• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
5
لیلا اژدری خبر داد؛

کارگاه نهایی‌کردن شاخصهای انتخاب روستاهای گردشگری برگزار می‌شود

  • کد خبر : 771
  • 11 مهر 1399 - 14:19
کارگاه نهایی‌کردن شاخصهای انتخاب روستاهای گردشگری برگزار می‌شود
بام نیوز: مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری از برگزاری کارگاهی تعاملی برای نهایی‌شدن شاخص‌های انتخاب روستاهای هدف گردشگری پس از هفته گردشگری خبر داد.

به گزارش بام نیوز، لیلا اژدری مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری با اشاره به طرح روستاهای هدف گردشگری گفت: در طرح روستاهای هدف گردشگری ۵۰۰ روستا انتخاب شده بود، اما با توجه به اصلاحات کشوری که انجام شد تعداد زیادی از آن‌ها از حالت روستا خارج شده‌اند.

وی با اشاره به بازشناسی شاخص‌های جدید در انتخاب روستاهای هدف افزود: این شاخص‌ها با حضور ۴۰۰ کارشناس و نماینده از دستگاه‌های مربوطه (سازمان دهیاری‌ها، بنیاد مسکن، معاونت توسعه روستایی وزارت کشور و…) انتخاب شده است که در مرحله نهایی‌شدن است. تعیین این شاخص‌ها به معنی تهیه نقشه‌راه و برنامه‌ریزی کلان در حوزه توسعه گردشگری روستایی است.

اژدری درباره شاخص‌های منتخب به مباحث مدیریتی، ایمنی، بهداشتی، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: کارگاه تعاملی برای نهایی‌سازی ارزیابی شاخص‌های انتخاب روستاهای هدف گردشگری بعد از هفته گردشگری برگزار و شاخص‌ها، نهایی می‌شود.

هیچ روستایی از لیست خارج نمی‌شود

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری، تربیت و آموزش ارزیابان روستایی را گام بعدی در این راستا عنوان کرد و گفت: پس از تعیین شاخص‌ها، ارزیابان آموزش‌دیده برای بررسی و درجه‌بندی روستاها به محل اعزام می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که هیچکدام از روستاها از لیست روستاهای هدف گردشگری خارج نمی‌شوند بلکه ارتقا پیدا می‌کنند و در تقسیم‌بندی‌هایی که اعلام خواهیم کرد، طبقه‌بندی می‌شوند.

وی، ارتقای کمی و کیفی مراکز بوم‌گردی، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی را از جمله نکاتی عنوان کرد که در طرح روستاهای هدف گردشگری مورد توجه است و ادامه داد: آنچه برای ما اهمیت دارد آماده کردن پکیجی کامل برای توسعه گردشگری روستاها، اعم از توسعه فیزیکی و کالبدی روستا، زیرساخت‌ها، امکانات رفاهی، احیای سنت‌ها، آئین‌ها و آثار تاریخی است که این مهم با همکاری سایر معاونت‌های وزارتخانه و دستگاه‌های مربوطه در حال پیگری است.

نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها علت ضعف وضعیت کنونی گردشگری روستایی

اژدری وضعیت فعلی توسعه گردشگری روستاها را نسبت به چشم‌انداز آتی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است متوسط رو به ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در این سال‌ها به غیر از ارتقا کمی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است که علت اصلی آن نبود هماهنگی بین دستگاه‌ها بوده است. هر کدام از دستگاه‌های مربوطه بودجه‌ای که در اختیار دارند را بدون در نظر گرفتن اهداف گردشگری و بر اساس برنامه‌های سازمانی خود برای توسعه روستایی صرف می‌کنند. هر ساله برای توانمندسازی جوامع محلی از سوی معاونت گردشگری مدرس‌هایی به روستاها اعزام می‌شوند اما در این زمینه باید کارهای بیشتر و وسیع‌تری از سوی دیگر ارگان‌ها نیز صورت گیرد.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری، در ادامه به دستور کار قرار گرفتن تدوین سند توسعه گردشگری روستایی و عشایری اشاره کرد که در مرحله تعیین بودجه است و گفت: به زودی فراخوان آن توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر و این سند راهبردی توسط حوزه دانشگاهی تدوین خواهد شد.

تهیه برنامه سالانه استانی با محوریت توسعه گردشگری روستایی

وی همچنین با اشاره به برنامه سالانه استان‌ها با محوریت توسعه گردشگری روستایی، گفت: جدولی را در اختیار استان‌ها قرار داده‌ایم که تا پایان هفته گردشگری برنامه سالانه خود را برای توسعه گردشگری روستایی اعم از برگزاری کارگاه‌ها، سمینارهای علمی، آموزشی، ایونت‌ها و بازدیدها، ارائه دهند و در کل سال، موضوع روستا مهم و مورد توجه باشد. امیدوارم روز جهانی گردشگری سال آینده، شاخص‌ها و سند توسعه گردشگری نهایی‌شده همچنین با اجماع، همکاری و هماهنگی‌های لازم، بودجه‌ها به یک سمت و در یک راستا گسیل شوند.

اژدری در پایان از امضای سه تفاهم‌نامه با وزرات ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی، رونمایی از صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی در استان‌ها توسط مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و برگزاری دو کارگاه آموزشی آنلاین برای کارشناسان طبیعت‌گردی و روستایی برای ۳۱ کارشناس از ۳۱ استان کشور و همکاری مشترک با تشکل حرفه‌ای مؤسسات آموزشی گردشگری برای برگزاری کارگاه آموزشی درباره مسائل روستایی به‌عنوان برنامه‌های دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری برای هفته گردشگری خبر داد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=771

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.