• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
3

معرفی قله جانستون

  • کد خبر : 47714
  • 23 تیر 1400 - 1:20
معرفی قله جانستون
بام نیوز: در مورد علت انتخاب این نام برای این قله اطلاعات دقیقی در دست نیست. به روایتـی اولین صعـود کننده این قله یک تبعـه خارجـی به نام John Ston بـوده است و روایتی دیگـر سخت بـودن صعـود این قله و وجـود صخـره های سنگی در اطـراف آن را دلیـل انتخاب این نـام می داند و آن را به جان ستان تعبیر می کند.

به گزارش بام نیوز، قله جانستون با ارتفاع ۳۹۵۰ متر در شمال شرق تهران، منطقه فشم و روستای آبنیک واقع شده است.
در مورد علت انتخاب این نام برای این قله اطلاعات دقیقی در دست نیست. به روایتـی اولین صعـود کننده این قله یک تبعـه خارجـی به نام John Ston بـوده است و روایتی دیگـر سخت بـودن صعـود این قله و وجـود صخـره های سنگی در اطـراف آن را دلیـل انتخاب این نـام می داند و آن را به جان ستان تعبیر می کند.

توپوگرافی قله:

یکی از زیباترین منـاطق در البرز مرکزی دشت جانستـون اسـت، ایـن دشـت با ارتفاع متوسط ۲۸۵۰ متر توسط چند قله احاطه شده که قله جانستون در شمال این دشت واقع میباشد. روستای آبنیک با ارتفاع تقریبی ۲۴۰۰ متر از سطح دریا در جنوب دشت جانستون واقع میباشد.
قله جانستون واقع در ناحیه کوهستانی البرز مرکزی، از جنوب به دره آب نیک، از شمال به بخشی از دره رودخانه لار، از شرق توسط یک خط الراس مرتفع به قله خرسنگ و از غرب توسط گردنه و قله وزوا به قلل برج و خلنو متصل می گردد.

مسیرهای صعود:

۱٫ مسیر جنوبی، مسیر نرمال صعود این قله است. در انتهای دشت، از سمت چپ غار بیوک آقا شروع شده، سپس با تراورس به سمت غرب، از روی گرده ای که از میان سنگ ها و صخره ها و برف چال های فصلی می گذرد، به قله منتهی می شود.
۲٫ مسیر شرقی، از مسیر یال زمستانی که بعد از گذر از تنگ آبنیک و ابتدای دشت جاستون شروع می شود.
۳٫ مسیر غربی، که از همان دره شرقی انتهای دشت (مسیر صعود به خرسنگ) بوده و مسیری طولانی است.

دسترسی:

بزرگراه شهید بابایی – جاده لشگرک (تابلو لشگرک – لواسان) – میدان قائم – جاده فشم – میدان فشم – به سمت زایگان و گرمابدر – روستای آبنیک.

از اتوبان بابایی تا میدان قائم (دو راهی لواسان-فشم) حدود ۷ کیلومتر و از میدان قائم تا میدان فشم ۱۵ کیلومتر راه در پیش دارید. از میدان فشم به سمت زایگان (سمت راست) که حرکت میکنید پس از ۱۲ کیلومتر (بعد از زایگان و قبل از گرمابدر) به تابلوی روستای آبنیک میرسید. از سر جاده تا روستا حدود ۵۰۰ متر هست. میتوانید خودروی خود را همان ابتدای روستا پارک کرده و پیاده روی را شروع کنید. یا از داخل روستا و پس از عبور از دو پل به خیابانی میرسید که تابلوی جانستان دارد. خیابان جانستان یک جاده خاکی ماشین رو بطول حدود ۳ کیلومتر هست که از کنار رودخانه عبور میکند. میتوانید این جاده را تا انتها با ماشین رفته و در یک جای مناسب خودروی خود را پارک کنید. انتهای این جاده باید با عبور از یک پل تنه درخت) از عرض رودخانه رد شده تا در مسیر پاکوب دشت جانستون قرار بگیرید. از اینجا تا دشت کمتر از یک ساعت پیاده روی در پیش دارید.

چشمه های مسیر:

۱٫ ابتدای دشت جانستون ۲٫ نیمه مسیر دشت با لوله و آب انبار ۳٫ چشمه های پائین غار بیوک آقا (شاید فصلی باشند)
از آنجا که بیشتر از یک ساعت در دشت پیاده روی ندارید بهتر است که آب را از همان چشمه ابتدای دشت بردارید که همیشگی و مطمئن است. پس از پشت سر گذاشتن مسیر شیبدار منتهی به دشت، زمانی که برای اولین بار دشت را می بینید این چشمه در سمت راست شما کمی پائین تر و در مسیر پاکوب قرار دارد
ارسالی خانم مینا حسینی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=47714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.