• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2
گزارش صعود

گزارش برنامه صعود به قله گاوکُشان ۲۶ تا ۲۸ آبان ۹۶

  • کد خبر : 13659
  • 23 آذر 1399 - 22:05
گزارش برنامه صعود به قله گاوکُشان ۲۶ تا ۲۸ آبان ۹۶
صعودی موفق بر بام استان گلستان.

طبق تقویم باشگاه کاویان در فصل پاییز، ساعت ۷:۳۰ صبح روز جمعه ۹۶/۸/۲۶ در قالب یک تیم ۱۲ نفره، از ایستگاه راه‌آهن مشهد راهی شهر شاهرود شدیم. پس از حدود ۶ ساعت در ساعت ۱۳:۳۰ به ایستگاه راه‌آهن شاهرود رسیده و با یک دستگاه مینی‌بوس عازم شهر تاریخی بسطام شدیم.

حدود ساعت ۱۴ به شهر بسطام رسیدیم و پس از صرف نهار به بازدید از مجموعه بایزید بسطامی پرداختیم.

پس از بازدید از این مجموعه زیبا با مینی‌بوس از جاده شاهرود به گرگان (معروف به جاده توسکستان) عازم روستای شاهکوه سفلی شدیم. حدود ساعت ۱۹ به روستا رسیده و در یک خانه روستایی مستقر شدیم. پس از صرف چای (که توسط صاحبخانه مهربان و خونگرم، خانم دهقان آماده شده بود) و شام و آماده کردن کوله‌ها در ساعت ۲۱ مهیای خواب شدیم. راهنمایان برنامه (آقایان مهشاد پاکپور و حسین جهانشاهی) نیز به جمع ما پیوستند و در ساعت ۲۲ خاموشی کامل برقرار شد.

ساعت ۴ صبح روز شنبه مطابق قرار قبلی بیدار شده و پس از صرف صبحانه و حاضر شدن همنوردان در بیرون خانه روستایی جمع شدیم. پس از معرفی ارکان برنامه (علی صنعتی به عنوان سرقدم و وحید هریوندی به عنوان عقبدار) در ساعت ۵:۴۵ پیمایش خود را از روستای شاهکوه سفلی آغاز کردیم.

پس از حدود یک ساعت پیمایش در ساعت ۶:۴۵ دقیقه به چشمه سنگ بن رسیدیم که آخرین محل جهت تهیه آب برای کوهنوردان عازم گاوکشان است.

ساعت ۹ به دشتی موسوم به زِلوان رسیدیم که شروع شیب تند منتهی به خط‌الراس شاهکوه است.

خط‌الراس شاهکوه با طول هوایی ۳۵ کیلومتر و طول پیمایش حدود ۷۰ کیلومتر دارای ۶ قله اصلی و ۶ قله فرعی است که قله گاوکشان با ارتفاع ۳۸۴۰ متر، بلندترین آنها است. پس از کمی استراحت پیمایش روی مسیر شن‌اسکی را آغاز نمودیم. هوا صاف بود ولی به دلیل در سایه قرار گرفتن مسیر صعود و وجود برف و یخ‌زدگی مسیر، تیم با احتیاط و آرام حرکت می‌نمود

نهایتا پس از حدود ۳ ساعت پیمایش در ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به گردنه خط‌الراس شاهکوه رسیدیم و پس از کمی استراحت به سمت قله حرکت کردیم.

مطابق پیش‌بینی (استعلام از آقای هاشم‌نژاد، مدرس هواشناسی فدراسیون کوهنوردی) وضعیت جوی در بالای خط‌الراس نیز مناسب بود و صرفا باد متوسطی می‌وزید. خستگی ناشی از پیمودن شن‌اسکی منجر به کاهش سرعت تیم شده بود ولی با همت تمامی همنوردان در ساعت ۱۳:۳۰ بر بلندای بام گلستان ایستادیم

پس از گرفتن عکس یادگاری و استراحت، در ساعت ۱۴ راه بازگشت را در پیش گرفتیم و در ساعت ۱۴:۵۰ به گردنه بالای شن‌اسکی رسیدیم. نهار را در همین مکان صرف کردیم و در ساعت ۱۵:۲۰ به سمت پایین حرکت کردیم. با توجه به وجود برف و یخ‌زدگی مسیر، فرود از روی شن‌اسکی نیز با آهستگی و احتیاط همراه بود

خوشبختانه پیش از تاریکی هوا به منطقه زلوان رسیدیم و مسیر خود را به سمت روستای شاهکوه ادامه دادیم و نهایتا در ساعت ۱۹ به ابتدای روستا رسیدیم. پس از رسیدن به خانه روستایی از راهنمایان فنی و بااخلاق برنامه خداحافظی کردیم و با مینی‌بوس به سمت شهر بسطام حرکت کردیم. شب را در خانه‌ای در شهر بسطام سپری کردیم و یکشنبه صبح با قطار از ایستگاه راه‌آهن شاهرود حرکت کرده و در ساعت ۱۴:۳۰ با لبی خندان و دلی شاد از صعودی خاطره‌انگیز وارد مشهد شدیم.
ارکان برنامه:
سرپرست و گزارش نویس: رضا سعیدی
سرقدم: علی صنعتی
عقبدار: وحید هریوندی
راهنمایان: مهشاد پاکپور و حسین جهانشاهی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.