• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
3

کوه های شمال تهران وفرجامی تلخ

  • کد خبر : 17985
  • 21 دی 1399 - 21:04
کوه های شمال تهران وفرجامی تلخ
بام نیوز: منابع آبی و کانی و نیز پوشش گیاهی درمناطق کوهستانی همواره پاسخ گوی نیازمندیهای انسان در طول تاریخ وادوار بوده است، متاسفانه انسان براي تنوع و بهتر زيستن همواره در حال كنجكاوي وكشف جاهاي بكر و بدنبال گسترش دنياي خويش است.

 

به گزارش خبرنگار بام نیوز، در طول تاریخ حاشیه و دامنه کوهها محلی امن و زیستگاه مناسب برای بشر بوده است، به همین منظور اغلب شهرها و روستاها همجوار و در حاشیه کوهها بنا شده اند، تغیرات جوی، شرایط مناسب آب و هوا، پوشش گیاهی و حیات وحش عامل اساسی برای ماندگاری بشر در حاشیه کوه بوده به همین خاطر کوهستان همواره برای انسان ستونی ومقدس می باشد. منابع آبی و کانی و نیز پوشش گیاهی درمناطق کوهستانی همواره پاسخ گوی نیازمندیهای انسان در طول تاریخ وادوار بوده است، متاسفانه انسان براي تنوع و بهتر زيستن همواره در حال كنجكاوي وكشف جاهاي بكر و بدنبال گسترش دنياي خويش است، از اینرو خواهی نخواهی موازنه طبیعت و چرخه حیات جانداران وپوشش گیاهی ومنابع آبی بتدریج با ورود انسان در معرض تهدید و آسیب پذیری خواهد بود. شایدروزی برای ساکنین اولیه تهران تردد ودست یابی به دامنه ها وارتفاعات قابل تصورنبود،ولی اکنون خواسته وناخواسته امنیت کوهستان با تعرض انسان نا امن شده و طبیعت فرصت باز سازی و ترمیم آن را از دست داده است, بظاهر این توقع و شايد زياده خواهي بشرمحدوديت نداشته و دير يا زود جهان هستي به ملك شخصي و خصوصي انسان تبديل خواهد شد. با نگاه نقادانه به گذرگاهها و مسیر کوههای شمال تهران ،حجم زیادی از زباله‌ فاجعه زیست محیطی ایجاد کرده که قابل تصور نیست. فقر فرهنگی و نداشتن آگاهی اجتماعی و عدم مسئولیت‌ نسبت به محیط زیست و حفاظت از آن عامل اصلی آلودگی و تخریب طبیعت می‌باشد، لذا فرسایش خاک و پوشش گیاهی ونیز مشکلات بهداشت فردی درمنطقه خاطرانسان را آزرده می‌کند، چه کسی مسئول جمع‌آوری زباله‌ها می‌باشد؟.

آیا وجدان بیداری هست که پاسخ گوی اعمال خویش باشد؟ بی تردیدآنچه مشاهده میشود وضعیت گذار جامعه کنونی بوده واکثرعلاقه مندان و رهگذران در مسیر کوهها ازمردان، زنان و جوانان پر شور این مرز وبوم بوده و نمی توان ناهنجاریهای جامعه صنعتی را دستاویز و بهانه ایی برای طفره رفتن و یا جهت پیشگیری و ساماندهی آن منتظرمعجزه ودست غیب از کرات دیگرباشیم. لذا اغلب کارشناسان و نهادهای ورزشی برای ارتقاء سلامتی وایجاد نشاط و شادابی در جامعه پیاده روی وکوه پیمایی را ورزشی کم هزینه و برای توسعه وگسترش آن اتفاق نظردارند. اکنون هزاران نفر از اهالی شهرتهران در ایام تعطیل برای فرار از شلوغی شهر و پناه بردن به دامان طبیعت بدون آموزش و تجهیزات به ارتفاعات شمال تهران روانه می شوند. ایجاد راه های متعدد، دستکاری وساخت وساز بی رویه، جا گذاشتن انبوه ذباله وتصرف تدریجی دامنه ها به قصد تملک همه حاکی ازنداشتن وحدت نظر نهادهای دولتی و خصوصی نسبت به حل مشکلات رهگذران وعلاقه مندان در مسیر کوه می باشد. از اینرو به نظر می رسد همه برای تخریب این کوه بی دفاع به نظاره نشسته و اقدام اساسی صورت نمی گیرد. بی تردید بخشی ازکسانی که ساعاتی را درایام هفته در مناطق کوهستانی و دامنه های توچال به پیاده روی می پردازند کوهنورد نبوده و ظاهرا ادله وهدفی هم برای باز گویی فعالیت خود ندارند, بلکه شرایطی پیش آمده تا مدت کوتاهی از دغدغه وهوای آلوده شهر رهایی یافته و جهت کسب آرامش در محیط کوهستان پناه جویند. لذا هر گونه فعالیت و پیاده روی در مناطق کوهستانی در حوزه کوه نوردی بوده و خواهی نخواهی اغلب کوه رویان خواسته ها ونیازهای خود را از نهادها و جامعه کوه نوردی پیگیری خواهند کرد, از اینرو مدیران ومسئولین شهر تهران و نهادهای زیربط نباید نسبت به جماعت عظیم شهروندان در مسیر کوه و اطراف آن بی تفاوت باشند، چون با توجه به گذشت زمان حجم انبوه علاقه مندان و مسافرین یک روزه این کوه باعث گفت وشنود و نارضایتی عمومی شده ومنجر به حوادث جبران ناپذیر می گردد. از اینرو باید شرایطی فراهم شود تا اطمینان, اعتماد و تعامل منطقی بین نهادهای کوه نوردی و علاقه مندان در مناطق کوهستانی ایجاد گردد. بدون شک محیط و ساختار جامعه کنونی تبلور خواسته ها ونیازهای زندگی روزانه بوده و لازم است بافروتنی و تواضع مشکلات جوانان وعلاقه مندان به کوه را در اولویت قرار دهیم, مادامی که مسئولین و نهادهای کوه نوردی رغبتی برای دیدن و شنیدن خواسته ها و نیازهای کوه روها نداشته و برای پاسخگویی در مسیر کوه علاقه مندی نشان نمی دهند, روز بروز برحجم انبوه کوه پیمایان افزوده گردیده ومتاسفانه جامعه شرایط و فرصتهای خوب رااز دست خواهد داد. از اینرومشارکت وهم اندیشی عمومی برای دست ویابی و اتفاق نظر نسبت به ساماندهی مناطق کوهستانی وکوه پیمایی به صلاح کشور و جامعه خواهد بود.

@

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=17985
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : koohnevisaneiran

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.