• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
3

هیجان و بی‌خوابی قبل از صعود

  • کد خبر : 8214
  • 07 آذر 1399 - 11:23
هیجان و بی‌خوابی قبل از صعود
بام نیوز: بی‌خوابی قبل از صعود، بویژه در برنامه‌هایی که نیاز به شب‌مانی قبل از صعود دارند یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کوه‌نوردان با آن درگیر هستند.

گزارش پایگاه خبری بام نیوز، بی‌خوابی قبل از صعود، بویژه در برنامه‌هایی که نیاز به شب‌مانی قبل از صعود دارند یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کوه‌نوردان با آن درگیر هستند.

کیفیت خواب نامناسب تاثیر به‌سزایی بر اجرای برنامه دارد و حتی می‌تواند با اختلال در تمرکز و تصمیم‌گیری‌های صحیح باعث بروز حوادث شود. در اینجا به برخی دلایل بروز این عارضه و راه‌کارهای مقابله با آن اشاره می‌شود.

هیجان و اضطراب

هیجان و اضطراب از عواملی هستند که می‌توانند در میزان و کیفیت خواب ما تاثیرگذار باشند. وجود این حالات، درست در شب قبل از صعود ممکن است منجر به کم‌خوابی و یا حتی بی‌خوابی شده و در طول اجرای برنامه از لحاظ ذهنی و بدنی مشکلاتی بوجود آورد. انجام فعالیت بدنی مناسب در طول روز، خودداری از نوشیدن مواد حاوی کافئین بعد از ساعت ۲ بعدازظهر، استفاده نکردن از تلفن همراه حداقل یک ساعت پیش از ساعت خواب، خودداری از نگاه کردن به صفحات تلوزیون یا تلفن همراه و امثال آن حداقل یک ساعت پیش از زمان خواب، قراردادن تمرکز ذهنی بر نحوه نفس کشیدن که منجر به آرامش بیشتر در ضربان قلب شما خواهد شد و در نتیجه ارسال پیام‌های عصبی به اندام بدن مبنی بر فرارسیدن زمان خواب، دور کردن عوامل و افکار نگران‌کننده از جمله مواردی هستند که کمک شایانی به کیفیت خواب شما خواهند کرد.

✔️ افزایش هورمون کورتیزول

اگر چه هیجان در ابتدا یک کیفیت روانی محسوب می‌شود اما در ادامه می‌تواند بر مکانیزم بدن شما تاثیرگذار باشد. بعنوان مثال هیجان باعث افزایش هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس می‌شود که به نوبه خود منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون خواهد شد که دقیقاً بصورت مستقیم بر فرایند خواب شما تاثیرگذار خواهد بود.

✔️ خروج از محدوده امن شخصی

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، هر کدام از ما محدوده‌ای بنام محدوده امن شخصی خود داریم که خروج از آن توام با استرس و اضطراب می‌باشد. برای برخی این محدوده اتاق شخصی، تخت، محل کار و یا مکان‌های مشابه می‌باشد. این درست مشکل افرادی است که می‌گویند فقط در تخت خودمان می‌توانیم بخوابیم؛ تا زمانی که این محدوده امن شخصی را گسترش نداده باشیم و برای خروج از آن اقدامات لازم را انجام ندهیم این مشکل گریبان‌گیر ما خواهد بود.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=8214
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : انجمن پزشکی کوهستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.