• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
0

نکاتی در خصوص نگهداری از چادر کوه‌نوردی

  • کد خبر : 15189
  • 05 دی 1399 - 18:16
نکاتی در خصوص نگهداری از چادر کوه‌نوردی
بام نیوز:بسته‌بندی چادر در حالی که هنوز رطوبت آن باقی است می‌تواند موجب تولید و انتشار کَپَک شده که به نوبه خود موجب از بین رفتن سطح پارچه چادر شما خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز،از آنجایی که لوازم و ابزار کوه‌نوردی در معرض عوامل محیطی مختلفی مانند نور خورشید، گرما، رطوبت و باران، خاک و غیره قرار دارند نگهداری مناسب و صحیح از آنها می‌تواند موجب افزایش طول عمر و صحت و سلامت ایمنی این ابزار شود. چادرهای کوه‌نوردی از جمله ابزاری هستند که در برنامه‌های چند روزه و برپایی کمپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا به چند نکته بسیار ساده در خصوص نگهداری صحیح چادرها اشاره می‌شود.

خشک کردن و تمیز کردن چادر پیش از بسته‌بندی آن
هنگامی که از یک برنامه کمپینگ به منزل باز می‌گردید، در صورتی که چادر شما خاکی یا گِلی شده باشد و یا شیره درختان روی سطح آن ریخته باشد یا به هر نحو دیگری آلوده باشد، حتما زمان مناسبی را برای پاک‌سازی و تمیز کردن آن اختصاص دهید. برای پاک‌سازی چادر از آب سرد و صابون‌های غیرشیمیایی استفاده کنید. در صورتی که چادر شما آغشه به گِل و لای، شیره درختان و یا فضله پرندگان شده باشد، فرایند تمیزکاری را پس از خشک شدن این موارد انجام دهید.

پیش از بسته‌بندی و جمع کردن چادر، حتما از خشک شدن آن اطمینان حاصل کنید. بسته‌بندی چادر در حالی که هنوز رطوبت آن باقی است می‌تواند موجب تولید و انتشار کَپَک شده که به نوبه خود موجب از بین رفتن سطح پارچه چادر شما خواهد شد. ضمن اینکه بسته‌بندی چادر در حالت مرطوب می‌تواند موجب از بین رفتن مقاومت چادر شما در مقابل آب و رطوبت شود.

نگهداری و بسته‌بندی چادر در محیط خُنَک و بدون فشار فیزیکی
چادر خود را تحت فشار بسته بندی و جمع‌آوری نکنید، پارچه چادر شما باید در معرض هوا باشد. بسته‌بندی چادر به حالت اولیه کارخانه و تحت فشار گزینه مناسبی برای نگهداری آن نیست.

بهترین حالت در نگهداری دیرَک‌های چادر و حفظ انعطاف‌پذیری آنها، نگهداری از آنها در حالت سَرهم شده است. البته این کار فضای زیادی اشغال می‌کند. گزیه دیگر و مناسب‌تر این است که دیرَک‌ها را از وسط و به سمت دو قطب آن خَم کرده و نگهداری کنیم.

حتما چادر خود را در قسمتی از خانه نگهداری کنید که دارای محیط خُنَک و خشک باشد، در نتیجه زیرزمین و یا صندوق عقب ماشین به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای نگهداری چادر شما نیستند.

ترجمه: پویا سلیمانی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15189
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوه‌نوردان ‌ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.