• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان خبر داد؛

نبود اسپانسر مالی، مهمترین مشکل هیات کوهنوردی زنجان

  • کد خبر : 13395
  • 21 آذر 1399 - 2:17
نبود اسپانسر مالی، مهمترین مشکل هیات کوهنوردی زنجان
بام نیوز: رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان با بیان اینکه نبود اسپانسر مالی، مهمترین مشکل هیات کوهنوردی زنجان گفت: کوهنوردی برای برخی به عنوان یک ورزش بسیار سخت و طاقت‌فرسا دیده می‌شود در حالی که برای دیگران صرفاً یک سرگرمی هیجان‌انگیز است که قدرت، استقامت و فداکاری آن‌ها را به چالش می‌کشد.

به گزارش بام نیوز; شعر معروفِ «ز نیرو بود مرد را راستی   ز سُستی کژی زاید و کاستی» را بارها شنیده‌ایم و می‌دانیم که ورزش و تحرک بدنی، یکی از مهمترین عوامل سلامتی بشر بوده و افرادی که تحرک بدنی بالایی دارند به تبع ان از تغذیه مفید و سالم نیز برخوردار بوده و در سنین بالا کمتر دچار بیماری و اُفت بدنی می‌شوند. ورزش‌ها انواع گوناگونی دارند و برخی از آن‌ها مسابقه در زمین و یا سالن، برخی انفرادی، برخی دیگر به صورت مبارزه تَن‌به‌تَن بوده و برخی دیگر مانند کوهنوردی هم می‌تواند به صورت فردی و گروهی به عنوان تفریح و هم می‌تواند به صورت تیمی به عنوان مسابقه برگزار شود.

۱۱ دسامبر، روز جهانی کورهنوردی است که فرا رسیدن این روز، بهانه‌ای شد تا به سراغ حمید رکابی، رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان برویم که گفت‌وگوی اختصاصی با خبر نگار پایگاه خبری بام نیوز، با ایشان در ادامه آمده است.

 لطفا تاریخچه‌ای از ورزش کوهنوردی در ایران و جهان بفرمایید:

‌ رکابی: در تاریخچه کوهنوردی جهان، خاستگاه ورزش کوهنوردی را کشورهای آلپی اروپا (فرانسه، ایتالیا، اتریش و سوییس) می‌دانند که بسیاری از اهالی این کشورها به دلیل وجود رشته‌کوه آلپ از دیرباز با فنِ پیمایش کوه‌ها آشنا بوده‌اند. کوهنوردی که برای دست یافتن به قله‌ها و گردنه‌ها انجام شده را می‌توان در قرن‌ها قبل مثل صعود «پت رارکا» اهل ایتالیا به قله کوه وانتو در سال ۱۳۳۶ میلادی هم دید اما کار جدی‌تر کوهنوردی، صدها سال پس از این‌ها آغاز شده بود. در تاریخ سنتی ایران آمده که آرش کمانگیر از قله کوه دماوند بالا رفت تا با پرتاب تیر، مرز ایران و توران را مشخص سازد. در تاریخچه کوهنوردی ایران، نخستین کوهنوردی ثبت‌شده، مربوط به صعود سرداران ایرانی آرتاخه و بوبراندا بر فراز کوه آتوس در زمان خشایارشا، جهت ثبت نقشه‌برداری برای ساخت دالانه یا کانال آبی است که کشتی‌های نیروی دریایی ایران از آن گذر کنند. با استناد به منبع تاریخ علم جورج سارتون که در سال ۱۳۲۳ ورزش کوهنوردی دارای تشکیلات رسمی شده و در سال ۱۳۵۶ فدراسیون‌های کوهنوردی و اسکی در هم ادغام و به نام فدراسیون کوهنوردی و اسکی ایران، فعالیت خود را آغاز کرد.

رشته ورزشی کوهنوردی چند شاخه داشته و عمده‌ترین آن‌ها در کشور و استان زنجان کدام است؟

رکابی: فدراسیون کوهنوردی با توجه به ابعاد مختلف فعالیت در زیرشاخه ورزش‌های کوهستان از جمله کوهنوردی، سنگنوردی طبیعی و داخل سالن ، دوچرخه‌سواری کوهستان، ورزش‌های هوایی و… طیف وسیعی از ورزشکاران را تحت پوشش قرار داد.

در حال حاضر نیز تشکیلات فدارسیون شامل آموزش، امور استان‌ها و تشکل‌ها، انضباطی و حقوقی، پزشکی جست‌وجو و نجات،پناهگاه‌ها و تاسیسات ورزشی، پیشکسوتان، تیم‌های ملی، حفظ محیط کوهستان، روابط بین‌الملل، روابط عمومی، صعودهای ورزشی، غارنوردی و غارشناسی، فرهنگی، استعدادیابی، کوهنوردی با اسکی، مسابقات و لیگ، همگانی، هیمالیانوردی و راهنمایان کوهستان است که در استان زنجان هم کارگروه‌های صعودهای ورزشی، آموزش، پزشکی جست‌وجو و نجات، روابط عمومی، غارنوردی و غارشناسی، همگانی، محیط زیست، دیواره‌نوردی و کمیته باشگاه‌ها و شهرستان‌ها از کارگروه‌های خوب و فعال هستند و در راس کارگروه‌ها هم از کوهنوردان و سنگنوردان و صاحبنظران خوب و فنی و جوان استفاده شده و اخیراً هم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، کمیته استعدادیابی در جهت کشف استعدادها، کمیته انضباطی و حقوقی در راستای فراهم کردن زمينه تحقق اهداف و فعاليت‌هاي ورزشي از طريق ايجاد نظم و انضباط، اجراي صحيح قوانين و مقررات اردوها، مسابقات، تمرینات در حال شکل‌گیری است همچنین کمیته پیشکسوتان را هم ایجاد کرده‌ایم چرا که بر این باوریم گنجینه‌های هیات‌های ورزشی، پیشکسوتان و افراد باتجربه در آن رشته ورزشی هستند که این موضوع در رشته ورزشی کوهنوردی به لحاظ تجربه علمی و عملی از جایگاه ویژه و اهمیت بالایی برخوردار است. لذا با تشکیل کارگروه پیشکسوتان و بهره‌مندی از دانش و تجربه عملی ایشان، انسجام بیشتری جهت پیشبرد اهداف تدوین‌شده حاصل خواهد شد.

 زنجان دارای چه ظرفیت‌ها و استعدادهایی در کوهنوردی است؟

 رکابی: ظرفیت و استعدادهای بالقوه‌ای در زنجان داریم که لازمه این‌ها برنامه‌ریزی منسجم جهت ساماندهی را می‌طلبد. سنگنوردان و هیمالیانوردان خیلی خوبی در زنجان داریم اما به دلیل بالا بودن هزینه خرید تجهیزات در این رشته و متاسفانه به دلیل عدم اسپانسر و مشکلات مالی، امکان شکوفایی و اجرای برنامه‌ها و اردوهای آماده‌سازی برای تیم منتخب، میسر نبوده که تنها راه حل این مشکل، پیدا کردن اسپانسر خوب و مساعدت و همکاری مالی دستگاه‌های ذی‌ربط است.

جایگاه ورزش کوهنوردی استان در کشور چگونه بوده و آیا در وضعیت خوبی قرار دارد یا خبر؟

 رکابی: جایگاه رشته کوهنوردی و سنگنوردی زنجان در کشور در سطح خوبی بوده که ان‌شاءالله با تعیین و شناسایی اسپانسر خوب و مناسب بتوانیم بر مشکلات مالی، فائق آییم و جزو برترین‌ها و بهترین‌ها باشیم و در سایر شاخه‌های کوهنوردی نیز همچون صعودهای ورزشی، شکوفایی عالی داشته باشیم.

برای شکوفایی استعدادها و استفاده از ظرفیت‌های کوهنوردی استان زنجان چه اقداماتی انجام شده و چه برنامه‌هایی در پیش دارید؟

‌ رکابی: با توجه به اهمیت ویژه مدال‌آوری سنگ‌نوردی در زنجان و عضویت ورزشکاران آن در تیم‌های ملی و مهمتر از همه، ورود آن به مسابقات المپیک و در جهت بالندگی و توسعه این رشته، کمیته استعدادیابی با بهره‌مندی از تجارب ارزنده مربیان سطح اول کشوریِ شهرمان و با تجربه و فنی، مولفه‌های شناسایی استعدادها را بررسی و پس از انتخاب بهترین‌ها و افراد مستعد، مورد حمایت همه‌جانبه هیات جهت رسیدن به عناوین و جایگاه‌های مناسب در سطح بین‌المللی خواهند بود همچنین در بحث کوهنوردی هم با کمک و همیاری باشگاه‌های کوهنوردی استان که بازوان اجرایی ما خواهند بود با انسجام بیشتر و هم‌افزای بتوانیم برنامه‌های شاخصی داشته باشیم که البته در حال تدوین برنامه و بهره‌گیری از یک مدل خوب برای توسعه و ارتقای وضعیت کنونی هستیم.

یکی از مهمترین فعالیت‌های هیات، تشکیل کمیته جذب منابع مالی و اسپانسری خواهد بود که یکی از مشکلات عمده هیات‌های ورزشی، شناسایی و جذب منابع مالی است و در این دوره سعی خواهیم کرد تا با تشکیل کارگروه تخصصی در این حوزه و با به‌کارگیری افراد فعال و خوشنام و ذی‌نفوذ در صنایع بزرگ و بنگاه‌های اقتصادی استان، بخشی از منابع مالی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان از این کانال تامین کنیم. در ادامه برنامه‌های بهبود در حال برنامه‌ریزی برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت در هیات هستیم که با شناسایی فرآیندها و اقدامات مورد نیاز جهت استقرار الزامات استاندارد، گام مثبتی برداشته و جزو اولین‌ها در استقرار سیستم مدیریت کیفیت در هیات‌های ورزشی باشیم.

یکی دیگر از اقداماتی که داشتیم، تشکیل کارگروه باشگاه‌ها و شهرستان‌ها بوده با این رویکرد که بتوانیم از ظرفیت‌های خوب شهرستان‌ها که متاسفانه مغفول مانده، استفاده کنیم و به برنامه‌ها و حمایت از باشگاه‌ها هم انسجام بیشتری داده باشیم.

 شیوع ویروس کرونا فعالیت ورزش کوهنوردی در زنجان را چگونه تحت تاثیر قرار داده است؟

‌ رکابی: متاسفانه بیماری کرونا همچون سایر رشته‌های ورزشی، کوهنوردی را هم تحت‌الشعاع قرار داده و به‌خصوص بر سنگنوردی داخل سالن هم تاثیر ناخوشایندی داشته و طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی صورت‌گرفته متاسفانه برنامه‌های آموزشی- تمرینی و مسابقات و برخی اردوها و برنامه‌های کوهنوردی هم با کیفیت و کمیت خوبی برگزار نشده و یا کلاً لغو شده است که از جمله آن‌ها مسابقات جام فجر در بهمن سال ۹۸ ، برنامه‌های  فنی توان‌افزایی ویژه بانوان جهت آمادگی دوره‌های مربیگری کوهنوردی، سنگنوردی، برف و یخ لغو شد و با توجه به وضعیت پیش‌آمده، دوره‌های آموزشیِ بالای ۱۵ نفر به طور کامل اجرا نشد، مسابقات المپیاد ورزشی که در فصل تابستان از سوی وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شد فعلاً بلاتکلیف بوده و اینکه با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های خوب موجود در استان متاسفانه ما از این بابت متضرر شدیم و البته که سلامت عزیزان برای ما از همه این‌ها با اهمیت و مهمتر است. ضمن اینکه عدم برگزاری مسابقات قهرمانی کشور که سهم مدال استان قابل توجه بود، عدم امکان برگزاری مسابقات جام فجر در بهمن ماه، کاهش آمار دوره‌های آموزشی نسبت به سال قبل نیز از دیگر تاثیرات کرونا بر کوهنوردی بود.

در خصوص دوره آموزشی اخیر که به میزبانی زنجان برگزار شد، بفرمایید:

‌ رکابی: دوره مربیگری استعدادیابی سنین پایه بود که بانوان ۲۱ نفر و آقایان ۲۴ نفر بودند از کل کشور و از زنجان نیز یک نفر مدرس و یک نفر شرکت‌کننده در دوره حضور داشتند.

شرایط جسمی و روحی مورد نیاز برای ورود به ورزش کوهنوردی چیست و علاقه‌مندان چه مواردی را برای ورود به این رشته ورزشی باید مورد توجه قرار دهند؟

 رکابی: کوهنوردی، یک ورزش عمومی بوده و همه علاقه‌مندان می‌توانند از نعمت و طبیعت خدادادی به نحو احسن در جهت تقویت و بهبود قوای جسمی و روحی خود استفاده کنند که افزایش اراده و صبر، تقویت روحیه و اعتماد به نفس، از بین بردن خستگی و ناامیدی، افزایش خلاقیت، بالا بردن قدرت جسمانی بدن، بالا بردن توانایی مواجهه با مشکلات و حل آن‌ها از جمله ویژگی‌های شاخص یک کوهنورد می‌تواند باشد.

کوهنوردی برای برخی به عنوان یک ورزش بسیار سخت و طاقت‌فرسا دیده می‌شود در حالی که برای دیگران صرفاً یک سرگرمی هیجان‌انگیز است که قدرت، استقامت و فداکاری آن‌ها را به چالش می‌کشد. کوهنوردی در بعضی مواقع می‌تواند بسیار خطرناک باشد به‌ویژه در زمانی که بی‌تجربگی، برنامه‌ریزی ضعیف و تجهیزات ناکافی وجود داشته باشد با این حال، زمانی که درست انجام شود، یک تجربه هیجان‌انگیز و پُرطرفدار برای علاقهمندان خواهد بود.

 ضمن تشکر از پاسخگویی جنابعالی لطفا اگر موردی نیاز به توضیح اضافه است بفرمایید:

رکابی: در پایان از صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی تقاضا دارم در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتیِ ورزشی، کمک‌حال ما باشند تا بتوانیم کوهنوردان و قهرمانان سنگنورد خوبی را در عرصه‌های بین‌المللی به جامعه معرفی کنیم و با حمایت‌های معنوی دوستان و پیشکسوتان عزیز بتوانیم گام‌های خوبی در توسعه و بالندگی کوهنوردی و سنگنوردی استان زنجان داشته باشیم و همچون قبل، یار و همراه ما باشند. همچنین از مدیرکل و معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان که همواره ما را مورد لطف و حمایت خودشان قراردادند، سپاسگزار بوده و از روسای قبلی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان زنجان، آقایان ابوالفضل مدقالچی، اشرف مجیدی، سید موسی رضوی، ابوالفضل خلیلی، حاج خلیل علیگو و مهندس مسعود بیات‌منش بابت زحماتشان طی تصدی مسئولیت هیات در سال‌های گذشته، کمال تشکر را دارم و اساتید گرانقدرم جناب آقایان جبار ادیبی، سیدحمید صدیقیان، کامبیز بلوری، محمد دارابیان، محمد میربها و حسن مدقالچی و سایر عزیزان که در توسعه و تحول کوهنوردی و سنگنوردی زنجان، نقش به‌سزایی ایفا کرده‌اند را سپاس می‌گویم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13395
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : موج رسا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.