• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

گزارش برنامه صعود به قله‌های دومیر و برف انبار – طرح سیمرغ

  • کد خبر : 15248
  • 05 دی 1399 - 10:15
گزارش برنامه صعود به قله‌های دومیر و برف انبار – طرح سیمرغ
گزارش برنامه صعود به قله‌های دومیر و برف انبار – طرح سیمرغ

نام برنامه: صعود به قله های دومیر و برف انبار “برنامه ۱۸۸”

همنوردان شرکت کننده:  محمد صادق جلال – احیا کیقبادی – حامد فرحناکی – حمیدرضا رحیمی – علی موفق – حیدر عبدالله زاده – آوا صادقی – میترا کاوندی – جیهاک- امیرایزدپناه – فیروز شیخ نژاد – محمد اسدی – مینا رحیمی

زمان برنامه: ۱۴,۱۵/۹/۹۸

سرپرست برنامه: مینا رحیمی

جلودار گروه: محمدصادق جلال

عقب دار گروه: فیروز شیخ نژاد, امیر ایزدپناه

نویسنده: مینا رحیمی

سطح برنامه: سطح برنامه

استان: مرکزی – قم

شهرهای بین راه: تهران، اتوبان ساوه، سه راه سلفچگان، دلیجان، روستای مزوش، قله دومیر (استان مرکزی)

از دلیجان به روستای فردو، قله برف‌انبار (استان قم)

مسیرهای صعود قله دومیر:
مسیر شرقی: روستای نراق- قله دومیر
مسیر غربی: روستای مزوش- دره معدن- قله دومیر
مسیر شمالی: روستای نشلج – قله دومیر
مسیر جنوبی: روستای قالهر – قله دومیر

مسیرهای صعود قله برف‌انبار:
استان قم،بخش کهک،روستای فردو، منطقه وسف
استان اصفهان،کاشان،مشهد اردهال،روستا های زر و کروگان
استان مرکزی،شهر دلیجان، نراق،روستاهای زر و کروگان

مشخصات قله دومیر:

مختصات قله: N33° ۵۵٫۶۰۰′ E51° ۰۲٫۵۸۲′

ارتفاع قله:  ۳۴۹۸ متر

ارتفاع پای کار: ۲۵۹۹ متر

ارتفاع قابل صعود: ۸۹۹ متر

زمان تقریبی صعود:  ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه

زمان تقریبی فرود: ۲ ساعت

مشخصات قله برف انبار:

مختصات قله: N34° ۱۱٫۸۷۷′ E50° ۵۲٫۷۷۸′

ارتفاع قله: ۳۲۲۱ متر

ارتفاع پای کار: ۲۲۶۳ متر

ارتفاع قابل صعود: ۹۵۸ متر

زمان تقریبی صعود:  ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

زمان تقریبی فرود: ۲ ساعت

مسافت از تهران تا پای کار قله دومیر (روستای مزوش):  ۲۸۴ کیلومتر

مسافت از دلیجان تا پای کار قله برف انبار (روستای فردو): ۶۱ کیلومتر

وسیله سفر: مینی باس

تعداد افراد گروه: ۱۳ نفر

موقعیت گیتایی (جغرافیایی) قله دومیر:  دومیر در استان مرکزی- شهرستان دلیجان – بخش مرکزی- دهستان هستیجان واقع است. این قله بلندترین قله استان مرکزی است.البته با توجه به این که این قله حدودا در مرز مشترک استان اصفهان واستان مرکزی قرار دارد،خیلی ها قله شهباز(۳۳۹۰ متر) را بلندترین قله استان مرکزی فرض می کنند.اما با بررسی ها ی دقیقترمعلوم شده است که بلندترین قله استان مرکزی همین قله دومیر است.این قله در۳۴ کیلومتری شرق شهر دلیجان ودر۳۵ کیلومتری غرب کاشان واقع است.در جنوب غربی این قله روستا ی “قلهر” ودر شمال آن روستای “نشلج”  و درشرق آن روستای “مراق”  و در غرب آن روستی” مزوش”قرار دارند.

موقعیت گیتایی (جغرافیایی) قله برف انبار:  قله برف انبار در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قم و در باغ‌های جنوبی روستای فردو از توابع بخش کهک واقع شده‌است. این رشته کوه از شمال به محدوده روستای فردو، از شرق به محدوده وسف (دهکده محققین)، از غرب به محدوده کوه های پلنگ آبی و از جنوب به محدوده روستای واران و زر منتهی می‌شود. درکوهپایه برف انبار دو چشمه آب سرد وجود دارد که از دل کوه و سه چال برف خیز برف انبار جریان می‌یابند و به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند.

پوشش گیاهی قله دومیر: آویشن،انواع باریج،آنغوزه،درمنه،انواع گون،طره،گزنه،زرشک کوهی،زرین گیاه،پودنه،بومادران
پوشش گیاهی قله برف انبار: پوشش گیاهی نواحی کوهستانی در قم غنی بوده و درختچه های بادام کوهی، ازگیل و پسته وحشی از شاخص های گیاهی این مناطق است.

گوناگونی جانوری قله دومیر: گراز، روباه، شغال، گرگ، خرگوش، انواع مار و آفتاب پرست
گوناگونی جانوری قله برف انبار: شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو،عقاب دشتی، دلیجه، شاهین، کرکس و انواع گنجشک

وجه تسمیه ی نام قله دومیر: واژه «دومی» به معنای بلندچهره و واژه «ار» به معنای باشکوه می‎باشد. دومیر یعنی بلندچهره و باشکوه
وجه تسمیه ی نام قله برف انبار: نام برف‌انبار برگرفته از وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله می‌باشد که باعث شده است برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به طوری که با گذشت فصول سرد و بعضاً تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف‌های یخ زده‌است

بهترین فصل صعود قله دومیر : بهار و تابستان
بهترین فصل صعود قله برف انبار : بهار

سطح فنی برنامه: غیرفنی

چشمه های موجود در مسیر پیموده شده:
دومیر: ندارد
برف انبار :  یک چشمه قبل از شروع مسیر پاکوب

نوع شب مانی – گنجایش:
دومیر: –
برف انبار: –

نوع دسترسی به آب در شب مانی:
دومیر: –
برف انبار: –

پشتیبانی تلفن همراه:
دومیر: عدم آنتن دهی در طول مسیر
برف انبار: آنتن دهی بر روی یال و قله

نزدیکترین مرکز درمانی دومیر: خانه بهداشت روستای راونج
نزدیکترین مرکز درمانی برف انبار: استان قم، کهک ، میدان بزرگ شهر کهک ، اورژانس۱۱۵

فایل مسیر دومیر (gps): دانلود

فایل مسیر برف انبار (gps): دانلود


شرح صعود به قله دومیر:
روز پنجشنبه (۱۴ آذر) به اتفاق یک تیم ۱۳ نفره رأس ساعت ۳ بامداد با یک دستگاه مینی باس از فلکه دوم صادقیه به سمت دلیجان حرکت کردیم.مابین راه در پمپ بنزینی در سلفچگان توقف کوتاهی داشتیم که تعدادی از افراد گروه آب و وسایل مورد نیاز خودشان را خریداری کنند.حدود ساعت ۷:۴۰ دقیقه به دلیجان رسیدیم و به طرف روستای مزوش ادامه مسیر دادیم.
در مسیر ورودی روستا به یک دو راهی برخورد کردیم که از جاده اصلی خارج و وارد جاده ای خاکی(جاده معدن) شدیم که  در سمت راست مسیر قرار داشت.به دلیل سرد بودن هوا و نداشتن زمان کافی، از اعضای گروه خواسته شد که صبحانه خود را در ماشین صرف کنند که به محض رسیدن و گذاشتن وسایل اضافی در ماشین صعود خود را آغاز کنیم. بعد از حدود ۳۰ دقیقه طی کردن جاده ی خاکی به ابتدای مسیر صعود که کمی بالاتر از کانکس های معدن بود رسیدیم و ساعت ۹ صبح  پیمایش خودمان را به سمت دره بیدستان آغاز کردیم.

گزارش برنامه قله دومیر

آسمان آبی، خنکی هوا،منظره ی زیبای دره و وجود برف اندک در مسیر بر لذت صعودمان می افزود.
در ابتدا شیب ملایمی را پیش رو داشتیم و رفته رفته سوار بر یالی شدیم که سمت راست دره قرار داشت و به میزان برف درمسیر افزوده می شد.

بلندترین قله استان مرکزی

به دلیل وجود دوستان همنوردی  که جلوتر ازگروه  ما در حال حرکت بودند مسیر کاملا برف کوبی بود ولی قسمتهایی به دلیل متفاوت بودن مسیر ما ، سرقدم و بعد از او حیدر مسیر را برف کوبی میکردند که به دلیل حجم زیاد برف و شیب تند مسیر از سرعت گروه کاسته شده بود.

روستای مزوش

بعد از طی یال پر شیب گروه دقایقی را به استراحت پرداخت و به دلیل مساعد نبودن حال یکی از همنوردان چند توقف کوتاه دیگر نیز تا قله داشتیم.
در مسافت ۲۰۰ متری تا قله گرده ای را پیش رو داشتیم که در قسمتهایی مجبور به دست به سنگ بودیم ولی نکته چالش برانگیز و خاصی را نداشتیم.

بلندترین قله شهرستان دلیجان

و در نهایت با همت تمامی همنوردان در ساعت ۱۳:۴۵ بر بلندای بام استان مرکزی ایستادیم.

صعود به قله دومیر

نیم ساعت زمان از سوی سرپرست برای گرفتن عکس هایی به یادگار با بنر گروه و پرنده معرفی شده برای قله دومیر و لذت بردن از فضای قله کافی بود و در ساعت ۱۴:۱۵ راه بازگشت که متفاوت از مسیر صعود بود را در پیش گرفتیم.
کمی پایین تر از گرده، از مسیر سمت راست به طرف دامنه فرود آمدیم که به دلیل برف درمسیر ،حرکت آسان و به سرعت گروه افزوده شده بود.

راهنمای قله دومیر

و در نهایت با دو استراحت چند دقیقه ای ،اتمام برنامه با رسیدنمان به پای ماشین ، در ساعت ۱۶:۱۵ بود که پس از صرف نهار به طرف دلیجان حرکت کردیم.
قبل از برنامه هماهنگی های لازم توسط حمید با یکی از دوستانش، آقای محمدی، جهت اقامت گروه در دلیجان صورت گرفته بود.حدود ساعت ۱۸:۱۵ به اقامتگاه رسیدیم که داشتن امکانات لازم از جمله (بخاری، گاز،سرویس بهداشتی و حمام، پتو و …) باعث شد شبی راحت و گرم را پیش رو داشته باشیم.ساعاتی به رفع خستگی ،شوخی و خنده گذشت و حدود ساعت ۲۱:۳۰ خاموش باش اعلام شد .

خوابگاه سنگنوردی دلیجان

طبق روال قبلی و در جهت معرفی پرندگان در حال انقراض ایران برای این صعود، پرنده “درنای خاکستری” در نظر گرفته شد. درنای خاکستری یکی از پرندگان زیبای ایران است. این پرنده در پاییز و زمستان مهمان تالاب های امن کشورمان است. درناهای خاکستری که نام انگلیسی آنها Commom Crane است, از خانواده درنا ها هستند. زمانی که نام درنا را میشنوید ممکن است نام امید, تنها درنای سیبری را یادآور شوید. بله آنها از یک خانواده هستند!!
قامت درنا ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر است. رنگ خاکستری این پرنده, نوار پهن سفید رنگ طرفین سر آنها و لکه قرمز رنگ پشت سرشان, نقش مهمی درشناسایی درنای خاکستری دارند. فراموش نکنید که نر و ماده درنای خاکستری تفاوتی ندارند.. برای آشنایی بیشتر با این پرنده در حال انقراض بر روی این متن کلیک نمایید.


شرح صعود به قله برف انبار :
ساعت ۵:۳۰ صبح جمعه، مطابق قرار قبلی بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و جارو کردن اقامتگاه، ساعت ۶:۴۵ حرکت خودمان را به سمت قم  (روستای فردو) آغاز کردیم.

روستای فردو

با طی کردن مسافتی طولانی به دلیل اشتباه رفتن بخش زیادی از مسیر، مجبور به دور زدن و برگشتن در مسیر دیگری به سمت قم شدیم که باعث تاخیر ۲ ساعته در زمان بندی برنامه شد بطوریکه ساعت ۱۰:۵۰ به روستای فردو رسیدیم. به دلیل تاخیر، همه ی اعضا وسایل لازم را جمع کرده و گترها را بسته و کاملا آماده بودند که به محض رسیدن پیمایش خود را آغاز کنند.اینبار راننده همکاری لازم را با گروه نداشت. در صورتی که حدودی از مسیر را ماشین های سواری یا مینی باس ها می توانستند در آن تردد کنند حاضر نشد جاده خاکی را طی کند. اعضای گروه در کنار جاده اصلی از ماشین پیاده شدند و پیمایش با گام‌هایی تند در ساعت ۱۱ به سمت قله آغاز شد.پس از حدود ۴۰ دقیقه به چشمه ای پرآب رسیدیم. همنوردان با استراحتی کوتاه و برداشتن آب موردنیازشان ساعت ۱۱:۵۰ از سمت راست چشمه با گام هایی آهسته و پیوسته روی یالی که پاکوب مشخص داشت ادامه مسیر دادند.

گزارش برنامه قله برف انبار

از همان ابتدای مسیر دورنمای قله که پوشیده شده از برف بود خودنمایی می کرد و میدانستیم که مسیر صعودی آسان و بی چالش را پیش رو داریم .با گروه های زیادی از همنوردان که در حال فرود بودند سلام و احوالپرسی کردیم که خبر از برگزاری عقد دو تن از همنوردان برفراز بام استان قم می دادند.

بلندترین قله استان قم

در طول مسیر،از ابتدا تا قله با پنج میله روبرو شدیم که راهنمای خوبی برای کوهنوردان بود .
در تمام مسیرشیب نسبتا ملایم بود.

گروه کوهنوردی ام اس سنتر

با سردتر شدن هوا دقایقی به اضافه کردن لباس و خوردن تنقلات گذشت و درنهایت پس از حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه پیمایش در ساعت ۱۳:۴۵ تمام نفرات به قله رسیدیم.بر روی قله جانپناهی که تنها چند متر پایین تر بود براحتی دیده میشد.

گزارش صعود قله برف انبار

به دلیل سرمای زیاد و وزش باد مدت زمان طولانی نمیشد روی قله ماند که بعد از گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین روانه گشتیم.

کوهنوردی تهران

و با سرعت خوب گروه و بدون توقف ساعت ۱۶ به ماشین رسیدیم و بعد از صرف ناهار ساعت ۱۶:۴۵ به سمت تهران حرکت کردیم.

پرنده ی معرفی شده برای این برنامه بالابان نام داشت. بالابان بزرگترین شاهین بومی ایران است. بالابان‌های ایران کوچک‌ترند و اندازه‌های بیش از ۴۰ سانتیمتر معمول نیست. از دور شبیه لاچین، اما بزرگ‌تر و سنگین‌تر، دیده می‌شود. از لاچین، به ‌واسطهٔ تارک سفید و گاهی پسِ سرِ نخودی، بدون رگه‌ها و خال‌های پهلوها، نوارهای کمتر مشخصِ زیر تنه، و نوار پشت چشم متمایز می شوند.این پرنده در استپ های کم درخت، کوهپایه ها، کوهستان ها و نواحی نیمه بیابانی به سر برده و در شکاف صخره ها یا روی درختان آشیانه می سازد و گاهی نیز از آشیانه های قدیمی  بهره برده و تولید مثل می کند. برای آشنایی بیشتر با این پرنده در حال انقراض بر روی این متن کلیک نمایید.

حدود ساعت ۲۰:۳۰ در آدینه ۱۵ آذرماه در کمال صحت و سلامت و به امید صعودی دیگر برنامه را به پایان رساندیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.