• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1
گزارش صعود:

گزارش برنامه صعود به قله سركچال١(٤١٤٠ متر)مشترك با باشگاه كوهنوردى اسپيلت تهران )

  • کد خبر : 4122
  • 11 آبان 1399 - 0:36
گزارش برنامه صعود به قله سركچال١(٤١٤٠ متر)مشترك با باشگاه كوهنوردى اسپيلت تهران )
گزارش برنامه صعود به قله سركچال ١ به ارتفاع ٤١٤٠ متر ( مشترك با باشگاه كوهنوردى اسپيلت تهران )

گزارش برنامه صعود به قله سركچال ١ به ارتفاع ٤١٤٠ متر

( مشترك با باشگاه كوهنوردى اسپيلت تهران )

۱ – مشخصات كلي برنامه :
وجه تسميه سركچال : سرك به معنى بالا و چال نيز به معناى چاله است يعنى بالاى چاله

منطقه صعود : از سمت فشم و در شمال منطقه شمشک و دربندسر و با زدن استارت از روستاى سپيدستان
ارتفاع مبدا صعود : روستاى سپيدستان در ارتفاع ٢٧٠٠ مترى
مسيرهاى صعود :
پیست شمشک یال زمستانی ، روستاى شمشك بالا(سپيدستان) ،  روستای لالون،  که از مسیر شانه شرقی نیز می‌توان صعود کرد.
بهترین مسیر صعود: مسیر اصلی صعود به قله سرکچال، از طریق یال جنوبی است که از کنار ایستگاه تله‌سیژ شمشک و روستای سپیدستان شروع می‌شود. در این مسیر، جان‌پناه این قله که جان‌پناه لجنی نامیده می‌شود و در سال ۱۳۶۴ ساخته شده، قرارگرفته‌است.
مسير صعودى برنامه: روستاى سپيدستان
تاریخ اجراء : ١٦ الى ١٧ آذرماه ٩٦
مدت برنامه :  ٢ روزه
نحوه اجرا(مستقل یا مشترک) : مشترك
نام گروه میزبان یا مهمان : باشگاه اسپيلت تهران
مبداء حرکت : اصفهان ( دروازه تهران )
ساعت حركت : ١٠:٣٠ صبح روز پنجشنبه
نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی ) : ماشين دربست
نوع وسیله نقلیه : ميدل باس

۲ –  نام مسئولين و اعضاي شركت كننده :
سرپرست : آقاى ميلاد رياضيات( سرپرست باشگاه كوهنوردى آرش اصفهان) و آقاى حسين صادق زاده ( سرپرست باشگاه اسپيلت تهران)
سرقدم: آقاى حسين صادق زاده
عقبدار: آقاى ميلاد رياضيات
نویسنده گزارش : خانم سميرا بيگى

۳ – سيماي جغرافيايي منطقه :
ارتفاعات و نقاط مهم منطقه(قلل همجوار، گردنه ها، دره ها و …با توصیف چشم اندازها):

سرکچال به همراه سه قله چهار هزار متری غربی آن بر روی یک خط الرأس شرقی، غربی قرار دارد که در منتهی الیه شرقی آن سرکچال از طریق گردنه مرتفع ۴۰۲۰ متری ورزا و به قلل برج و خلنو متصل می شود. از سایر جهات به دره های شمالی آن یعنی دریوک و از جنوب به دره شمشک و لالون و فقط از طریق قله ۳۴۰۰ متری میان لالون به قله روته و از طریق گردنه جنوبی لجنی نیز به قله ۳۳۵۰ متری پی ناسوم و آبک متصل می گردد. شانه شرقی قله به ارتفاع تقریبی ۴۰۵۰ متر پس از تشکیل ۲ قله مرتفع دیگر از طریق یالی گرده مانند و پرشیب به دره لالون محدود شده و در غرب آن قله کلون‌بستک قرار دارد. رودخانه های تلخ آب (به سوی شرق) و دریوک (به سوی غرب) از آبریزهای شمالی این مجموعه قله محسوب می شوند.

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت ( آسفالت _ خاکی ) :
تا روستاى سپيدستان و ابتداى پاكوب جاده آسفالته است .
نام نزديكترين شهر يا روستا : روستاى سپيدستان
نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی : مرکز بهداشتی، درمانی شهری، روستایی شبانه روزى (ميدان فشم، روبروي پمپ بنزين، مركز فشم ٢-۲۶۵۰۲۰۳۱)
منابع دسترسی به آب ( چشمه ها ، رودخانه ها ،دریاچه ،برکه و … ) :
چشمه آفتاب ندیده ، چشمه در شمال شرقی صخره بزرگ بند است، در قديم ساختار اين چشمه به گونه اى بود كه هيچ گاه در معرض آفتاب قرار نميگرفت و هميشه در سايه بود به همين دليل به آن چشمه ى آفتاب نديده گفته ميشد . متاسفانه در حال حاضر شکل قدیمی آن در اثر تخریب تغییر کرده است.
نوع پوشش گیاهی منطقه :
خار ، گون ، گرز ، آویشن کوهی ، گلپر ، والک و قارچ.
جانوران منطقه :
خرگوش ، روباه و گرگ ، کل  ، بز کوهی و گراز.

۴ – شرح اجراي برنامه :
شرح گزارش :
با اينكه برنامه ى صعود يك روزه بود ولى به دليل زياد بودن مسافت و نياز به استراحت اعضاى تيم در شب قبل از صعود ، زمان حركت از اصفهان حدود ٢٠ ساعت قبل از استارت برنامه اعلام شد.١٠ نفر از دوستان در ايستگاه اول و سه نفر را نيز در بين راه سوار شده و در ساعت ١٠:٣٠ صبح روز ١٦ آذرماه اصفهان را ترك كرديم. قرار بر اين شد ٤ نفر ديگر از دوستان در فشم به جمع ما بپيوندند. در مسير رفت آقاى رياضيات صحبتهايى در خصوص برنامه و پيدا كردن آمادگى اوليه ارائه دادند . با توقفهاى بين راهى براى صرف ناهار و …

ساعت ١٩:٣٠ به استرحتگاهى كه خانه ى كشتى فشم بود رسيديم . بارش زيباى برف در همان ساعات اوليه ى رسيدن مان آغاز و ما را مهمان ديدن اولين بارش سال كرد . خريد تنقلات و مواد غذايى بهانه اى بود كه بتوانيم از آن هواى بى نظير استفاده كنيم و ساعتى را در خيابانهاى فشم بگذرانيم . زمان كافى از سوى سرپرست داده شد تا نفرات خود را براى استراحت خواب آماده كنند تا در ساعت ٤:٤٥ دقيقه با اعلام بيدار باش برخاسته و به دوستان باشگاه اسپيلت بپيوندند .

در ساعت ٦ صبح اين امر محقق شد و با دو دستگاه ميدل باس به سوى شمشك براى صعود قله ى كلون بستك حركت كرديم. ساعت ٦:٣٠ به ابتداى مسير رسيديم . مسير دسترسى ( ابتدای جاده شمشک به دیزین ) با توجه به بارش شب قبل توسط راهداری بسته شده بود و برنامه دستخوش تغيير شد . اعضاى تيم با توجه به ذهنيت قبلى كه در اين خصوص و احتمالات ممكنه داشتند از تمهيدات جديد استقبال و منتظر تصميم گيرى سرپرستان شدند . نتيجتا صعود به سركچال جايگزين و به سوى روستاى سپيدستان حركت كرديم . پس از رسيدن به روستاى سپيدستان، اعضاى دو باشگاه در كنار هم ، گرد آمده و به معارفه پرداختند و پس تقسيم وظايف ، در ساعت ٧:٠٠ و از ارتفاع ٢٧٠٠ برنامه صعود آغاز شد .

IMG_20171210_084318

ساعتى پس از شروع برنامه هوا دچار افت دما شد و شدت باد و کولاک در منطقه افزايش يافت.

IMG_20171210_084305

در مسير انتخابى ، ديواره اى معروف به بند بزرگ( شمشك) ديده ميشد (صخره بزرگ بند ديواره اى در ارتفاع حدود ۳۱۵۰ مترى در غرب سپيدستان است.صخره بند از جاذبه های طبیعی شمشک که به یکی از نماد های طبیعی شمشک تبدیل شده است.براى كوهنوردان اول به لحاظ تمرينات فنى و بعد به عنوان يك شاخص مسيرى ، حائزاهميت است.)

IMG_20171210_084653
از داخل دره کنار دیواره‌ صعود را ادامه داده و حدود ساعت ۹ صبح برای صرف صبحانه و استراحت توقف كوتاهى داشتيم . براى صعود يال شرقى(سمت راست ديواره ) انتخاب شد و همچنان تيم با عزمى جزم در شرايط نامساعد جوى و با وجود باد و بوران به راه خود ادامه داد.

با نزدیک شدن به ظهر سرعت باد کمتر شد و هوایی صاف و آفتابی اما سرد همه چیز را برای رسیدن به قله مهیا کرده بود. تیم در ساعت ۱۳:٣٠ روى خط الراس قرار گرفت .

IMG_20171210_085403

از آنجا قلل همجوار كاملا مشهود بودند ( كلون بستك ، برج ، خلنو و …) . در راستاى شرقى خط الرأس مسير را ادامه داديم و با حمايت سرپرستان ، تمامى نفرات قله را در ساعت ١٤:٣٠ صعود كردند.

IMG_20171210_084438

IMG_20171210_084831

به رسم يادبود چند عكس به يادگار گرفته شد و سپس از دره شرقی یال پناهگاه لجنی و از مسير شن اسکی فرود آمده و در ساعت ۱۶:۳۰ همگی نفرات به پناهگاه لجنى رسیدیم.(این پناهگاه در سال ۱۳۶۴ به همت اهالی شمشک به خصوص اهالی سپیدستان ساخته شد.
‎مصالح ساخت این پناهگاه به وسیله کوهنوردان محلی با پای پیاده یا اسب و قاطر برده شد.مساحت پناهگاه لجنى حدود ١٦ متر مربع است و گنجايش ١٥ نفر را داراست) .

نيم ساعت زمان براى صرف ناهار و تجديد قوا كافى بود تا در ساعت ١٧:٠٠ راه فرود را ادامه داده و برنامه در ساعت ١٩:٠٠ به پايان خود برسد .برنامه اى به مراتب سنگين تَر از كلون بستك براى ما رقم خورد با تجربه ى صعودى كاملا زمستانه در اواسط آخرين ماه پاييزى .

با تشكر فراوان از جناب آقاى ميلاد رياضيات و آقاى حسين صادق زاده( سرپرست محترم باشگاه اسپيلت تهران).

وضعیت راه پاکوب یا مالرو : در مسير رفت به دليل بارش برف تازه راه پاكوب چندان واضح نبود ولى در مسير بازگشت از قله و راستاى پناهگاه لجنى بيشتر مسير شن اسكى بود و از آن به بعد نيز پاكوب نسبتا مشخصى داشت .

آب و هوای زمان اجرا : شب قبل از صعود بارش برف همه جا را سپيدپوش كرده بود و در روز صعود و در ساعات أوليه كمى باد و بوران محسوس بود ليكن با اين وجود هواى صاف و بدون بارشى تا انتهاى برنامه در منطقه حاكم بود .

محل های مناسب شب مانی و کمپ و بیتوته ها : با توجه به مسافت اصفهان تا مقصد بنا بر اين گذاشته شد كه شب را در خانه ى كشتى فشم سپرى كنيم و با وجود اينكه صعود سركچال برنامه اى يك روزه است ، ليكن در صورت نياز كوهنوردان ، پناهگاه لجنى قابل استفاده بوده و چه بسا جان همنوردان زيادى را نجات داده است .

۵ – كروكي مسير و وضعيت منطقه :

 

IMG_20171210_084519

فایلGPS و منبع دانلود آن ( درصورت وجود) :

موجود در آرشیو باشگاه آرش

۶ – وضعيت گروه :

تعداد نفرات شرکت کننده :  ١٧ نفر ( باشگاه آرش) و ١٣ نفر ( باشگاه اسپيلت)
اسامی نفرات شرکت کننده :
خانم ها : خدیجه ساعدی ، منصوره کرمانی ، زهره حسن پور ، سمیرا بیگی
آقایان : ميلاد رياضيات ، محسن افتخار ، مهدی معدنی ، امیر رضا صمصام شریعت ، محمد رضا موسی خانی وحید دهقانی ، احسان حیدری ، محسن سلیمانی ، حمید سمیعی ، سعید رمضانی ابراهیم حقانی ، محسن باقری ، مهدی قوجه ای

اعضاى تيم اسپيلت:
فرناز زاهدیه ، نیلوفر خدادوست ، حسین صادق زاده غلامرضا خلیل آبادی ، حمید محمودی ، محمدرضا بهروزی ، محمود نادری ، رضا عبدالهی ، فراز ساسانی ، رضا زاهدزاده ، حامد کرمانی ، ایمان عبادی ، امیررضا صدیقیان
۷ – تذکرات و نکات سودمند برنامه :

وسایل شخصی مورد نیاز مهم : پوشاك مناسب فصل، كفش تك پوش سنگين، لوازم بهداشتى، آذوقه و …
هزینه هاي تقریبی اجرای برنامه :
براى افراد عادى ٩٠ و اعضا ٨٥ هزار تومان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4122
  • نویسنده : ماجده دریانورد
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی آرش اصفهان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.