• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
2

«کوه‌نورد» نبود! … اما ارتفاع «اورست» را محاسبه کرد!

  • کد خبر : 64282
  • 12 آذر 1400 - 2:20
«کوه‌نورد» نبود! … اما ارتفاع «اورست» را محاسبه کرد!
بام نیوز: در صبح یکی از روزهای سال ١٨۵٢، «رادانات سیکدار» که در حال محاسباتِ ریاضی مشاهداتِ گروه از مناطق شمال شرق هندوستان بود، با عجله نزد «سر اندرو ووه» رفت و گفت: "سِر! ... من مرتفع ترین کوه دنیا را پیدا کردم!"

به گزارش بام نیوز، «رادانات سیکدار» ریاضی دان حرفه‌ای بنگالی، نخستین فردی بود که ارتفاعِ کوه «اورست» را محاسبه کرد … نکته جالب و قابل توجه این است که، او موفق به یافتنِ بلندترین ارتفاعِ دنیا شد در حالی‌که کوه‌نورد نبود و یا حتی هیچ‌گاه اورست را ندیده بود!

در سال ١٨٣١… «جورج اورست» رئیس سازمان نقشه‌برداری هندوستان به دنبال یک ریاضی‌دان جهتِ عضویت در پروژه «بررسی مثلثاتی بزرگ»(GTS) بود و می‌بایستی آن شخص متخصص در امرِ «مثلثات کروی» باشد.

پروژه‌ای که هدفش اندازه‌گیری علمی و دقیق «شبه قاره هند» بود … این پروژه ابتدا از اسکاتلند آغاز شد و سپس به هندوستان رسید.

در سال ١٨٣٢، «رادانات سیکدار» ١٩ساله به «جورج اورست» معرفی شد.

وی به واقع نابغه ریاضیات بود و با مهارت‌های بالا، هوش و پشتکار سرشار خود، از میان سایرِ محاسبه‌گران بنگالی تیم، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و هم‌کارِ مورد علاقه «جورج اورست» شد.

وظیفه «سیکدار» بررسی نقشه‌های جغرافیایی، مطالعه شکل هندسی زمین در فضا و میدان گرانشی زمین بود.

او صرفاً از متد و روش‌های آن زمان استفاده نکرد، بلکه روشی جدید برای اندازه‌گیری‌های دقیق، ابداع کرد.

در سال ١٨۴٣ «جورج اورست» بازنشسته شد و جانشین او «سر اندرو ووه» شد.

هشت سال بعد … در سال ١٨۵١، «رادانات» در سِمت رئیس تیم محاسبه‌گران و سرپرست بخش هواشناسی، به «کلکته» منتقل شد…این انتقال، آغازِ اندازه‌گیری ارتفاعات کوهستان‌های برفی «دارجلینگ» توسط «رادانات» بود.

در سال ١٨۵٢؛ این ریاضی‌دانِ نابغه که احتمالاً هیج گاه «اورست» یا به عبارتی قله «XV» را از نزدیک ندیده بود، با محاسباتِ دقیق خود متوجه شد که «کانچن جونگا» که تا آن زمان به عنوان مرتفع‌ترین ارتفاع محسوب می‌شده، مرتفع‌ترین نیست!! … بلکه این افتخار متعلق به قله «XV» است! …کوهستانی که «سر اندرو» پیشنهادِ نام «اورست» را برگرفته از نام «جورج اورست » برای آن داد.

طبق محاسبات ریاضیاتی پیچیده، «رادانات» میزان دقیق ارتفاعِ این کوهستان را ٢٩٠٠٠ فیت یا به عبارتی ٨٨٣٩.٢ متر محاسبه کرد…اما «سر اندرو ووه» خودسرانه حدودِ ٢ فیت به اندازه گیری «رادانات» اضافه کرد!…او می ترسید که مبادا «رادانات» به جای اعلامِ عدد دقیق، آن را گرد و رُند کرده باشد!!

وی رسماً در ماه مارچ سال ١٨۵۶، داده‌ها و کشفیات را اعلام کرد …ارتفاعِ «اورست» تا سال ١٩۵۵ به همان میزانِ محاسبه شده اعلام می‌شد.

در سال ١٩۵۵ هندیان مجدداً محاسبه ارتفاع را انجام دادند و ارتفاع آن ٨٨۴٨ متر یا ٢٩٠٢٩ فیت ثبت شد.

“سال‌ها بعد، بارها ارتفاع این کوه توسط نقشه‌برداران آمریکایی و اروپایی مجدداً اندازه‌گیری شد … اما پس از زلزله سال ۲۰۱۵ و بر اساس شواهد موجود، ارتفاع اورست تغییر کرده و نیاز به بررسی مجدد داشت.

تا اینکه در اواخر سال ۲۰۲۰ و پس از اندازه‌گیری‌های مجدد، ارتفاع رسمی «اورست» ۸۸۴۸ متر و ۸۶ سانتی‌متر اعلام شد.”

«سیکدار» در ماه می سال ١٨٧٠ درگذشت! … نام و بزرگیِ کار این نابغه ریاضیات، رفته رفته رو به فراموشی می‌رود!

منبع: وب‌سایت The Better India

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=64282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.