• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

چرا کوهنوردی بهترین ورزش برای جسم و روان است ؟

  • کد خبر : 12976
  • 18 آذر 1399 - 21:42
چرا کوهنوردی بهترین ورزش برای جسم و روان است ؟
بام نیوز: در نگاه اول ، شاید پیاده روی و کوه نوردی با وجود اینکه ۲ کلمه ی جداگانه هستند ، تنها یک فرم از تمرین و فعالیت را در ذهن شما شکل دهد. شما فکرمی کنید : ” شاید کفشی که می پوشیم و یا مناظری که در هر یک از آن ها می بینیم با یکدیگر تفاوت داشته باشد ، اما مکانیک پایین تنه ی هر دو فعالیت با یکدیگر مشابه است ! “

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز: در نگاه اول ، شاید پیاده روی و کوه نوردی با وجود اینکه ۲ کلمه ی جداگانه هستند ، تنها یک فرم از تمرین و فعالیت را در ذهن شما شکل دهد. شما فکرمی کنید : ” شاید کفشی که می پوشیم و یا مناظری که در هر یک از آن ها می بینیم با یکدیگر تفاوت داشته باشد ، اما مکانیک پایین تنه ی هر دو فعالیت با یکدیگر مشابه است ! “

این فکر کاملا اشتباه است و باید به شما بگوییم که این دو فعالیت به طور اساسی با یکدیگر تفاوت دارند . تحقیقات نشان داده است که مفاصل ، قلب و عضله های شما در هنگام کوه نوردی به شکل متمایزی نسبت به یک گشت و گذار روزانه و سبک عمل می کنند

تحقیقات نشان می دهد :

درست مانند یک آونگ ، قدم برداشتن در سطح هموار نیز ، نیازمند انرژی کمتری از سوی شماست . اما زمانی که روی یک سطح ناهموار و شیب دار ( منظورمان دقیقا محیط های است که در طبیعت ، ساحل های شنی و یا در دیگر قسمت های طبعیت به آن بر می خورید ) قدم بر می دارید ، انرژی زیادی از بدنتان تلف می شود . ضربان قلب و متابولیسم شما بالاتر می رود و شما کالری بیشتری را می سوزانید .

تاثیر ورزش کوهنوردی برای باز شدن مویرگ‌های بدن

مویرگ‌های بدن هر فردی در شرایط معمولی و در زمان استراحت به میزان ۱۵% ظرفیت خود باز شده و فعالیت می‌کند. اما جالب است بدانید که در زمان کوهنوردی این میزان به ۹۵% افزایش پیدا می‌کند. زیرا اکسیژن و همچنین غذایی که مورد نیاز بدن انسان است از طریق همین مویرگ‌ها در تمامی نقاط بدن پخش می‌شود. در نتیجه با فعالیت بیشتر و نیز باز شدن مویرگ‌ها، اکسیژن و مواد غذایی با سرعت بالاتر و همچنین سطح کیفی بهتر، به عضلات بدن، مغز و احشای داخلی بدن راه پیدا می‌کند.

عدم مبتلا شدن به بیماری نقرس

همانگونه که گفتیم ورزش کوهنوردی از فواید بسیار متعددی برخوردار است و یکی از این فواید جلوگیری از ابتلا به نقرس می‌باشد. به وجود آمدن رسوبات در تاندون‌ها و مفاصل بدن باعث مبتلا شدن به بیماری نقرس می‌شود. اما فعالیت در ورزش کوهنوردی از ایجاد رسوبات در مفاصل و تاندون‌ها جلوگیری می‌کند.

فواید کوهنوردی برای افزایش خون در عضلات بدن

ورزش کوهنوردی تاثیر مستقیمی بر زیاد شدن میزان خون در عضلات بدن انسان دارد. فعالیت در این ورزش زمینه‌ساز افزایش ۲۰ برابری اندازه خون در عضلات شده و همین موضوع سبب رسیدن غذای بیشتر به عضلات بدن و همچنین قدرتمندتر شدن آن‌ها خواهد شد. این مورد یکی از فواید کوهنوردی در بدنسازی است.

تاثیر مستقیم کوهنوردی برای عدم ابتلا به دیابت

در زمانی که انسان مشغول کوهنوردی است، موادهای شناور در خون مثل کلسترول، اسید اوریک، قند و همچنین پروتئین‌ها به بهترین حالت ممکن به سوخت و ساز مشغول می‌شوند. همین امر باعث می‌شود که سوخت و ساز مناسب خون از ابتلا به بیماری قند و یا همان دیابت جلوگیری کند.

فواید کوهنوردی برای از بین رفتن چربی

در مواقعی که انسان مشغول ورزش است و بخصوص در زمانی که انسان کوهنوردی می‌کند، میزان کالری که مورد نیاز بدن انسان می‌باشد، دچار افزایش ۳ برابری می‌شود. در نتیجه بدن انسان برای تامین این میزان کالری مجبور است که چربی‌های ذخیره‌شده را سوزانده و آن‌ها را مصرف کند. بنابراین در زمان ورزش، انسان شدیدا عرق کرده و برخی از چربی‌های زیر پوست بدن انسان با توجه به تعریق دفع خواهند شد.

کوهنوردی و گردش در طبیعت فواید زیادی  برای سلامتی جسمی و روانی دارد در این بین میوتوان به :

۱:عدم ابتلا به افسردگی و اضطراب

۲:جلوگیری از بی‌خوابی

۳:جلوگیری از ابتلا به سرطان

چرا کوهنوردی تاثیر بهتری بر زنان دارد؟

  • زنان تمایل بیشتری به کارهای گروهی دارند و این تمایل با نفس کوه نوردی که ورزش گروهی و جمعی است هم راستا است .
  • خانم ها به دلیل آناتومی خاصی که دارند تنها ۶۵ درصد قدرت بدنی مردان را دارا هستند.
  • که از این میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد آن دراندام های تحتانی آنان است که به معنی قوی تر بودن آنان نسبت به مردان است .
  • نوع فیبرهای عضلانی به گونه ای است که نسبت به خستگی مقام ترند. پس عملکرد بیشتری نسبت به مردان دارند.
  • اشباع اکسیژن خون زنان در ارتفاع به ویژه در دوران قبل از یائسگی کمتر باعث ارتفاع زدگی مزمن Mountain Sickness می شود.
  • همچنین در مطالعه ای در دماوند میزان بروز بیماری حاد ارتفاع AMS در زنان کوهنورد بسیار کمتر از مردان بوده است.
  • هیچ اختلافی در بروز و شیوع خیز مغزی بین خانم ها و آقایان وجود ندارد.
  • زنان به دلایل مسایل بارداری و زایمان مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعد انواع بیماری های استخانی و آرتروز در میانسالی می گردند و نیاز مبرمی به ورزش هایی چون پیاده روی و کوه نوردی دارند.
  • عواملی چون شیوع کم خونی ناشی از فقرآهن(که در ۹۹ درصد از زنان ایرانی وجود دارد) تغییرات هورمونی و
  • وضعیت حساس دوران بارداری نیز از عوامل محدود کننده فعالیت های کوه نوردی زنان است، تاثیر روحی این ورزش روی زنان هم غیرقابل انکار است
  • به طوری که ۸۲ درصد از زنان کوهنورد ایرانی معتقدند که کوه نوردی علاوه بر جسم، تاثیر بسزایی در روح و روان آنها دارد.

۱)به خاطر داشته باشید کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت داشته و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است.

۲) وسایل و تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد که متکی به سال ها تجربه عملی طراحی شده اند تهیه کنید و کاربرد صحیح و فنی آن ها را فرا گیرید.

۳)هیچ گاه تنها اقدام به انجام این ورزش نکنید و همیشه به طور گروهی اقدام به کوهنوردی کنید کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.

۴) اصول کوهنوردی را از پایه فراگیرید و همیشه با راهنمایی و ارشاد یک مربی یا کوهنورد اقدام کنید.

برای صعود مؤثر به کوه‌ها نیاز به ابزارهای متفاوتی است. البته در هر صعود بسته به نوع صعود، منطقه مورد نظر، زمان و فصل اجرای برنامه ممکن است ابزار و تجهیزات متفاوتی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از این وسایل کوهنوردی عبارت‌اند از:

  1. کفش مخصوص کوه
  2. کاپشن گورتکس
  3. کاپشن پلار
  4. کوله پشتی
  5. باتوم کوهنوردی
  6. دستکش
  7. کلاه مناسب فصل
  8. بادگیر
  9. جوراب کلفت
  10. کیسه خواب
  11. فلاسک چای
  12. بطری آب
  13. وسایل شخصی مانند قاشق و چنگال
  14. چراغ قوه
  15. عموماً برای کوهنوردی یا فتح قله‌ای به راهنما نیاز است.

برای خرید هر کدام از محصولات مورد نیاز و لوازم کوهنوردی و گردش در طبیعت فروشگاه اینترنتی سلام بی بی را به شما معرفی میکنیم.که محصولات و لوازم کوهنوردی بانه را با قیمت بسیار مناسبی عرضه میکنه.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=12976
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : نسیم آنلاین

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.