• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
3

هیمالیانورد کنگاوری: آزار رساندن به مادر طبیعت ممنوع!

  • کد خبر : 13271
  • 20 آذر 1399 - 12:03
هیمالیانورد کنگاوری: آزار رساندن به مادر طبیعت ممنوع!
بام نیوز: «حسن اسماعیلی» هیمالیانورد کنگاوری گفت: باید با کوهستان به عنوان مادر طبیعت مهربان باشیم و اجازه حتی کوچکترین آزاری هم به آن را ندهیم.

اسماعیلی سال‌های سال است که در ورزش کوهنوردی به عنوان پیشکسوت این رشته و راهنمای تور طبیعت گردی (EcoTour Leader) در کنگاور فعالیت دارد. او بسیاری از قلل مرتفع ایران و جهان را فتح کرده که می‌توان به قلل هفت هزار متری نپال، هیمالیا، ترکیه، ارمنستان و قلل داخلی از جمله دماوند، سبلان، سهند، علم کوه، زردکوه، دنا، گرین، الوند، پرآو، بیستون و کرکس اشاره کرد.
او که مربی و مدیریت باشگاه کوهنوردی سیروان کنگاور را نیز به عهده دارد، تورهایی در حوزه طبیعت گردی، کویرنوردی، جنگل نوردی، غار نوردی و سنگنوردی برگزار می کند و به واسطه سفرها و کوهنوردی های چندین ساله، کوله‌باری از تجربه‌های تلخ و شیرین را به دوش می‌کشد.
سازمان ‌ملل بیستم آذر ماه هر سال را روز جهانی کوهستان نامیده است؛ به همین مناسبت با این پیشکسوت کوهنوردی به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

بام نیوز- چگونه یک کوهنورد حاضر می‌شود این همه رنج کوهپیمایی را بر خود هموار سازد؟
اسماعیلی: کوهنوردی یکی از ورزش‌های مهیج و پرانرژی در سراسر جهان است که علاوه بر سفر و گردشگری و بازدید از مناطق روستایی و فرهنگ‌های مختلف و کوهپایه ها، باعث دیدن طبیعت بکر و عظمت پروردگار در دوردست‌ها از جمله دره ها، آبشارها و یخچال‌ها و صخره ها، حیات وحش جانوری و گیاهی از نزدیک شده که هرکس این تجربه را کسب کند معمولا توان ترک آن ‌را نخواهد داشت. بهداشت روان، گذشت و ایثار هم نوعان و همکاری تیمی در صعود به قلل بالا دست، به علاوه سلامت جسم و روح باعث می‌شود سختی راه بر شما هموار و شیرین شود.

بام نیوز- هزینه‌های صعود را چگونه تهیه می کنید و آیا امکانات شما استاندارد و به روز است؟
اسماعیلی: باشگاه ما خصوصی است و تحت نظارت هیات کوهنوردی و فدراسیون کوهنوردی در تهران می باشد. تمام هزینه های ما توسط خود اعضا پرداخت می‌شود. وسایل و امکانات کوهنوردی به طور قطع باید از استاندارد اولیه برخوردار باشند و برخی تجهیزات فنی و سنگنوردی و یخ نوردی نیز باید استاندارد اروپا و جهان را داشته باشند.
وسایل کوهنوردی بسیار گران است و به علت تحریم برخی از وسایل با چند برابر قیمت وارد کشور می‌شود که توانایی پرداخت نیست و قللی که نیاز به این وسایل را دارند با وجود شایستگی جوانان ورزشکار و کوهنورد به ناچار از برنامه هایمان حذف می‌شود.

بام نیوز- مهم‌ترین مشکلات ورزش کوهنوردی را در ایران و کنگاور چه مواردی می‌دانید؟
اسماعیلی- مهم ترین مشکلات ورزش کوهنوردی در ایران حمایت نکردن از باشگاه ها و عدم ‌حمایت های مالی، ابزار و امکانات و آموزش ها و اردوهای استانی و ملی هست. هزینه های بالای سفرها و امکانات کوهنوردی سد راهی بر پیشرفت جوانان ما است. مشکلات کوهنوردی کنگاور نیز بطور کلی دقیقا بر می‌گردد به همین موضوعات ملی به علاوه برخی کم لطفی های هیات کوهنوردی استان و گاهی اداره ورزش و جوانان شهرستان کنگاور در بحث کرایه سالن سنگنوردی یا تشویق ورزشکاران و مربیان و باشگاه ها می باشد. ‌

بام نیوز- به نظر شما دستگاه‌های مسوول که به تاکید مقام معظم رهبری باید بستر مناسب و امکانات لازم را برای تشویق مردم به ورزش کوهنوردی فراهم کنند، چقدر موفق بوده اند؟
اسماعیلی- در این خصوص باید هیات ورزش‌های همگانی با هیات کوهنوردی همکاری و هماهنگی داشته باشند و بودجه را در اختیار هیات کوهنوردی و باشگاه ها قرار دهند تا این ‌امر مهم صورت پذیرد. پتانسیل این موضوع به خوبی در شهرستان وجود دارد. اما بی مایه فطیر است. پیشنهاد می شود هر ماه تعدادی جوایز و دستمزد برای تشویق مردم و مربیان و باشگاه‌ها در نظر بگیرند.

بام نیوز- آسیب‌ها و مزایای ورود افراد آموزش ندیده به کوهستان چیست؟
اسماعیلی- امروزه در هر کاری آموزش تخصصی حرف اول و میانبر را می‌زند. کوهنوردی نیز جدای از این موضوع نیست. کوهنوردی و اکوتوریسم ‌سنتی دیگر جوابگوی امروز نیست و حضور بیشتر افراد آسیب به طبیعت است. چه به بدن‌ خود چه به طبیعت. از آسیب های جسمانی به خود و حوادث مختلف و همچنین تخریب محیط زیست طبیعت و غارها گرفته تا آتش سوزی جنگل‌ها و آفرود سواری در مناطق بکر کوهستان و کویری و تجاوز به حریم حیات وحش و مهاجرت اجباری آنها تا تغییر در شبکه حیات و زنجیره غذایی ایشان که بحث مفصلی است.

بام نیوز- چه کشورهایی در ورزش کوهنوردی از بقیه فعالترند؟
اسماعیلی- عمدتا کشورهای توسعه یافته  نیمکره شمالی و اروپایی که جغرافیای مناطق کوهستانی آنها بیشتر است، پیشرفت زیادی در این ‌قضیه دارند. آمریکا، فرانسه، آلمان، اتریش، انگلیس.
کشورهای بلوک شرق قدیم از جمله یوگسلاوی سابق و روسیه. در آسیا نیز چین، ژاپن، کره جنوبی و ایران پیشرو هستند. ‌

بام نیوز- از فعالیت های گروه سیروان بگویید؟ چند سال است که فعالیت می کنید؟ در مورد تعداد اعضا و برنامه هایی که تاکنون داشته اید توضیح دهید؟

اسماعیلی- باشگاه کوهنوردی سیروان یک دهه فعالیت داشته است. با چندین مربی و کادر مجرب. بیش از ۱۰۰ نفر عضو  رسمی و آزمایشی و افتخاری دارد. بیش از ۱۰ هزار نفر سفر داشته. یعنی تعداد نفرات در تعداد تورها و برنامه های ما متنوع است. از طبیعت گردی تا صخره نوردی در تمام جاذبه های ایران،  از کوهپیمایی تا غارنوردی،  از قله نوردی تا عکاسی در طبیعت،  از صعودهای زمستانی تا پیمایش کویر،  از روستا گردی تا جنگل نوردی،  از اکوتوریسم تا پاکسازی طبیعت،  از کاشت درخت و بذرکاری تا تورهای تاریخی و باستانی،  از یخچال نوردی تا بازدید آبشارها و از دامنه ها تا سراب ها و دره ها.
اکثر جاذبه های طبیعی و کوهستان و تاریخی ایران و بخصوص غرب کشور را  بازدید یا صعود یا پیمایش و حضور داشته ایم.

بام نیوز- برای صعودهای آینده چه برنامه ای دارید؟
اسماعیلی- باشگاه سیروان معمولا در هر فصل برنامه هایی رو مدنظر قرار می‌دهد و یک‌ تقویم کاری در پیش رو دارد. هم اکنون به دلیل شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی بیشتر برنامه های ما منطقه ای و صعود به قلل استان های همجوار و گاهی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری می باشد. از جمله قله اشترانکوه، کرکس اصفهان و قللی از البرز تهران.

بام نیوز- نظرتان در مورد گردشگری کوهستان در ایران و منطقه چیست؟
اسماعیلی- گردشگری کوهستان یا «ادونچر» در ایران تا حدود زیادی ناشناخته باقی مانده است. کوه‌های زاگرس و البرز دارای جاذبه های بی شماری است که اکنون به دلایل مختلف در منطقه و همچنین کمبود زیرساخت های لازم در این امر پذیرای گردشگران اندک و خاص هستیم و نه گردشگران عام. به همین دلیل ارز و اشتغالزایی بسیار زیادی را هر ساله در صنعت گردشگری جهان بخصوص در این بخش از دست می دهیم.

بام نیوز- در مورد ناشناخته بودن صخره نوردی و غارنوردی در کنگاور بگویید؟
اسماعیلی- کنگاور با داشتن کوهستان سه هزار متری امروله،  بزآو و همچنین کوه های خزل و قارلق و گودین پتانسیل بزرگی در خصوص تربیت علاقه مندان به این ورزش دارد. دیواره های سنگنوردی در امروله و بزآو و همچنین غارهای منطقه و داشتن سالن سنگنوردی، بار مسوولین ورزش را سنگین تر از قبل می کند تا بر روی این‌ پتانسیل ها فعالیتی صورت نگیرد به طور قطع ناشناخته خواهند بود. کنگاور و بخش ها و روستاهای آن ظرفیت داشتن ۱۰  باشگاه ورزشی کوهنوردی را در این خصوص دارند.

 

بام نیوز- کمبودهای این رشته ها چیست و چه انتظاری دارید؟
اسماعیلی: در یک کلام حمایت اداره ورزش از هیات کوهنوردی و باشگاه های ورزشی، تشویق مربیان و  ورزشکاران و در اختیار قرار دادن امکانات و دلگرم کردن آنها. یک باشگاه خصوصی به تنهایی هرگز قادر به حمایت همه مربیان و اعضایش را ندارد. از طرفی در شهرهای کم‌جمعیت و غیرصنعتی با درآمد محدود مردمانش، یک باشگاه کوهنوردی آنقدر درآمد ندارد که بتواند ورزشکاران خود را حمایت کند، لذا فعالیت ها خود بخود محدود و ابتر می شود.

بام نیوز- بهترین و بدترین خاطره شما از سال‌ها کوهنوردی و طبیعت گردی برایمان تعریف کنید؟
اسماعیلی: بهترین خاطرات بنده بر می گردد به تربیت شاگردان ورزشکاران فراوان در این ۳۰ سال که با همکاری دیگر مربیان صورت پذیرفته و همچنین حضور بر قلل رفیع ایران و دیدن جاذبه های بکر و مردمان بومی کوهپایه ها و پیدا کردن دوستان فراوان که حس وطن دوستی را عملا ‌در تمام وجودم‌ سرشار کرده است. تلخ ترین خاطراتم نیز بر می گردد به حوادث تلخی که برای دوستان نزدیکم در کوهستان بر اثر بی احتیاطی ایشان و یا کمبود علم و آگاهی و آموزش حادث شده ‌که بسیار تلخ بوده است و ناگوار. ‌

بام نیوز- در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟
اسماعیلی: بسیاری از مردمان جهان زاییده مناطق کوهستانی هستند،  کوهستان منشاء آب شیرین جهان است،  کوه ها مامن حیات وحش،  رویشگاه گیاهان دارویی، چراگاه دام، منشاء رودخانه ها و سراب ها است،  کوه ها میخ های زمین و مامن پیام آوران اخلاق بوده اند،  کوه ها تعادل آب و هوایی را ایجاد می کنند،  کوه ها آخرین موضع دفاعی بشر بوده است. بسیاری از آثار تاریخی ما در غارها و کوه ها است،  کوه ها شکوهمند و استوارند،  الگوی بشر در بسیاری از موارد اخلاقی و هنری بوده است. در یک ‌کلام کوهستان یعنی مادر طبیعت بشر را در آغوش خود ماوا می گیرد.
پس بیاییم مادر خود را با اعمال خود آزار ندهیم،  شکار بی رویه و چرای دام بی رویه نکنیم،  سرچشمه ها را آلوده و جاده کشی نکنیم،  اصالت طبیعت را درک‌ کنیم،  جنگل ها را آتش نزنیم،  زباله خود را در کوهستان نریزیم،  به مادر کوهستان آسیب نزنیم که به طور قطع یتیم خواهیم شد، ‌ روی سخنم با مسوولین، امور عشایری، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و عموم مردم است،  کوهنوردان‌ هیچ گاه به مادر خود آزار نمی رسانند. ‌
گفت و گو از مجید رحمتی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13271
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.