• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

نظرات “رینهولد مسنر” در خصوص آینده صعود اورست

  • کد خبر : 76749
  • 18 تیر 1401 - 22:21
نظرات “رینهولد مسنر” در خصوص آینده صعود اورست
بام: شرپاها هر ساله با مسائل گوناگونی مواجه می‌شوند و عصبانیت و خشم آنها روز افزون می‌شود. به نظر شما مشکل چیست و چه راه حلی وجود دارد؟

نظرات “رینهولد مسنر” در خصوص آینده صعود اورست
سوال: شیوه صعود به اورست طی دو دهه گذشته به شدت تغییر کرده است؛ به بیان خودتان هم اکنون هر شخص پولداری می‌تواند با خدمات تورهای گران مسافرتی عازم اورست شود که این شیوه صحیح کوهنوردی نیست، نظرتان در این مورد چیست؟
مسنر: صعود اورست بیشتر تجاری و پولی شده است. اما این تورهای تجاری بدون وجود “پیست” قادر به صعود نیستند. وقتی من مشغول صعود به اورست بودم صعود شبانه امکان پذیر نبود، در میانه شب هیچ چیز جز برف زیاد دیده نمی‌شد، هدلامپ‌ها عملا به کار نمی‌آمدند زیرا شما قادر به دیدن هیچ چیز نبودید و تلاش شما ممکن بود با انحراف به سمت شرق یا جنوب اورست نافرجام بماند. اما اکنون مسیر مانند “پیست” شده است و شما به راحتی و با دنبال کردن جای پاها می‌توانید به صعود شبانه بپردازید.
سوال: شرپاها هر ساله با مسائل گوناگونی مواجه می‌شوند و عصبانیت و خشم آنها روز افزون می‌شود. به نظر شما مشکل چیست و چه راه حلی وجود دارد؟
فکر می‌کنم در مورد شرپاها دو مورد عمده وجود دارد. شرپاها می‌دانند که آنها کلید موفقیت صعودکنندگان هستند، در عین حال شرپاهای جوان از این موضوع که صعودکنندگان همراه سازمان‌دهندگان خارجی به صعود می‌پردازند خشنود نیستند.
آنها دوست دارند تا بازار این شغل دست خودشان باشد، سازمان‌دهندگان خارجی قیمت خدمات اورست را ۹۰/۰۰۰ تا ۱۰۰/۰۰۰ دلار افزایش داده‌اند در حالی که شرپاها با مقدار ۳۰/۰۰۰ دلار این خدمات را انجام می‌دهند. زمانی که من به اورست صعود می‌کردم شرپاها حتی یک قدم جلوتر از من پیش نمی‌رفتند.
بخاطر دارم زمانی که کل مسیر لوتسه را می‌پیمودم شرپاها پشت سر من می‌آمدند. آنها با طناب به یکدیگر متصل بودند در حالی که من تنها بودم و در برخی قسمت‌ها یکی از گروه اتریشی‌ها به کمک من آمد. اگر به آنها می‌گفتم که خسته شدم شما جلوتر از من بروید آنها پاسخ می‌دادند که ما فقط از مسیر ثابت طناب‌ها صعود می‌کنیم.
اما اکنون همه چیز برعکس شده، همه کارها توسط شرپاها انجام می‌پذیرد، آنها کوهنوردان خبره‌ای شده‌اند. قطعا بهترین راهنمایان در هیمالیا امروزه شرپاها هستند که خطر و نحوه مواجهه با آن را بسیار خوب می‌شناسند.

ترجمه: پویا سلیمانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.