• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1
خبر داد:

میزبانی از صنایع خلاق در گذر گردشگری آب و آتش

  • کد خبر : 1228
  • 20 مهر 1399 - 13:43
میزبانی از صنایع خلاق در گذر گردشگری آب و آتش
بام نیوز:رویکرد گذر گردشگری آب و آتش بیشتر حمایت از هنرمندان ناشناخته است که برند نیستند و این فضا فرصتی برای معرفی هنر و توانمندی‌های آن‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بام،سعیده اسدیان: ۲۰ خردادماه سال ۹۸ بود که خیابان استاد نجات‌الهی تهران به عنوان گذر صنایع‌دستی معرفی و از تابلوی «گذر صنایع‌دستی» در ابتدای خیابان استاد نجات‌الهی به‌صورت رسمی پرده‌برداری شد.

پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی در این مراسم گفت: «خوشحالم که هم‌زمان با فرارسیدن ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌دستی یکی از خاطره‌انگیزترین خیابان‌های تهران یعنی خیابان استاد نجات‌الهی تبدیل به گذر صنایع‌دستی می‌شود و امیدوارم این یک الگو برای سایر شهرها باشد تا از فضاهای شهری خود بتوانند برای رونق صنایع‌دستی بیش از پیش استفاده کنند.»

طرحی که شکست خورد!

اما این طرح پر طمطراق عمر زیادی نداشت و بعد از مدتی متوقف شد، چرا که ظاهرا زیرساخت های لازم برای این طرح مهیا نبود، تا جایی که معاون صنایع دستی یک طرفه کردن خیابان استاد نجات الهی (ویلا) به دلیل اجرای طرح «گذر صنایع دستی» اعتراض برخی از فروشگاه‌داران و کسبه این خیابان را دلیل لغو این طرح عنوان کرد، از سوی دیگر تصمیم بر این بود که خیابان را سنگ‌فرش کنند تا در آن خودرو تردد نکند، در حالی که خیابان ویلا منطقه مسکونی است و ساکنان برای رفتن به منزل خود با مشقت بسیاری مواجه می شدند و همین هم صدای اهالی را درآورده بود.

میزبانی بوستان آب و آتش از صنایع خلاق

در نهایت طرح خیابان ویلا به عنوان گذر صنایع دستی شکست خورد و حالا بوستان آب و آتش میزبان علاقه مندان به صنایع دستی وهنرهای خلاق شده است.

این گذر با الهام از معماری ایرانی و اسلیمی با محوریت پیاده‌راه و انسان محور و امکاناتی شامل شهربازی و شهر کتاب فعالیت می‌کند.گذر گردشگری آب و آتش با وسعت ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع و با ظرفیت ۴۰ غرفه روز شنبه ۱۲ مهرماه و همزمان با هفته تهران افتتاح شد تا مردم در کنار تفریح و سرگرمی از صنایع دستی و سوغات این گذر هم دیدن کرده و با قیمتی مناسب تر خریدهای خود را انجام دهند.

صنایع‌دستی، پوشاک، سوغات استان‌ها، عفاف و حجاب، کارگاه عرق‌گیری و عرضه عرقی‌جات ارگانیک، صابون‌های ارگانیک، ترمه، سفال، حصیربافی، مکرومه‌بافی، مس و چوب از جمله محصولاتی است که در این گذر عرضه می‌شود.

هزینه اجاره غرفه در این گذر ۱۰ تا ۱۵ درصد از فروش محصولات است

این گذر که در ضلع جنوبی بوستان آب و آتش قرار گرفته، در واقع بازارچه‌ای برای عرضه صنایع خلاق هنری، جلوه‌هایی از صنایع دستی ایرانی ‌و سوغات است، در واقع شما در این گذر بیشتر محصولات چاپی و ماشینی را می بینید اما می توانید در میان آنها تعدادی صنایع دستی چوبی و سفالی هم پیدا کنید.

هزینه اجاره غرفه در این گذر ۱۰ تا ۱۵ درصد از فروش محصولات است و در بخش سوغات این درصد به ۱۸ تا ۲۰ می رسد.

در این این بازارچه که از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱:۳۰ بامداد فعال است، سوغات شهرهای مختلف به همراه صنایع خلاق هنری عرضه شده است، نکته قابل توجه در این بازارچه قیمت محصولات ارائه شده است که در مقایسه با فروشگاه های شناخته شده هزینه کمتری را به شما تحمیل می کند.

به گفته مسئول هنرمندان گذر گردشگری آب ‌و آتش، رویکرد این مجموعه بیشتر حمایت از هنرمندان ناشناخته است که برند نیستند و این فضا فرصتی برای معرفی هنر و توانمندی‌های آن‌ها خواهد بود.

سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد گذر گردشگری آب و آتش را یکی از قطعات پازل گردشگری شهری در کلان‌شهر تهران می داند و معتقداست که این گذر به توسعه گردشگری با محوریت صنایع دستی و سوغات کمک خواهد کرد، ضمن اینکه وجود بخش‌های مختلف فرهنگی، تفریحی، گردشگری، علمی و… در مجموعه اراضی عباس‌آباد توانسته تا حد زیادی، ضعف فقدان فضاهای عمومی برای خانواده‌ها در تهران را پوشش دهد.

مسیرهای دسترسی

برای رسیدن به پارک آب و آتش می‌توانید در ایستگاه مترو حقانی در خط یک مترو از قطار پیاده شوید و با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در کنار بزرگ‌راه شهید حقانی به‌سمت غرب به این پارک برسید یا سوار تاکسی‌هایی که از این ایستگاه به‌سمت میدان ونک حرکت می‌کنند شده و بخواهید شما را در جلوی پارک آب و آتش پیاده کنند.

در مسیر برعکس هم می‌توانید از همین تاکسی‌ها استفاده کنید، همچنین اگر پس از خروج از ایستگاه به‌سمت پارک طالقانی می‌روید، می‌توانید پس از گذشتن از روی پل طبیعت به پارک آب و آتش برسید.

مسیر دیگری که می توانید انتخاب کنید این است که در خیابان جردن (نلسون ماندلا) به‌سمت شمال رفته و پس از خروجی بزرگراه همت خودروی خود را پارک کرده و از ورودی پارک آب و آتش در خیابان شهیدی به‌سمت پل طبیعت بروید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=1228
  • نویسنده : bamnews
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری فارس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.