• امروز : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
کل اخبار 24592
3
اموزشی:

چرا كوهنورد بايد دوره آموزش يخ و برف را بگذارند

  • کد خبر : 5617
  • 21 آبان 1399 - 20:08
چرا كوهنورد بايد دوره آموزش يخ و برف را بگذارند
گروه اموزشی بام نیوز: بسيار بهتر است كه نحوه حركت روي برف و يخ را فرا بگيريم تا از سقوط و لغزش جلوگيري كنيم تا اينكه بخواهيم در ترمز كردن با كلنگ مسلط شويم.

 

گروه آموزشی پایگاه خبری بام نیوز ،در خصوص چرا كوهنورد بايد دوره آموزش يخ و برف را بگذارند مطلبی را منتشر نمود:

در زمستان شما بسيار بيش از تابستان به اطلاع داشتن از هوا براي تنظيم برنامه مناسب احتياج داريد. شما بايد شناخت كافي از موقعيت باد و سرعت آن داشته باشيد تا بتوانيد خطر بهمن را ارزيابي كنيد، تفاوت‌ دماي هواي قله و محل حركت را حدس بزنيد، ميزان اثر سرماي حاصل از وزش باد روي بدن را حدس بزنيد، اثر باد روي پايداري تيغه‌هاي برفي را بدانيد و در آخر مشكلاتي مثل يخ‌زدگي و هيپوترمي كه حاصل سرماي هوا هستند را بشناسيد.

آگاهي و اجتناب از بهمن:
هر سال كوهنوردان بسياري در اثر بهمن مي‌ميرند و يا آسيب جدي مي‌بينند. عوامل متعددي روي وقوع بهمن تأثير دارند كه از آن جمله مي‌توان به بارش برف، سطح شيب، جنس متفاوت لايه‌هاي برف،‌ تابش آفتاب و افزايش دما اشاره كرد. همچنين بهمن‌ها به اشكال متفاوتي همچون برف شل، چند نوع برف، پودري، تخته‌اي، عمقي، سطحي، يك‌باره و يا با چند بار سقوط ممكن است فرو بريزند. براي شناخت اين تفاوت‌ها دانشي لازم است كه در كلاس‌هاي آموزش يخ و برف بدست خواهد آمد.

نحوه حركت روي برف و يخ:
بسيار بهتر است كه نحوه حركت روي برف و يخ را فرا بگيريم تا از سقوط و لغزش جلوگيري كنيم تا اينكه بخواهيم در ترمز كردن با كلنگ مسلط شويم. شما ترجيح مي‌دهيد در صعود با چه كسي هم طناب باشيد؛ كوهنوردي كه هرگز سقوط نمي‌كند يا كسي كه استاد افتادن و ترمز كردن است؟! اينجا است كه آموختن دانش چگونگي استفاده از کلنگ و كرامپون ضروري به نظر مي‌رسد. و در مرحله بعد بايد استفاده از طناب، اسيلنک، پيچ يخ و … را در اين شرايط آموخت.

كلنگ:
كلنگ ابزار پايه مورد استفاده براي يك كوهنورد در زمستان است. نكاتي كه در زير مي‌آيند جديدترين نتايج حاصل از تجربيات كوهنوردان بسياري هستند كه مي‌توانند بسيار مفيد باشند.
۱- اندازه کلنگ می بایست متناسب با نوع برنامه و شیبی باشد که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد.
۲- داشتن يك تسمه متحرك در دسته مفيد است تا بتوان در موقع لازم از آن استفاده كرد.
۳- مطمئن شويد از كلنگ كوهنوردي استفاده مي‌كنيد نه تبر یخ. كلنگ كوهنوردي اغلب محوري صاف دارد كه سر با كمي خمش روي آن قرار گرفته است. همچنين بايد اين مهارت را كه در چه جاهايي كلنگ لازم نيست و چگونه بايد آن را حمل كرد و در چه جاهايي ممكن است ناگهان لازم شود و نحوه حمل آن چگونه است آموخت.

كرامپون‌ها:
دانستن اينكه وقت مناسب براي پوشيدن كرامپون و يا درآوردن آن چه موقع است نكته مهمي است كه مي‌تواند تأثير زيادي در صرفه‌جويي وقت و راحتي بيشتر داشته باشد و همچنين از وقوع حوادث نامطبوع جلوگيري كند. خيلي مهم است كه در هنگام برپا داشتن كرامپون همه سطح پا روي زمين قرار بگيرد تا بيشترين تعداد تيغه‌ها درگير شوند. عادت به اين كار اوايل سخت است چون اين امر گاهاً خلاف آن چيزي است كه ما در شيب‌ها بدون كرامپون انجام مي‌دهيم. دوره آموزش فرصت خوبي براي عادت كردن به اين وضعيت جديد است. البته تكنيك‌هاي گوناگوني همچون تكنيك آمريكايي، تكنيك فرانسوي و تكنيك استفاده از تيغه‌هاي جلو در استفاده از كرامپون وجود دارند.

پوشش و تجهيزات:
اصول عمومي پوشش در اينجا هم صدق مي‌كنند، به آنها مسلط باشيد. اگر در تابستان عينك،‌ دستكش، كرم ضدآفتاب را فراموش مي‌كنيد در زمستان هرگز اين اشتباه را نكنيد.

سرپناه‌هاي برفي:
شرايط خاصي در زمستان هستند كه يك سرپناه برفي مثل خانه برفي، غار برفي و … مي‌تواند مفيدتر از يك چادر باشد و البته گرم‌تر آموختن چگونگي ساختن يك غار برفي در چنين شرايطي بسيار مهم است.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.