• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 24678
0

نگاه قانونی و فرهنگی به مقوله خطای انسانی

  • کد خبر : 15975
  • 10 دی 1399 - 22:29
نگاه قانونی و فرهنگی به مقوله خطای انسانی
بام نیوز:مسئولیت‌پذیری در یک جامعه ضعیف‌تر باشد و اصولاً کارها بصورت آنچه قدیمی‌ها می‌گفتند "حسین قلی خانی" انجام شود ما بیشتر با عبارت خطای انسانی روبرو می‌شویم.

در یادداشتی که پویا سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری به پایگاه خبری بام نیوز ارسال کرد،اظهار داشت:

خطای انسانی چیست و چرا ما تا این حد این عبارت را می‌شنویم؟ نگاه قانون به مقوله خطای انسانی چیست؟ دامنه عبارت انسان جایز الخطاست تا کجا کاربرد دارد؟ شاید اگر بخواهیم به ساده‌ترین زبان و به نحوی که تمام افراد جامعه بتوانند درک صحیحی از این مقوله داشته باشند و در ضمن تعریف ما دربرگیرنده معنی عرفی و قانونی موضوع به صورت توامان باشد باید بگوییم خطای انسانی انجام دادن یا انجام ندادن کاری است که ما از یک انسان نرمال و متعارف جامعه انتظار آن را نداریم و البته در موارد تخصصی هم از متخصصین و با تجربه‌های آن رشته انتظار نمی‌رود. پس از چنین نگاه و تعریفی باید بپذیریم که هرچه فرهنگ مسئولیت‌پذیری در یک جامعه ضعیف‌تر باشد و اصولاً کارها بصورت آنچه قدیمی‌ها می‌گفتند “حسین قلی خانی” انجام شود ما بیشتر با عبارت خطای انسانی روبرو می‌شویم. یعنی ما هنوز نمی‌توانیم درک کنیم که تک‌تک ما در قبال جان خود و دیگران، احساسات و عواطف جامعه، دوستان و خانواده خود مسئول هستیم.

حالا بیایید داده‌هایمان را کنار هم بچینیم؛ اول، در سایت رسمی فدراسیون کوه‌نوردی اعلام می‌شود که روز جمعه برودت شدید، کولاک، بهمن و حتی احتمال رانش زمین در برخی مناطق وجود دارد.
دوم، خطرناک‌ترین ساعات و خطرناک‌ترین مکان‌ها برای کوه‌نوردی در ساعات پس از بارش دره‌ها، قیف‌ها و گردنه‌ها هستند.
سوم، می‌دانیم که تله‌کابین توچال در هنگام وزش باد شدید از کار می‌افتد و البته مسئولین و مدیران این مجموعه این موضوع را بهتر از هر کسی می‌دانند و وزش باد شدید هم رسماً اعلام شده است.
چهارم، تیم خود را از ده تنگه و دره و گردنه خطرناک زرگاه یا زارگا به سمت قلعه دختر با آن شیب تند می‌بریم.
پنجم، عنوان باشگاه کوه‌نوردی و دارای مجوز و آموزش‌دیده را یدک می‌کشیم و دائم اعلام می‌کنیم صعود فقط با باشگاه‌های معتبر و قانونی!

حالا اگر تعریف قانونی مورد اشاره و اتفاقات یاد شده را کنار هم بچینیم یک خروجی بیشتر نداریم؛ علت عمده این حادثه و حوادث مشابه گذشته، حال و آینده چیزی نیست جز خطای انسانی ناشی از بی‌مسئولیتی و طرز فکر “حسین قلی خانی” حاکم بر فرهنگ ما که البته از نظر قانونی قابل پی‌گیری و مجازات می‌باشد.

✍️ پویا سلیمانی، وکیل پایه یک دادگستری

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15975
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردان ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.