• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
0

چوگولیزا و «هرمان بوهل»

  • کد خبر : 47538
  • 20 تیر 1400 - 22:51
چوگولیزا و «هرمان بوهل»
بام نیوز: چوگولیزا برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ توسط «مارتین کانوی» هنگام عبور از قراقروم کشف شد.

به گزارش بام نیوز، چوگولیزا ۷۶۶۵ متر کوهی ذوزنقه‌ای در مرکز قراقروم است. این کوه به دلیل ویژگی خاص خود، یعنی شکل غیرمعمولس و خط الرأس مسطح با ۲ قله مشخص و شاید مکانی که «هرمان بوهل» در سال ۱۹۵۷ درگذشت، شناخته شده است.
چوگولیزا برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ توسط «مارتین کانوی» هنگام عبور از قراقروم کشف شد. قله شمال شرقی توسط کانوی، عروس نامگذاری شد. در سال ۱۹۰۹ تلاشی به رهبری «دوک ابروزی» (کسی که یال جنوب‌شرقی K2 به نام او نامگذاری شده است) به ۷۴۰۰ متری رخ شمالی ختم شد.
در سال ۱۹۵۷ «هرمان بوهل» و «کورت دیمبرگر» فقط ۲ هفته پس از صعود موفقیت آمیز خود به برودپیک، از طریق یال جنوب شرقی اقدام به تلاش برای صعود کوه نمودند. آنها که در شرایط بد هوا تهدید شده بودند، تلاش برای صعود قله را لغو کردند و به پائین بازگشتند. بوهل در لحظه‌ای از دید خارج شد، او از مسیر فاصله گرفته بود و در میان نقاب فرو رفت و ناپدید شد.
عکس ترسناکی که از مسیر عبور و سقوط بوهل از بالای لبه توسط دیمبرگر گرفته شد نشان می‌دهد حتی بهترین کوه‌نوردان هم می‌توانند در کوه‌های مرتفع خطا کنند.
اولین صعود موفق از مسیر شمال شرقی در سال ۱۹۵۸ توسط یک تیم ژاپنی انجام شد. همچنین جنوب غربی در سال ۱۹۷۵ توسط یک تیم اتریشی صعود شد.

در سال ۱۹۵۷ و در تلاش برای صعود به چوگولیزا «کورت دیمبرگر» تصویری را از مسیر عبور و مفقودی «هرمان بوهل» انداخت که نشان از خطای این کوهنورد نامدار و سقوطش از شکاف به اعماق دره‌های این کوه بود.
تصویر گویای این واقعیت است که برترین کوه‌نوردان جهان نیز گاهی خطاهای نابخشوندنی می‌کنند که منجر به مرگشان می‌شود!

تصویر از کتاب هیمالیا به روش سبکبار

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=47538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.