزشکی کوهستان، جی پی اس و نقشه خوانی اشاره کرد  که این دوره های آموزشی را در استان گلستان برگزار می شود.

با توجه به نوع مخاطرات کوهنوردان ما آموزش می بینند و این آموزش ها در حوادث کوهستان کمک می آید تا آسیب کمتری به آنها برسد.

از حوادث کوهستان می توانیم به صاعقه زدگی، سرمازدگی، گرمازدگی، پرت شدن از ارتفاعات، ریزش سنگ ها، بارش های سیل آسا، غرق شدن در مسیر رودخانه و دره ها و گمشدن در دل طبیعت اشاره کرد، توصیه می کنیم ورزش کوهنوردی با توجه به مخاطره که دارد در قالب باشگاه ها به فعالیت کوهنوردی بپردازند.

*چند باشگاه کوهنوردی در سطح استان فعالیت می کنند؟

۲۷ باشگاه کوهنوردی فعال در تمامی شهرستان های استان گلستان در حال فعالیت هستند.

در کنار این باشگاه ها شاهد فعالیت گروه کوهنوردی بدون مجوز نیز هستیم که گاهی این گروه ها به صورت محافل دوستان است گرچه بسیاری از این افراد آموزش ها و دوره های لازم کوهنوردی را سپری کردند ولی باید به این مسئله توجه داشته باشیم که ورزش کوهنوردی یک رشته کاملا حرفه ای است که متاسفانه در دیدگاه مردم اینگونه نیست و تصور می کنند هرکسی بدون آموزش می تواند به فعالیت کوهنوردی بپردازد.

*کوهستان مخاطراتی برای گردشگرانی که بدون آموزش پا به فعالیت کوهنوردی می گذارند به وجود می آورد دیدگاه شما در این خصوص چیست؟

شاهد فعالیت گردشگران زیادی در حوزه کوهنوردی هستیم و این مهم چند آسیب به همراه دارد، آسیب نخست این است که مجوز طبیعت گردی از میراث فرهنگی و صنایع دستی استان صادر می شود و در صدور این مجوزها سپری کردن آموزش های تخصصی در نظر گرفته نشده است، این گردشگران در مواجه با حوادث کوهستان آسیب پذیر هستند و گاهی دچار مخاطرات در دل طبیعت می شوند که نمونه آن را «سها رضا نژاد» در منطقه جهان نما که به دلیل پرت شدن از صخره جان خود را از دست داد شاهد بودیم.

از سویی دیگر تعداد نفراتی که در قالب طبیعت گردی و گردشگر پا به عرصه طبیعت می گذارند زیاد است و این مهم  منجر به تخریب طبیعت می شود و لذا گردشگران آسیب زیادی به طبیعت وارد می کنند و مخاطراتی مثل آلودگی آب ها در مناطق روستاها ایجاد می کنند که گاهی منجر به نارضایتی مردم روستایی در مناطق کوهستانی شده است.

گاهی عدم این آموزش ها نیز حواثی را به وجود می آورد که باعث مرگ و به خطر افتادن زندگی طبیعت گردان می شود.

متاسفانه دیدگاه عموم مردم این است که هر کسی یک کوله پشتی بیندازد با لباس کوهنوردی در دل طبیعت بزند کوهنورد است و دیدگاه تخصصی ما این است که یک کوهنورد باید هفت کلاس آموزشی و تخصصی کوهنوردی را سپری کرده باشد و در قالب باشگاه ها به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهد.

*مهمترین قله استان گلستان برای کوهنوردی کدام است؟

در استان گلستان قلل مرتفع خوبی داریم، از این رو این منطقه بهشت کوهنوردی به شمار رفته که البته سختی های این قلل متفاوت دارد.

یکی از این ارتفاعات استان «قله گاو کشان» با ارتفاع سه  هزار و ۸۱۳ متر از سطح دریا است که بلندترین قله استان گلستان به شمار می رود و در طرح «سیمرغ کوه های ایران» که به منظور معرفی و صعود بلندترین قله هر استان به عنوان یک جاذبه گردشگری ورزشی در نظر گرفته شده است قرار دارد.

*به مهمترین فعالیت های هیئت کوهنوردی استان اشاره کنید؟

هیئت کوهنوردی استان گلستان در سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ کوهنوردی مقام نخست آموزش را در کنار استان های پرجمعیت کشور استان گلستان به خود اختصاص داده است، استان گلستان همچنین در حوزه امداد و نجات کوهستان توانسته در بین هیئت های کوهنوردی کشور حائز رتبه برتر شود.

از دیگر افتخارات ما وجود ورزشکاران خوب در رشته ورزشی کوهنوردی است، «رضا کلاسنگیانی» یکی از این ورزشکارانی است که مقام نخست کشوری در رشته سنگ نوردی را به دست آورده و توانسته سهمیه انتخابی المپیک در رشته سنگ نوردی داخل سالن را نیز کسب کند.

*در سطح استان چند ورزشکار در رشته کوهنوردی به صورت سازمان یافته فعالیت می کنند؟

براساس آمار عضویت و ثبت شده در سامانه بالغ بر پنج هزار نفر در سطح استان گلستان به رشته کوهنوردی مشغول هستند.

ورزشکاران هیئت کوهنوردی در حوادث مختلف همواره در کنار مردم بودند و از این حسن رفتار ورزشکاران تشکر می کنیم.

همچنین در حوادث کوهستان مثل آتش سوزی در منطقه توسکستان که در ماه گذشته اتفاق افتاد کوهنوردان ما حضور فعال داشتند و به امداد رسانی اقدام کردند و از ابتدای این حادثه نقش به سزایی در اطفاء حریق داشتند که این اقدام کوهنوردان مورد تقدیر استاندار گلستان قرار گرفت.

در سال گذشته ۲۸ هزار نفر ساعت کوهنوردان استان گلستان در حادثه سیل امداد رسانی کردند و همچنین براساس مرام ورزشکاری کوهنوردان سطح استان در جنبه عمومی و خیریه نیز دستی برآتش دارند و با همکاری کمیته امداد استان توانستند پنج واحد مسکونی  در مناطق سیل زده استان احداث کنند.

*وضعیت زیرساختی باشگاه ها و سالن های رشته های مختلف کوهنوردی در استان چگونه است؟

کوهنوردی از دیدگاه عموم مردم رفتن به کوه است اما کوهنوردی رشته مختلفی از قبیل  رشته کوهپیمایی یا کوهنوردی عمومی، غارنوردی، دره نبردی، سنگنوردی طبیعت و سنگ نوردی در داخل سالن که به صعود ورزشی معرف است و دو کوهستان (اسکای رانینگ) دارد.

این رشته های زیر مجموعه هیئت کوهنوردی است و رشته های مختلف کوهنوردی جزو مدال آورترین رشته های المپیک به شمار می رود.

با وجود به ظرفیت خوبی که در رشته سنگ نوردی در استان داریم اما متاسفانه زیرساخت خوبی برای انجام فعالیت های ورزشی سنگ نوردی در استان وجود ندارد.

در استان شهرستان گرگان، کردکوی، علی آبادکتول و گنبدکاووس دیوارهای سنگ نوردی داخل سالن دارد که بسیار قدیمی و فرسوده و از استانداردهای لازم خارج شده است.

خوشبختانه با اهتمام مدیرکل ورزش و جوانان استان گلستان قراردادی با هیئت کوهنوردی و متعاقبا با فدراسیون کوهنوردی منعقد شده است تا سالن ورزشی کریم آباد گرگان به صورت اجاره ای در اختیار هیئت کوهنوردی استان قرار بگیرد و به منظور ایجاد دیواره سنگنوردی از طریق فدارسیون کوهنوردی سرمایه گذاری ایجاد شود و امیدواریم با این اتفاق سالن اختصاصی کوهنوردی در استان داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13723
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری شبستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.