• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

هشدار به کوهنوردان؛ از قرار گرفتن در دره ها و دالان های مستعد بهمن پرهیز کنید

  • کد خبر : 15971
  • 10 دی 1399 - 22:21
هشدار به کوهنوردان؛ از قرار گرفتن در دره ها و دالان های مستعد بهمن پرهیز کنید
بام نیوز: با توجه به افزایش دما در ارتفاعات البرز و زاگرس شرایط برای تسریع ذوب برف و شکستن نقاب های برفی مهیا شده که می تواند به طور منطقه ای در مناطق مستعد بهمن موجب ریزش و حرکت توده برف شود.

سمانه نگاه دکترا و کارشناس مسئول هواشناسی فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با بام نیوز، در خصوص شرایط کوه های ایران در آخر هفته گفت: در مناطق کوهستانی ایران پیش بینی می شود که از چهارشنبه ١٠ دی تا شنبه١٣ دی شرایط هوایی پایدار با افزایش دما در ارتفاعات البرز و زاگرس داشته باشیم که کوهنوردان نباید از از مخاطره های ثانویه جوی غافل شوند.

او افزود: وزش باد شدید برای بخش های شرقی و جنوب شرقی کشور پیشبینی شده است. طی این مدت سامانه بارشی در سطح کشور نداریم و پدیده غالب برای نواحی کوهستانی کشور، وزش باد است. برای ارتفاعات البرز، آسمانی آفتابی و گاهی وزش باد پیش بینی شده و به طور نسبی دمای هوا افزایش می یابد.

مسئول هواشناسی فدراسیون کوهنوردی بیان کرد: با توجه به افزایش دما در  ارتفاعات البرز و زاگرس، شرایط برای تسریع ذوب برف و شکستن نقاب های برفی مهیا می شود که می تواند بطور منطقه ای در مناطق مستعد بهمن موجب ریزش و حرکت توده برف شود. توصیه می شود از مسیرهای صعود زمستانه برای تردد استفاده شده و از قرارگرفتن در دره ها و دالان های مستعد بهمن پرهیز شود. با توجه به پوشش گسترده برف در ارتفاعات البرز و زاگرس ، وزش باد منطقه ای می تواند منجر به کولاک موقتی و محدود و کاهش دید افقی و عمودی شود.

نگاه افزود: علاوه بر این، تابش خورشیدی در میانه روز، موجب افزایش اشعه فرابنفش و آسیب به پوست و همچنین پوشش برف موجب احتمال برف کوری می شود. تجهیزات مورد نیاز برای مواجهه شدن با این شرایط باید فراهم شود.

او در خصوص ارتفاعات شمال تهران گفت: در ارتفاعات شمال تهران برای پایان هفته شرایط جوی پایدار و افزایش نسبی دما پیش بینی می شود. توصیه می شود تمهیدات لازم برای مخاطره های ثانویه احتمالی، نظیر کولاک موقتی و احتمال وقوع بهمن در نظر گرفته شود.

نگاه در آخر افزود: طی روزهای  پنجشنبه و جمعه وزش باد برای ارتفاعات شرق و جنوب شرق و ارتفاعات کرمان گاهی شدید است که موجب کاهش دمای هوا و کاهش دمای احساسی(سوزباد) و احتمال سرمازدگی می شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15971
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.