• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
4

گزارش برنامه صعود به قله شاه البرز

  • کد خبر : 19331
  • 30 دی 1399 - 0:29
گزارش برنامه صعود به قله شاه البرز
گزارش برنامه صعود به قله شاه البرز

تاریخ اجرای برنامه: پنج شنبه و جمعه ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه ۹۸

 

سطح برنامه: کوهنوردی دشوار

 

سرپرست برنامه: آقای بابک آئینه وند

 

مربی: خانم مرضیه طهماسبی

 

افراد شرکت کننده: ۵ نفر (۳ آقا و ۲ خانم) بابک آئینه وند، مرضیه طهماسبی، مرتضی اصغری، مهرنوش آسیایی ، کامیار رضائیان پور

 

تهیه گزارش: کامیار رضائیان پور

 

پشتیبان برنامه: محمد کریمی

 

معرفی منطقه

 

طالقان از شهرستان های استان البرز که از غرب به کندوان و از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از شمال به رشته کوه البرز ، رامسر و تنکابن و الموت از شرق به شهرستان کرج و از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود است. طالقان در منطقه ییلاقی که در دره بزرگ در میان کوههای البرز قرار دارد طول جغرافیایی ان از شمال شرقی به جنوی غربی حدود ۸۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی ان حدود ۱۵ کیلو متر است و حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مساحت دارد طول شرقی ان ۵۰ دقیقه و عرض شمالی آن ۳۶ درجه و ۱۲ دقیقه می باشد و ارتفاع ان از سطح دریا ۱۸۵۰ متر می باشد.

 

مهمترین رودخانه آن طالقان رود است زبان مردم این منطقه فارسی و لهجه شیرین تاتی دارند.

 

شهرستان طالقان از بهم پیوستن چهار منطقه به نام های شهرک -گلینک -کولج و پرده سر تشکیل شده است روستای حسنجون حدود پنج کیلومتربعد از طالقان قرار دارد.

 

گزارش برنامه:

 

برنامه صعود به قله شاه البرز مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته ، راس ساعت ۵ صبح روز پنج شنبه ۲۳ خرداد ماه ۹۸ با ملحق شدن همنورد خوبمون، آقای مرتضی اصغری از تهران ، شروع شد، با دو خودرو شخصی از مقابل باشگاه برزین مهر به سمت طالقان حرکت نمودیم.

بعد از رسیدن به منطقه طالقان و روستای حسن جون ، خودرو ها را در محل پارکینگ ، پارک کرده و بعد از کنترل وسایل و تجهیزات راس ساعت ۷:۳۰ پیمایش مسیر صعود به قله شاه البرز آغاز گردید.

لازم به ذکر است ، علیرغم تلاش برای استفاده از قاطر برای حمل کوله ها به محل کمپ میان او ، این امکان فراهم نشد و همه همنوردان مجبور به حمل کوله های خود شدند.

 

بعد از گذشتن از پل چوبی در زیر سایه درختان در ساعت ۹:۳۰ صبحانه سبک صرف شد و پیمایش را مجددا از سر گرفتیم، تا در نهایت در ساعت ۱۵:۰۰ به محل کمپ میان او رسدیم لازم است که در طول مسیر دو چشمه پر آب نیز قرار داشت ، بعد از برپایی کمپ و صرف نهار، تصمیم بر این شد که صعود به قله را به صورت پیوسته و یک روزه انجام دهیم.

نهایتا بعد از بررسی آب و هوا و زمانبندی، ساعت ۱۵:۳۰ به سمت قله حرکت را با چهار نفر آغاز نمودیم، لازم به ذکر است که خانم مهرنوش در کمپ ماند ، با توجه به بارش های خوب پارسال و امسال حجم برف قابل ملاحظه ای در کناره های مسیر پیمایش مشاهده می شد و در میانه راه نیز به یک نقاب برف برخورد نمودیم که می بایست از آن عبور می نمودیم، با در نظر گرفتن مسائل ایمنی از این مانع بدون هیچ مشکلی عبور کردیم.

 

در ادامه مسیر با یک گروه ۷-۸ نفره که در مسیر برگشت بودند، برخورد کردیم که از کوهنوردان اشترانکوه ( آقای جعفری) بودند و خوش بشی انجام شد و به مسیر ادامه دادیم.

 

در نهایت قله شاه البرز، بعد یک پیمایش ۱۲ ساعته در ساعت ۱۹:۱۵ فتح گردید ، بعد از استراحت ۳۰ دقیقه ای و نوشیدن چای روی قله شاه البرز که نام آن برازنده ابهت آن است، و مشاهده صحنه های زیبای اطراف قله ( قلل تخت سلیمان، علم کوه ، ناز و کهار به وضوع قابل مشاهده بودند) که زیبایی آن ها در ساعت غروب آفتاب دوچندان شده بود در ساعت ۱۹:۴۵ به سمت کمپ فرود آمدیم.

 

در نهایت بعد از پیمایش ۵/۲ ساعته در ساعت ۲۲ به کمپ رسیده و بعد از صرف شام در محل کمپ به استراحت پرداختیم.

 

صبح روز بعد نیز بعد از جمع آوری وسایل و چادر ها در ساعت ۹:۳۰ صبح به سمت روستای حسن جون حرکت کردیم و در نهایت ساعت ۱۵:۰۰ برنامه در محل پارکینگ به پایان رسید.

 

در مسیر برگشت با کسب اطلاعات از افراد محلی ، شماره آقای کیوان برای استفاده از قاطر در صعود های بعدی دریافت گردید: ۰۹۱۹۴۶۱۹۳۱۰ ( ساکن عظمیه کرج)

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=19331
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی برزین مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.