• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

چرای دام غیرمجاز در قوچان سه برابر شد

  • کد خبر : 72073
  • 19 اسفند 1400 - 14:15
چرای دام غیرمجاز در قوچان سه برابر شد
بام نیوز: رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: امسال چرای دامهای غیر مجاز به قوچان واقع در شمال غرب خراسان رضوی افزایش بیش از سه برابری نسبت به سال گذشته به دلیل کاهش بارندگیها در مناطق جنوبی استان داشته است.

امیر زمانی مقدم روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امسال ۴۳ فقره پرونده برای ۱۰ هزار و ۴۴۱ رأس دام غیرمجاز در قوچان تشکیل‌ شده است که این میزان پارسال ۲۵ فقره و مربوط به ۳ هزار و ۵۰۰ راس دام غیر مجاز بوده است.

وی بیان کرد: از کل پرونده‌های دامهای غیر مجاز در سال جاری، بیش از ۶ هزار و ۲۹۰ راس دام در قالب ۳۱ فقره از مراتع قوچان خارج شدند و الباقی پرونده‌ها به دلیل تخریب مراتع و تمرد از قانون به دادگستری  قوچان ارسال شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال چرای دامهای غیر مجاز به شهرستان قوچان به دلیل کاهش بارندگیها و تداوم خشکسالیها در جنوب استان خراسان رضوی افزایش داشته است و  دامها برای چرا به مناطق با بارندگی خوب مانند قوچان سوق داده شده‌اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان تخریب و تصرف اراضی ملی در این شهرستان برای پارسال را ۲۷ فقره به مساحت ۳۸ هکتار عنوان کرد و گفت: برای امسال نیز ۳۷ فقره پرونده تخریب و تصرف برای ۲۴.۶ هکتار از اراضی ملی تشکیل‌ شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۲ فقره پرونده به نتیجه و صدور رأی رسیده است که ۸.۲ هکتار رفع تصرف شد و ۱۶.۴ هکتار در مرحله رسیدگی دادسرا قرار دارد.

زمانی مقدم با بیان اینکه برای بهره‌برداری از گیاهان دارویی باید اقدام‌های کارشناسی و مدون انجام داد، تصریح کرد: برداشت برخی گیاهان همچون “باریجه” بدون صدور مجوز بهره‌برداری ممنوع است اما در برخی دیگر همچون “کاکوتی، آویشن و بابونه” به صورت مشروط این کار صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حفظ ذخایر ژنتیکی برای گیاهان دارویی در سال‌های تولید بذر انجام می‌شود و باید به سمت احیا، اصلاح و توسعه، بهره‌برداری و آموزش گیاهان دارویی حرکت کرد.

توزیع ۱۲ هزار اصله نهال در قوچان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان از توزیع ۱۲ هزار اصله نهال به بخش‌های مختلف این شهرستان همچون دانشگاهها، شهرک صنعتی، پادگان‌ها، پاسگاههای انتظامی و مجموعه‌های خدماتی بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: باید ۶۰ درصد نهال‌های کاشته شده ماندگاری داشته باشد.

زمانی مقدم ادامه داد: اگر ماندگاری صورت می‌گرفت دیگر کمبودی برای تأمین چوب و ایجاد فضای سبز وجود نداشت، اما هرسال کار فراگیر نهال‌کاری انجام می‌شود و به دلیل نبود پیش‌بینی‌های بلندمدت در حوزه شهری با سرانه پایین فضای سبز روبرو هستیم.

وی از توزیع ۸ هزار اصله نهال در قوچان در روزهای آینده خبر داد و گفت: اولویت با نهال‌هایی همچون سنجد و توت در مناطق مستعد و اقاقیا، زبان‌گنجشک، زیتون‌تلخ، سرو و کاج در مناطقی مانند شهرک‌ صنعتی این شهرستان است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با هیأت کوهنوردی این شهرستان برای بهره‌گیری از عرصه‌های طبیعی در روستای “کلوخی” به‌منظور کاشت درخت و ممانعت از حرکت دام خبر داد و افزود: امسال در منطقه “محمد بیک” این شهرستان نیز ۵۰ هکتار بذرپاشی و کاشت گیاهان دارویی و علوفه‌ای توسط هیأت کوهنوردی قوچان انجام شده است.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری قوچان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=72073

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.