• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
6

پیمایش غار پراو توسط غارنورد جوان کرمانشاهی بهرام کربلایی

  • کد خبر : 3986
  • 09 آبان 1399 - 16:31
پیمایش غار پراو توسط غارنورد جوان کرمانشاهی بهرام کربلایی
بام نیوز: رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمانشاه اظهار داشت:پیمایش غار پراو توسط غارنورد جوان کرمانشاهی بهرام کربلایی صورت پذیرفت.

در گفتگو با پایگاه خبری بام، ثریا شهبازی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان کرمانشاه اظهار داشت:پیمایش غار پراو توسط غارنورد جوان کرمانشاهی بهرام کربلایی صورت پذیرفت.

وی بیان داشت: در این پیمایش  غارنوردانی ازتهران ، اصفهان ، مشهد، بوشهر ، یاسوج در قالب یک تیم ۱۲نفره به سرپرستی حسین شاهینی بودند که ۷نفراز اعضا تیم موفق به پیمایش کامل غار پراو شدند.

شهبازی در پیامی: این موفقیت را به جوان غارنورد کرمانشاهی بهرام کربلایی تبریک و تهنیت گفت.

ایشان تصریح کرد:غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع ۳٬۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش (۱۹۷۱ میلادی)، بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید.امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده‌اند که بسیار عمیق‌تر از غار پرو هستند و غار پرو را در لیست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آورده‌اند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای “عمودی” دنیا می‌باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=3986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.