• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

چرا باید به قله سیالان صعود کرد

  • کد خبر : 53610
  • 22 شهریور 1400 - 21:45
چرا باید به قله سیالان صعود کرد
بام نیوز: مسیر صعود به قله سیالان از هنیز یکی از پر تردد ترین مسیرهای کوهنوردی البرز به سبب وجود چشمه های کافی و پناهگاه کوهنوردی است.

یکی از محبوب ترین کوههای البرز برای کوهنوردان، صعود به قله سیالان با ارتفاع حدود ۴۱۷۵ متر از سطح دریا است.

دشت دریاسر و طبیعت بسیار زیبای ان در میانه ی مسیر شمالی صعود به قله سیالان قرار دارد.

مسیر صعود به قله سیالان از هنیز یکی از پر تردد ترین مسیرهای کوهنوردی البرز به سبب وجود چشمه های کافی و پناهگاه کوهنوردی است.

مسیر شمالی صعود به قله سیالان دارای تنوع کم نظیری از طبیعت شامل یخچال ها، جنگلها، دشت ها و مسیرهای کوهستانی است.

روستای هنیز در جنوب کوه سیالان و روستای عسل محله در شمال کوه دارای دسترسی مطلوب و جاده آسفالت هستند.

معرفی قله سیالان
آنچه پیش از تصمیم صعود به قله سیالان باید حتما بدانید

ارتفاع قله سیالان از سطح دریا و پای کوه در مبدا صعود چقدر است؟

قله سیالان ۴۱۹۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. صعود به قله سیالان بسیار دشوار است. بر حسب مسیری که برای صعود انتخاب می کنید باید بین ۱۷۰۰ تا ۲۹۰۰ متر از مبدا ارتفاع بگیرید. حتی مسیر خط الراس از گردنه سلمبار که حدود ۱۷۰۰ متر صعود دارد نیز مسیرهی طولانی و دشوار است.

مسیرهای صعود به قله سیالان کدام هستند؟

مسیرهای پر تردد و محبوب برای صعود به قله سیالان شامل مسیر جنوبی از روستای هنیز در استان قزوین و مسیر شمالی از روستای عسل محله و دشت دریاسر در مازندران است. بیشتر کوهنوردان از روستای هنیز به قله سیالان صعود می کنند و سپس به سمت روستای عسل محله فرود می آیند به طوری که صعود به قله سیالان با نام صعود به قله سیالان از هنیز به عسل محله نیز شناخته می شود.

ارتفاع روستای هنیز یعنی مبدا مسیر صعود جنوبی ۲۲۰۰ متر می باشد. مقدار مسافت صعود از مسیر جنوبی نیز حدود ۱۴ کیلومتر می باشد. پناهگاه قبادی با ۳۲۵۰ متر ارتفاع در میانه ی این مسیر قرار دارد. مسیر جنوبی از هنیز نرمال ترین مسیر صعود سیالان می باشد. ارتفاع روستای عسل محله یعنی مبدا مسیر صعود شمالی حدود ۱۳۰۰ متر می باشد. مقدار مسافت صعود از مسیر شمالی نیز حدود ۱۹ کیلومتر می باشد. دشت دریاسر در بخش ابتدایی این مسیر قرار دارد. مسیر شمالی سخت ترین مسیر صعود سیالان اما بسیار زیبا و جذاب می باشد.

دو مسیر دیگر نیز برای صعود به قله سیالان از سمت جنوب وجود دارند که کمتر معمول و رایج هستند. پیمودن این دو مسیر به دلیل فقدان چشمه های مطلوب، پناهگاه یا محل کمپ مناسب و پاکوب با کیفیت چندان توصیه نمی شود اما به عنوان مسیرهای صعود سیالان معرفی می شوند.

ارتفاع گردنه سلنبار یا سلج انبار در میانه مسیر جاده سه هزار یعنی مبدا مسیر خط الراس جنوب شرقی حدود ۳۱۷۰ متر می باشد. مقدار مسافت صعود از مسیر خط الراس جنوب شرقی نیز حدود ۱۷ کیلومتر می باشد. در طول این مسیر نه چشمه ای وجود دارد نه پناهگاهی اما امکان کمپینگ فراهم است. ارتفاع منطقه انرژی اتمی یعنی مبدا مسیر آبشار خشکه حدود ۲۵۷۰ متر می باشد. با گذر از روستاهای گازرخان وخشکچال به منطقه انرژی اتمی در کوهپایه جنوب غربی قله کندیگان می رسید. مقدار مسافت صعود از مسیر آبشار خشکه نیز بیش از ۱۴ کیلومتر می باشد. در طول این مسیر نیز کمبود چشمه و پناهگاه وجود دارد.

محبوبیت صعود به قله سیالان در چیست؟

سیالان یک قله معمولی در کوهستان البرز نیست بلکه مجموعه ای از جلوه های طبیعت شامل دشت و جنگل، دره ها، رودخانه ها و چشمه ها و بخصوص یخچال هاست. به همین سبب بسیاری از کوهنوردان با هدف لذت بردن از طبیعت و دیدن مناظر زیبا به سیالان صعود می کنند. سیالان برای تمام کوهنوردان دیگر نیز محبوب است زیرا به عنوان بلندترین قله استان قزوین جزو یکی از قلل طرح سیمرغ ایران است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.