• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

پاکسازی “فقره‌قا” مهاباد و ۲ خبر کوتاه از جنوب آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 16994
  • 17 دی 1399 - 17:20
پاکسازی “فقره‌قا” مهاباد و ۲ خبر کوتاه از جنوب آذربایجان‌غربی
بام نیوز: پاکسازی نوشته‌های بر روی دیوار اثر تاریخی "فقری‌گاه"و شناسایی و تخریب کومه شکارچیان در تالاب‌های مهاباد و جمع آوری رشته تور دام ماهیگیری از زرینه رود شاهین‌دژ از جمله خبرهای کوتاه جنوب آذربایجان‌غربی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بام نیوز بیان کرد: دیوار نوشته‌های دخمه سنگی “فقره‌قا” مهاباد با حضور “مهرداد مظفری” مرمت‌گر آثار باستانی و جمعی از کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان پاکسازی شد.

عبید سرخابی گفت: در چند هفته گذشته تعدادی از آثار تاریخی این شهرستان در قالب دیوارنویسی مورد هجمه افرادی ناشناس قرار گرفته و این افراد ناآگاه با اعمال ضد فرهنگی خود موجب تزلزل بنیان و کریه شدن دید منظری این آثار شدند.

وی اضافه کرد: دومین مرحله از پاکسازی این آثار تاریخی در بهار سال آینده با حضور کارشناسان حوزه مرمت انجام خواهد شد تا ضمن پاکسازی دست نوشته ها کمترین آسیب به اثر تاریخی وارد شود.

وی اظهار داشت: دیوارنوشته‌های روی این اثر تاریخی را با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص که آسیبی به اثر وارد نکند، پاک کردند و سپس محوطه آن را نیز از وجود زباله و سایر پسماندها پاکسازی کردند.

وی افزود: ماه گذشته نیز جمعی از دوستداران میراث فرهنگی مهاباد با حضور در محل اثر تاریخی “فقره‌قا” ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدام به پاک کردن نوشته‌ها و پاکسازی محوطه باستانی فخریگاه کردند.

سرخابی حفظ و حراست از میراث فرهنگی را وظیفه همه افراد جامعه و یک وظیفه ملّی و همگانی عنوان کرد و گفت: در شهرستان مهاباد به واسطه وجود میراث فرهنگی غنی، حفاظت از آثار باستانی نیاز به توجه بیشتری دارد.

به گزارش بام نیوز، اثر تاریخی و دخمه سنگی “فقره‌قا” که با نام‌های “فخریکا، فقره‌گا و فقره‌گاه” نیز شناخته می‌شود، از جمله آثار تاریخی دوره مادها (هزاره اول قبل از میلاد) است و در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش در حاشیه جاده مهاباد به میاندوآب روی صخره‌ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد.

ستون‌های جلوی این ایوان و داخل مقبره به مرور زمان از بین رفته و تنها پا ستون‌های و سرستون‌ها باقی مانده‌ و داخل مقبره نیز یک سالن به اندازه عرض ایوان وجود دارد که با ۲ پله جرزدار از هم جدا می‌شوند.

اطاق جلویی مخصوص انجام مراسم تدفین بوده و در اطاق بعدی سه قبر مستطیل شکل به چشم می‌خورد که یک قبر بزرگ به صورت افقی و دو قبر کوچک به شکل عمود بر ایوان در آن تراشیده شده است، عمق قبرهایی که در این گور دخمه در دل سنگ تراشیده شده‌، حدود ۵۰ سانتیمتر است.

کف اطاق مقبره سه قبر به عمق ۵۰ سانتی‌متر کنده شده است که قبر بزرگتر در سمت چپ و با ابعاد ۲۶۵ در ۱۴۰ سانتی‌متر عمود بر ورودی گور دخمه قرار گرفته است و در سمت راست آن ۲ قبر دیگر در جهت ورودی گور دخمه و به ابعاد یکسان ۱۴۰ در ۹۰ سانتی‌متر کنده شده است.

این گور دخمه دارای ۲ جفت ستون در مدخل و میان آن است که ستون‌ها استوانه کامل نبوده و قطر آنها در بالا کمتر از قسمت تحتانی است.

ارتفاع گوردخمه از لب ایوان تا پایین‌ترین قسمت تراشیده شده ۵۳۰ سانتیمتر و تا دامنه کوه نیز حدود ۱۰ متر است.

دخمه سنگی فقره‌قا که شمالی ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است به همراه گور دخمه شیرین و فرهاد واقع در شهر صحنه و دکان داود در نزدیکی “سرپل‌ذهاب” از جمله زیباترین گوردخمه‌های ایران به حساب می‌آیند.

دخمه سنگی فقره‌قا در سال ۱۳۱۶ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

۲ کومه‌ شکارچیان غیرمجاز در مهاباد تخریب شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این رابطه از شناسایی و تخریب ۲ کومه شکارچیان غیر مجاز خبرداد و گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی، کومه شکارچیان را در اراضی زراعی روستای قروق شناسایی کردند.

فاروق سخنور اظهار داشت: کومه ها در تالاب کانی‌برازان و تالاب گروس شناسایی و نسبت به تخریب آنها اقدام شد.

وی تاکید کرد: تا زمان صدور مجوز شکار، از هر گونه شکار و ساخت کومه در طبیعت خودداری کنند و در غیر این صورت، علاوه بر تخریب کومه ها تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

سخنور اضافه کرد: یگان حفاظت اداره محیط زیست این شهرستان با گشت و کنترل مداوم و منظم به صورت ویژه در این منطقه، با شکارچیان متخلف به شدت برخورد می کنند.

۲ تور ماهیگیری در شاهین‌دژ جمع‌آوری شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ گفت: ۲ متر تور ماهیگیری توسط نیروهای یگان حفاظت در زرینه رود این شهرستان کشف و ضبط شده است.

وحید چمنی افزود: ماموران یگان حفاظت این اداره در ماموریت های گشت، کنترل و جلوگیری از شکار و صید غیر مجاز خود توانستند ۲ رشته تور بزرگ ماهیگیری را که صیادان برای صید ماهی در رودخانه زرینه رود پهن کرده بودند، را جمع آوری کنند.

وی با بیان اینکه متخلفان با استفاده از تاریکی شب نسبت به پهن کردن تورهای صیادی اقدام کرده بودند، افزود: عاملان این صید غیرمجاز هنوز دستگیر نشده اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شاهین‌دژ با اشاره به اینکه پرونده این متهمان برای سیر مراحل قضایی به دادگستری ارسال شده، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ قطعه ماهی رودخانه ای گرفتار شده به تورها نیز توسط ماموران رهاسازی و دوباره به رودخانه بازگردانده شدند.

چمنی با درخواست از همه دوستداران محیط زیست و علاقه مند به طبیعت جهت همکاری در حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی، به متخلفان هشدار داد از هرگونه تعرض به تالاب ها و مناطق طبیعی خودداری کنند.

زرینه رود به طول ۳۰۲ کیلومتر یکی از پر آب ترین و طویل ترین رودخانه های شمال غرب کشور است.

محیط طبیعی شاهین دژ شامل رودخانه زرینه رود، مسیر سد شهید کاظمی، منطقه بیان، گونه های گیاهی و جانوری بومی منطقه، رودخانه های فصلی، مناطق ییلاقی از جمله ییلاق سلیم خان، ییلاق محمودخان، آق داش و قلوز است.

شهرستان شاهین دژ با بیش از ۹۵ هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان‌غربی قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16994
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.