• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
2

چالش محیط زیست و عزم تویسرکانی ها برای دعوت کوهنوردان برای صعود به جدید ترین قله بلند استان همدان

  • کد خبر : 33831
  • 13 فروردین 1400 - 16:36
چالش محیط زیست و عزم تویسرکانی ها برای دعوت کوهنوردان برای صعود به جدید ترین قله بلند استان همدان
بام نیوز: در حال حاضر به دنبال نصب تابلوی راهنمای مسیر صعود به قله "کوبری" در سایت صخره نوردی شهید آریافر و آبشار الالوی سرکان و همچنین تابلوی تفسیر مسیر صعود هستیم.

به گزارش بام نیوز، از زمانی که نام قله کوبری به عنوان بلندترین نقطه جدید استان همدان مطرح شده,بحث های بسیاری در خصوص آن صورت گرفته چرا که اگر این قله به عنوان طرح سیمرغ بیش از پیش معرفی شود قطعا کوهنوردان از سراسر کشور برای صعود به آن حضور خواهند یافت! اما حضور آنان قطعا با مطالبه ایجاد پناهگاه روبرو خواهد شد در حالی که این قله چنین امکاناتی ندارد!

شایسته رییس هیات کوهنوردی تویسرکان از قرار گرفتن دو جان پناه در مسیر صعود کنندگان به قله “کوبری” خبر داده و گفته است: علاوه بر تفاهم نامه‌ای که با دانشگاه آزاد تویسرکان برای جا دادن بیش از ۸۰۰ ورزشکار در خوابگاه این دانشگاه منعقد شده، با شهرداری‌ها و شوراهای شهر تویسرکان و سرکان و اداره میراث فرهنگی نیز هماهنگی و همکاری‌های لازم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: همچنین دو فعال بخش خصوصی آمادگی خود را برای ساخت خانه کوهنورد در ورودی شهر توریستی سرکان به عنوان مسیر حرکت به سمت قله “کوبری” اعلام کرده‌اند.

شایسته اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال نصب تابلوی راهنمای مسیر صعود به قله “کوبری” در سایت صخره نوردی شهید آریافر و آبشار الالوی سرکان و همچنین تابلوی تفسیر مسیر صعود هستیم.

این سخنان هر چند نشان از رونق گردشگری ورزشی خبر میدهد اما ساخت خانه کوهنورد در ورودی شهر سرکان و سخن گفتن از هماهنگی با خوابگاه دانشگاه آزاد کمی معقول به نظر نمی رسد ,چرا که اکثر تیم ها و کوهنوردان علاقه دارند محل کمپ آنان در ارتفاع و نزدیک محل صعود باشد(تا هم هوایی لازم را کسب کنند)نه چند ۱۰ کیلومتر آن طرف تر..هم استراحت کنند و هم آماده صعود شوند و در عمل مورد استقبال قرار نخواهد گرفت!

همه پناهگاه های کوهستانی ایران در ارتفاعات و نزدیک به قله ها قرار دارند تا بتواند نجات بخش کوهنوردان در وضعیت نامناسب جوی باشند.

به هر روی به نظر می رسد کوهستان الوند در جبهه جنوبی با چالش محیط زیستی مطالبه ساخت پناهگاه دیر یا زود مواجه خواهد شد که به جاست با آموزش,فرهنگ سازی و تنظیم و اجرا قوانین مناسب وقوی ورود به کوهستان تبعات این واقعیت را کاهش دهیم!

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=33831

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.