• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

«نظیر صبیر» کوه‌نورد معروف پاکستانی از ابراز سخنان نامناسب در رابطه با «محمد علی صدپارا» عذرخواهی کرد

  • کد خبر : 26565
  • 27 بهمن 1399 - 23:50
«نظیر صبیر» کوه‌نورد معروف پاکستانی از ابراز سخنان نامناسب در رابطه با «محمد علی صدپارا» عذرخواهی کرد
بام نیوز: «نظیر صبیر» گفته است که «علی صدپارا» با پتانسیل بالایی که در این در رشته داشته، به عنوان یک کوه‌نورد حرفه‌ای توانسته تاریخ‌ساز شود.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، نخستین پاکستانی فاتح اورست که سابقه صعود به K2 از مسیر جدید را دارد در یک گفتگو در مورد حادثه K2 «علی صدپارا» را مقصر به خطرانداختن جان خود و تیم همراهش دانسته بود. او ضمن عذرخواهی اعلام کرد علی مثل برادر کوچکتر او و مشعل‌دار حرفه‌اش بوده و ابراز داشت که سعی می‌کرد این نکته را بیان کند که تصمیم ادامه صعود با علی نبوده.

«نظیر صبیر» گفته است که «علی صدپارا» با پتانسیل بالایی که در این در رشته داشته، به عنوان یک کوه‌نورد حرفه‌ای توانسته تاریخ‌ساز شود.

وی همچنین در گفتگوی جنجالی خود شرپاها را هم به جمع کردن طناب‌های ثابت زیر قله متهم و ایشان را عامل مرگ سه کوه‌نورد مفقود کی۲ دانسته بود!

قابل ذکر است که «نظیر صبیر» در سال ۱۹۸۲ به خاطر دستاوردهای برجسته خود در رشته کوه‌نوردی و صعود K2 برترین جایزه ملی پاکستان را کسب کرده بود. او در سال ۲۰۰۱ نیز به خاطر عملکرد برجسته‌اش درصعود به اورست در این حرفه مورد تشویق قرار گرفت.

«نظیر صبیر» اولین پاکستانی بود که در تاریخ ۱۷ می ۲۰۰۰ کوه اورست را به عنوان یکی از اعضای تیم چندملیتی “جنون کوهستان” صعود کرد.

او از قله اورست و چهار قله ۸۰۰۰ متری پاکستان صعود کرده است که شامل دومین کوه بلند جهان K2 در سال ۱۹۸۱، گاشربروم دو ۸۰۳۵ متر و برودپیک ۸۰۵۰ متر در سال ۱۹۸۲ و گاشربروم یک (Hidden Peak) ۸۰۶۸ متر در ۱۹۹۲ می‌باشند.

«نظیر صبیر» در ماه جولای سال ۱۹۸۰ برادر بزرگش «عنایت شاه» که در تیم ویژه ارتش پاکستان (SSG) خدمت می‌کرد را در قله «دیران پیک« از دست داد. این دومین تلاش برادرش در قله دیران واقع در دره نگار بود که به مرگ او منجر شد.

او در حال حاضر یک آژانس مسافرتی ماجراجویانه تحت نام «نظیرصبیر اکسپدیشن» را مدیریت می‌کند.

«نظیر صبیر» در حرفه سیاسی خود به عنوان عضو مجمع قانونگذاری گیلگیت بلوچستان در سال ۱۹۹۴ انتخاب شد و مشاور آموزش و گردشگری دولت آن زمان برای مدت پنج ساله بود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26565

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.