• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

کوهنوردی را تا جایی که ایمن هستید، ادامه دهید!

  • کد خبر : 21283
  • 08 بهمن 1399 - 19:25
کوهنوردی را تا جایی که ایمن هستید، ادامه دهید!
بام نیوز: زمانی که فرد دچار کندی و خواب آلودگی می شود و شروع به زدن حرف های نامربوط می کند، یعنی وارد مرحله خطرناکی از فرودمایی شده و سرما دارد آخرین سنگرهای زندگی را فتح می کند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز، در سال ۱۹۹۸، یک کوهنورد در اثر هایپوترمی در کوهستان، جان خود را از دست داد. تنها چیزی که از او به جا مانده بود، لباس هایش بود که به زیبایی در پایین قله جمع شده بود. این مثالی از عوارض شرایط سرمازدگی می باشد؛ به صورتی که مغز گیج شده و سعی می کند نظمی در وضعیت ایجاد کند و بدین ترتیب لباس ها را جمع و مرتب می کند.

قربانی ممکن است رفتار هایی از خود بروز دهد که شما را متعجب کند. غر زدن، لوس شدن، بی احساس بودن یا غیر منطقی بودن از نمونه های رفتاری می باشد که احتمال دارد ببینید و نسبت به آن بی توجه باشید، اما قسمتی از نشانه های فاجعه ی پیش روست. می توانید ببینید که لب ها و انگشت ها دچار تغییر رنگ شده و به سمت آبی شدن می روند. اما فراموش نکنید پوست تن فرد مبتلا را نیز چک کنید. پس از وارد شدن فشار با انگشت و شست (حالت نیشگون گرفتن)، خون باید ۲ ثانیه طول بکشد تا روی پوست برگردد. اگر بیشتر از این طول بکشد ، نشان می دهد گردش خون در حال کند شدن است.

علائم و نشانه های هایپورترمی:

لرزش غیرقابل کنترل در اندام ها، گیجی، کندی فکر و کلام، اختلالات حرکتی تا اختلال ریتم قلب و کما را مشاهده می کنید. زمانی که فرد دچار کندی و خواب آلودگی می شود و شروع به زدن حرف های نامربوط می کند، یعنی وارد مرحله خطرناکی از فرودمایی شده و سرما دارد آخرین سنگرهای زندگی را فتح می کند.

وقتی بدن به ۳۵ درجه سانتی گراد رسید، اکنون از هایپوترمی خفیف رنج می برد. همان طور که درجه حرارت شما کاهش می یابد، بدن به این نتیجه می رسد که در تلاش برای نبرد افزایش دمای خود شکست خورده، بنابراین تلاش خود را صرفاً برای بقا متمرکز می کند.

با سرد شدن بیشتر بدن، لرز متوقف می شود و بدن در آن لحظه به شدت هیپوترمی می شود. بله لرز شما متوقف شده اما نه به این دلیل که گرم شده اید، بلکه خون به قسمت های داخلی و ارگان های حیاتی کشیده شده و ضربان قلب و تنفس شما کند خواهد شد. بدن اکنون دما را با بستن گردش خون در بازوها و پاها، فقط در اطراف اندام های مهم قلب، مغز و ریه ها حفظ می کند.

با خنک شدن، خون حالت غلیظ تری پیدا می کند؛ پس تلاش بیشتری برای پمپاژ و انتقال اکسیژن نیاز دارد. بدون اکسیژن کافی، بدن نمی تواند قندها را متابولیزه کند، بنابراین سطح انرژی به شدت کاهش می یابد. کمبود آب بدن باعث تشدید مشکلات می شود.

زیر ۳۲ درجه سانتی گراد، اغلب هوشیاری را از دست می دهند و ضربان قلب نامنظم می شود. بدن دیگر انرژی لازم برای ایجاد کار در عضلات برای تولید گرما را ندارد، بنابراین تلاش را متوقف کرده و همه ی خونی که موفق به گرم نگه داشتن آن شده را در سیستم گردش خون آزاد می کند. همین امر منجر به ایجاد این پدیده می شود که یک فرد هیپوترمی گاهی همه لباس های خود را از تن خارج کرده و از گرمای زیاد خود شکایت می کند. در ۲۸ درجه سانتی گراد احتمال ایست قلبی تقریباً به یقین می رسد!

در نهایت با رسیدن به ۲۴ درجه ضربان قلب شما متوقف می شود. سرعت شما در کاهش دما تعیین می کند که شما با چه سرعتی به سمت مرگ حرکت می کنید!

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=21283
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : انجمن پزشکی کوهستان ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.