• امروز : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
کل اخبار 24592
1

کارلوس سوریا کوهنورد ۸۱ ساله

  • کد خبر : 25068
  • 22 بهمن 1399 - 9:28
کارلوس سوریا کوهنورد ۸۱ ساله
بام نیوز: کارلوس سوریا پس از ۶۰ سالگی ۱۱ قله از ۱۴ قله مرتفع دنیا را فتح کرده است.

به گزارش بام نیوز،  کارلوس سوریا پس از ۶۰ سالگی ۱۱ قله از ۱۴ قله مرتفع دنیا را فتح کرده است.

وقتی کارلوس سوریا خانه‌اش را در کوهستان‌های بیرون مادرید ترک کرد تا سوار قطار شود، ماسکی به صورت زده بود که برایش یادآور خاطرات هیمالیا بود.

او با لبخند می‌گوید: “نفس کشیدن برایم سخت است و به همین دلیل یاد زمانی افتاده‌ام که در ارتفاع بالا بودم.”

این مرد ۸۱ ساله امیدوار است که یک بار دیگر در فصل بهار راهی هیمالیا شود و این بار می‌خواهد خودش را به قله دهالاگیری در نپال برساند.

سپس قصد دارد که در فصل پاییز به کوه شیشاپانگما در تبت برود. اگر او بتواند هر دو ماموریت را با موفقیت انجام دهد، آنگاه مسن‌ترین مردی خواهد شد که ۱۴ قله مرتفع دنیا، که همگی بیشتر از ۸۰۰۰ متر ارتفاع دارند، را فتح کرده است.

کارلوس یک مبل‌ساز بازنشسته است که در آویلا، شمال‌غربی مادرید، متولد شده است. او در تمام زندگی مشغول کوهنوردی بوده اما در دو دهه اخیر، رکوردهایی شکسته که به دلیل سن و سالش او را به فردی بی‌نظیر تبدیل کرده است.

کارلوس پس از تولد ۶۰ سالگی توانسته ۱۱ قله از ۱۴ قله مرتفع دنیا را فتح کند. او در ۶۲ سالگی، مسن‌ترین انسانی شد که به قله اورست صعود کرده است. تا ۷۰ سالگی توانست مرتفع‌ترین قله‌های هر هفت قاره را فتح کند.

بزرگ‌ترین دستاوردی که او داشته چگونگی صعودهایش است.

آقای سوریا می‌گوید: “رکوردی که بیش از همه به آن افتخار می‌کنم این ست که در این مدت هرگز سرمازده نشدم و به کمک نیروهای امداد نیاز پیدا نکردم. من همواره روی پاهای خودم به قله‌ها صعود کردم و از آن‌ها پایین آمدم.”

او امیدوار بود رکورد صعود به ۱۴ قله مرتفع جهان را در سال ۲۰۲۰ بشکند، اما شیوع کرونا اجازه نداد طبق نقشه‌هایش پیش برود. او می‌گوید روی قله‌های بعدی که بایستد، به یاد قربانیان کرونا خواهد بود: “می‌خواهم به هم سن و سال‌های خودم در سراسر دنیا که به دلیل این ویروس جانشان را از دست دادند، ادای احترام کنم؛ به افرادی که در سرای سالمندان‌ها روزگار گذراندند و خیلی ترسیده بودند.”

“دسته گل‌های کوچکی همراه خودم می‌بردم و به یاد این افراد در قله می‌گذارم؛ به یاد تمام مردمی که در این وضعیت وحشتناک جان خود را از دست دادند.”

کارلوس حالا مشغول فراهم کردن بودجه لازم برای سفرهایش در بهار و پاییز است و امیدوار است که دیگر این همه‌گیری جهانی مانع او نشود.

دو سال پیش او مجبور شد جراحی جایگزینی زانو انجام دهد اما این کوهنورد کهنه‌کار می‌گوید که مشکل سلامتی ندارد: “من بخشی از استحکام زانوان، مقداری از قدرتم و کمی از دقت ذهنی‌ام را از دست داده‌ام. ولی وقتی در هیمالیا بودم هرگز احساس نکردم پیرمردی هستم که فقط می‌خواهد ببیند قادر به انجام این کار هست یا نه.”

“افراد سالمند غالبا با هجوم این افکار روبرو هستند. خیلی از افراد هستند که می‌گویند همین حالا ۷۰ ساله‌ام، اما خب که چی؟ این یک سن فوق‌العاده است.”

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25068
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : عاشقان طبیعت ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.