• امروز : شنبه, ۱۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 9 March - 2024
کل اخبار 24609
1

چهارتیم درk2

  • کد خبر : 13142
  • 19 آذر 1399 - 18:45
چهارتیم درk2
بام نیوز: امسال چهارتیم به رویk2 تنهاهشت هزارمتری که درزمستان صعودنشده تلاش خواهندکردکه احتمال دارد

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، امسال چهارتیم به رویk2 تنهاهشت هزارمتری که درزمستان صعودنشده تلاش خواهندکردکه احتمال دارد
برخی از تیم ها در هم ادغام شوند:

تیم سه نفره جان اسنوری و سدپاراه.اتیم شرپاها.تیم تجاری سون سامیت.نیرمال پورجا

۱-تیم جان اسنوری : علیرغم پیش بینی یاسک تلر کوه نوردی لهستانی، جان اسنوری، علی و ساجد سدپارا و احتمالا دو باربر، امروز وارد کمپ اصلی K2 شدند یعنی دو روز زودتر از آنچه که انتظار می رفت. جان اسنوری ایسلندی به کمک این دو کوه نورد پاکستانی اولین تیمی هستند که به دامنه K2 دست یافتند، اگرچه ورود آنها حدود دو هفته از تقویم نجومی فصل زمستان زودتر صورت گرفته و عده زیادی آن را صعود زمستانی کامل محسوب نمی کنند، جان اسنوری در شبکه اجتماعی خود اعلام کرده:
” ما به کمپ اصلی در ارتفاع ۴۹۰۰ متر رسیدیم، هوا همراه با باد، یخبندان و منفی ۲۰ درجه سانتیگراد است، در حال برقراری کمپ خود هستیم که تا چند ماه آینده در آنجا بسر خواهیم برد، همه چیز خوب است، طی چند روز آینده هم هوا خواهیم شد، من برای این اکسپدیشن خوشحال و هیجان زده هستم، یک گروه قوی مرا همراهی می کند که آرزوی همکاری با آنها را داشتم”
بنابراین گروه جان اسنوری پیمایش یخچال بالترو را بدون دفع وقت به پایان بردند که شش روز (از دوشنبه ۳۰ نوامبر تا شنبه ۵ دسامبر) طول کشیده، تقریبا نصف زمانی که سال گذشته جان اسنوری با همراهی مینگما گیالجی شرپا آن را پیموده. واقعیت این است که چند روزی که جان اسنوری برای هم هوایی به آن اشاره کرده می توانست صرف پیمایش یخچال بالترو شود، بنابراین این وقت اضافه صرف آخرین آماده سازی برای این برنامه خواهد شد.
K2 از روز اول چهره زمستانی خود را نشان داده، براساس پیش بینی شرایط جوی، بارش ملایم برف تا سه شنبه یا چهارشنبه ادامه دارد، همراه با وزش باد بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت، در ارتفاع ۵۰۰۰ متر، از این روز به بعد بارش برف و شدت باد کاهش خواهد یافت، اگرچه دما نیز پایین خواهد آمد و حتی به زیر ۲۵ درجه سانتیگراد خواهد رسید.
به محض آنکه صلاح دیدند، کمپ اصلی پیشرفته را در پای تیغه آبروزی ایجاد خواهند کرد. این کمپ در ارتفاع حدود ۵۳۰۰ متر قرار دارد، بعد از عبور از بخشی از یخچال های شکسته که مستعد ریزش بهمن و رانش زمین هستند.
علی سدپارا از این گروه در سال ۲۰۱۸ و پسر او ساجد در سال ۲۰۱۹ در سن بیست سالگی این کوه را صعود کرده اند، ساجد جوانترین فردی است که این قله را صعود کرده. جان اسنوری که چهار قله هشت هزارمتری صعود کرده سال گذشته نیز تجربه شرکت در صعود زمستانی K2 به سرپرستی مینگما گیالجی شرپا را داشته که با همراهی توماس روتار به ارتفاع ۶۶۰۰ متر دست یافتند. علی سدپارا نیز با سیمون مورو و آلکس تکسیکون نخستین صعود زمستانی نانگاپاربات را در کارنامه خود دارد، در سال ۱۹۷۶ متولد شده (۴۴ سال دارد) گاشربروم ۲ را در سال ۱۹۷۶، نانگاپاربات را پنج بار(۲۰۰۸،۲۰۰۹،۲۰۱۹،۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ ) صعود کرده، گاشربروم ۱ را در سال ۲۰۱۰، برودپیک را در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷ و K2 را در سال ۲۰۱۸، لوتسه، ماکالو و ماناسلو را در سال ۲۰۱۹ صعود کرده.

۲- اکسپدیشن شرپاها : تیم مینگما گیالجی شرپا نیز حرکت کرده، جان اسنوری تنها اکسپدیشنی نیست که شروع به کار کرده، امروز یکشنبه ۶ دسامبر تعدادی تصویر در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آنها مینگما و همراهان وی شامل داوا تنزینک شرپا و کیلی پمبا شرپا در فرودگاه دیده می شوند و نوشته که اکسپدیشن شرپاهای نپال برای صعود زمستانی K2 از اینجا آغاز می شود. اطلاعات بیشتری منتشر نکرده اما این تصاویر نشان می دهد که این اکسپدیشن سه نفره در حال ترک کردن نپال به سمت پاکستان است جایی که پس از چند روز، ردپای تیم اسنوری را در پیمایش بالترو در پیش خواهد گرفت، البته مشخص نیست که آنها در زمستان نجومی کار خود را آغاز خواهند کرد و یا زودتر از این زمان شروع به کار خواهند کرد.

۳- از تیم تجاری سون سامیت که بین المللی نیز خطاب می شود و حدود ۶۰ نفر هستند، کارلوس گارنزو سرانجام موفق شد از شهر گرم خود در اسپانیا که تا همین اواخر در قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ قرار داشته به آلپ سفر کند تا وسایل خود را در یخ و برف قبل از اعزام به پاکستان در ۱۸ دسامبر، امتحان کند، سرگی مینگوته سرپرست این تیم نیز اظهار امیدواری کرده که نیرمال پورجا دوست دیرینه وی به تیم آنها ملحق  شود ولی توضیح بیشتری در این رابطه نداده، شرکت میلت (میله) تجهیزات و لباس در اختیار تعدادی از افراد این تیم قرار داده، این تیم اعلام کرده که در اول زمستان نجومی کار خود را شروع خواهد کرد.

۴-نیرمال پورجا هفته گذشته اعلام کرد که به ارتش در حال رشد K2 خواهد پیوست اگرچه جزئیاتی از این برنامه اعلام نکرده، ردبول اسپانسری وی را بعهده گرفته اما احتمال پیوستن او به تیم تجاری زیاد است.
مترجم:خانم پریساحسین زاده.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13142
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : وبلاگ گل کوه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.