• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
2

هایپوترمی در کوهنوردی

  • کد خبر : 65169
  • 19 آذر 1400 - 4:24
هایپوترمی در کوهنوردی
بام نیوز: هایپوترمی یعنی سرمازدگی، که امکان داره به مرگ کوهنورد منجر شود. هایپوترمی به همان مثلث مرگ در کوهستان ربط دارد. مثلث مرگ در کوه یعنی: سرما، رطوبت و باد.

هایپوترمی یعنی سرمازدگی، که امکان داره به مرگ کوهنورد منجر شود. هایپوترمی به همان مثلث مرگ در کوهستان ربط دارد. مثلث مرگ در کوه یعنی: سرما، رطوبت و باد.

در کوهنوردی زمستانی، گرم و خشک نگه داشتن بدن و لباس ها مهم است. اگر هنگام کوهنوردی در زمستان عرق می ریزید، یعنی در لباس پوشیدن تان اشتباه کرده اید. در این شرایط تن و لباس تان مرطوب و سرد می شود.

در ادامه برای نحوه لباس پوشیدن در کوهنوردی های زمستانی برای شما چند پیشنهاد داریم.

بالا تنه
وقتی در سرما کوهنوردی می کنید، باید برای گرم نگه داشتن بالا تنه، سه لایه لباس بپوشید: لایه زیرساز یا بیس، لایه عایق ساز یا پلار و در نهایت لایه رویه به اصطلاح ما کوهنوردان گورتکس

اگر احساس گرما کردید، یک لایه را در بیاورید تا عرق نکنید. از پوشیدن لباس های نخی و پنبه ای خودداری کنید. لباس های نایلونی رطوبت را جذب می کنند، از خود عبور می دهند و سریع خشک می شوند.

پایین تنه

برای پوشش پایین تنه چند گزینه در اختیار دارید. اگر دمای هوا خیلی پایین باشد و یا برف شدیدی ببارد، باید یک لایه زیرساز و یک لایه ضد آب بر تن کنید. می توانید از شلوار اسکی استفاده کنید و یا زیر شلوارتان لگینگ پشمی و گرم بپوشید تا پاهایتان گرم بماند.

دست ها

همیشه دستکش همراه داشته باشید. وقتی در هوای سرد کوهنوردی می کنید، دستان تان گرم می شوند و در این شرایط یک جفت دستکش سبک ضد آب کفایت می کند.

پاپوش ها (کفش و گتر)

برای کوهنوردی در برف باید کفش مخصوص کوهنوردی در زمستان به پا کنید. برفکوبی بدون گتر سخت است و حتما گتر بزنید.

کفش های ضد آب و معمولی کوهنوردی نیاز شما را برطرف می کنند. اما اگر زمان زیادی را در زمستان به کوهنوردی و طبیعت گردی اختصاص می دهید، بیشتر هزینه کنید و یک کفش کاملاً عایق تهیه کنید. کفش های عایق نسبت به کفش های کوهنوردی نرمال خیلی بهتر دما را در خود نگه می دارند؛ خصوصاً اگر از جوراب پشمی استفاده کنید.

اگر از میان برف کوبیده نشده عبور می کنید، با پوشیدن ساق بند از ورود برف به داخل کفش جلوگیری کنید. حتماً یک جفت جوراب اضافه در کوله داشته باشید که در صورت خیس شدن جوراب ها سریعاً آنها را عوض کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=65169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.