• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

کاشت یک هزار و ۵۰۰ بذر بلوط در گردنه بیدسرخ کنگاور به مناسبت روز جهانی کوهستان

  • کد خبر : 13433
  • 21 آذر 1399 - 8:37
کاشت یک هزار و ۵۰۰ بذر بلوط در گردنه بیدسرخ کنگاور به مناسبت روز جهانی کوهستان
بام نیوز: دوست داران طبیعت و کوهنوردان کنگاوری روز جمعه به مناسبت روز جهانی کوهستان در یک اقدام خودجوش و خیرخواهانه تعداد یک هزار و ۵۰۰ بذر بلوط در امتداد زنجیره درختان گردنه «بید سرخ» در کنگاور کاشتند.

رییس اداره منابع طبیعی کنگاور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، با اشاره به اهمیت و موقعیت ویژه گردنه بیدسرخ اظهارداشت: باید تلاش کنیم، این مناطق بطور جدی مورد حفاظت قرار گیرد و پوشش گیاهی آن محفوظ بماند.
«علی سوری» افزود: شهرستان کنگاور از عرصه‌های منابع طبیعی ویژه و منحصر به ‌فردی برخوردار بوده که نیاز است شهروندان در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.
وی کمبود نیروی حفاظتی را یکی از مشکلات اساسی منابع طبیعی شهرستان برشمرد و خاطرنشان ساخت: مشارکت را باید با کمک مردم انجام داد اما بایستی برای مردم انگیزه ایجاد کرد.
سوری اظهار داشت: هم اکنون صدها خانوار دامدار در شهرستان به پوشش گیاهی منطقه وابسته هستند که اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود می ‌تواند یک تهدید برای ادامه حیات مراتع و منابع طبیعی باشد.
او تلاش و پیگیری انجمن های فعال مردمی و زیست محیطی برای حفاظت و صیانت از مراتع و منابع طبیعی منطقه را قابل تقدیر دانست و تاکید کرد: اداره منابع طبیعی وظیفه خود می داند در کنار این فعالین و دلسوزان به توسعه فرهنگ گسترش کاشت بذر، نهال و حفاظت از بذرهای کاشته شده تمام تلاش خود را به کار بگیرد.

تنها حمایت معنوی مسوولان کافی نیست
مسوول پویش توسعه پایدار کرمانشاه نیز به بام نیوز  گفت: از حدود یک ماه قبل برنامه ریزی و هماهنگی برای اجرای یک برنامه زیست محیطی به مناسبت روز جهانی کوهستان در کنگاور توسط پویش توسعه پایدار استان، انجمن نسیم سراب آناهیتا، باشگاه کوهنوردی و طبیعت گردی سیروان و کارگروه کوهستان شهرستان کنگاور انجام شد.
«اسماعیل رحیمی» افزود: با مطالعات خاک شناسی که بر روی بافت خاک کوهستان کنگاور- صحنه انجام شد دامنه کوه بزآو و اکوپارک جنگلی گردنه بیدسرخ برای کاشت بذر بلوط که با هماهنگی آقای افشار پدر بلوط ایران صورت گرفته بود، انتخاب شد.
این متخصص آینده پژوهی و شهرهای هوشمند با اشاره به شعار امسال سازمان ملل «تنوع زیستی کوهستان»، تصریح کرد: یکی دیگر از علت های انتخاب منطقه حفاظت شده اکوپارک بیدسرخ این بود که امنیت و مراقبت لازم از بذرها وجود دارد.
وی با اشاره به حضور چشمگیر دوستدران طبیعت در این برنامه فرهنگی، افزود: با استفاده از دانش دانشگاهی و سازمانی، تجارب گذشته و همدلی و انسجام بین شرکت کننده ها حدود یک هزار و ۵۰۰ بذر بلوط کاشته شد.
او از مسوولان خواست به برنامه های موفق و موضوعاتی که به جبران خسارت ها و آتش سوزی جنگل ها کمک می کند توجه کنند و در هماهنگی ها، صدور مجوزها و حمایت های مالی و معنوی کمک حال انجمن های مردمی و زیست محیطی باشند و تنها به حمایت های معنوی بسنده نکنند.

کاشت خیرخواهانه و خودجوش بذر بلوط در کنگاور
مسوول باشگاه کوهنوردی و طبیعت گردی سیروان نیز به  بام نیوز گفت: این طرح خیرخواهانه و قابل تحسین در قالب اجرای طرح ملی جنگلانه به طور خودجوش با مشارکت کوهنوردان و دوستداران حفظ محیط زیست انجام شد.
«حسن اسماعیلی» اضافه کرد: این حرکت مردمی به منظور گسترش فرهنگ درختکاری و حفاظت از مراتع برای توسعه پوشش درختان در کنگاور انجام شده و به صورت منظم هر ساله این برنامه را اجرا خواهیم کرد.
او اجرای این گونه برنامه‌ها را باعث پایداری حیات طبیعت و تغییر زندگی و بهبود معیشت مردم محلی دانست و گفت: درخت به عنوان یکی از شاهکارهای خلقت آثار مثبت زیادی در وضعیت زیست محیطی دارد بنابراین برای احیا و توسعه درختکاری و پوشش گیاهی زاگرس از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌شود.
وی افزود: هم اکنون فصل کشت بلوط است و مردم می‌توانند با حضور در دامان طبیعت، اقدام به کشت بلوط‌ نمایند تا از نابودی جنگل‌های بلوط در سطح استان جلوگیری و به کاشت و تکثیر این درختان در کنگاور کمک کنند.
این کوهنورد و دوستدار طبیعت ادامه داد: از طبیعت‌دوستان، کوهنوردان و عامه مردم تقاضا داریم به سهم خود در تکثیر درختکاری در سطح شهرستان بکوشند تا این سرمایه حیاتی به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

اهدای پنج هزار بلوط توسط خیر کنگاوری
مسوول انجمن زیست محیطی نسیم سراب آناهیتا نیز با اشاره به پاسداشت روز جهانی کوهستان (۱۱ دسامبر) در سال ۲۰۲۰ به بام نیوز گفت: با توجه به شعار تنوع زیستی و در پیش بودن طرح جنگلانه که اواخر آذر ماه هرسال برگزار می شود، انجمن نسیم به همراه باشگاه ورزشی سیروان پیگیری های زیادی در این خصوص انجام داده اند.
«شورانگیز شهبازین» با اشاره به اهدای حدود پنج هزار دانه بلوط که یکی از خیرین کنگاوری خارج نشین نذر طبیعت کرده بود، افزود: این بلوط ها در دامنه کوه بزآو کاشت شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با این اقدام فرهنگی اقشار مختلف مردم به اهمیت تنوع پوشش گیاهی منطقه و حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.
گردنه بیدسرخ در ۱۰ کلیومتری غرب شهر کنگاور واقع شده است.
در شهرستان کنگاور حدود ۵۹ هزار هکتار مراتع و منابع طبیعی وجود دارد.
کنگاور با جمعیتی افزون بر ۷۶ هزار نفر در ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
در استان کرمانشاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع و ۵۲۷ هزار هکتار جنگل وجود دارد که ۲۱ درصد سطح مساحت استان جنگل است.
همچنین ۱۶۳ هزار هکتار منطقه حفاظت شده گونه های مختلف جانوری و گیاهی در استان وجود دارد که این رقم ۶ و هفت دهم درصد از مساحت کل کرمانشاه را شامل می شود در حالی که طبق استاندارد جهانی باید این مساحت ۱۰ درصد باشد.
در کنار ۸۰ زیستگاه مهم، ۴۸ گونه پستاندار، ۱۸۰ گونه پرنده، ۳۳ گونه ماهی، ۳۵ گونه خزنده ۲ زیست و نیز هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی با هشت هزار گونه نادر هم در استان کرمانشاه وجود دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13433
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.