• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
4
گزارش صعود

گزارش برنامه قله شاه جهان – ۵و۶ اردیبهشت۹۸

  • کد خبر : 4957
  • 17 آبان 1399 - 15:09
گزارش برنامه قله شاه جهان – ۵و۶ اردیبهشت۹۸
گزارش صعود: کوهنوردان باشگاه کوهنوردی کاویان بر بام استان خراسان شمالی .

برنامه صعود به قله شاه جهان، طبق تقویم شش ماهه باشگاه کاویان، روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت ۹۸ به سرپرستی رضا سعیدی برگزار شد.

قله شاه جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین قله استان خراسان شمالی است که در شرق شهرستان اسفراین و در رشته کوه آلاداغ واقع شده است. این کوهستان از شمال به شیروان و از شرق به قوچان و از جنوب به بخش‌های شمالی شهرستان سبزوار ختم می‌شود. قلل دیگر این کوهستان که توسط کوهنوردان صعود می‌شود و دارای ارتفاعاتی بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متر می‌باشد عبارتند از آق‌بلاغ، چیل‌بخشیان، ‌کلنگ‌گاه، بله‌باقی، کرکزو و شاه‌حسن که جملگی در منطقه پارک ملی ساری‌گل قرار گرفته‌اند.

مطابق برنامه شش ماه نخست سال ۹۸ باشگاه کوهنوردی کاویان، روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت در قالب یک تیم ۱۹ نفره با یک دستگاه مینی ­بوس از ایستگاه اتوبوس گلبهار عازم روستای نوده در شمال دهستان بام و جنوب شرقی قله شاه جهان شدیم.

برای کاستن از مسافت، مسیر خود را از سه ­راهی سبزوار (پیش از رسیدن به قوچان) و شهر چکنه انتخاب کردیم. با وجود مسافت ۲۴۰ کیلومتری مسیر مذکور، به دلیل پستی و بلندی جاده فرعی پس از حدود ۴ونیم ساعت در ساعت ۹ شب وارد روستای نوده شدیم و با هماهنگی که پیشتر با خادم مسجد روستا، آقای سلطانی شده بود در مسجد روستا مستقر شدیم. حدود یک ساعت بعد نیز آقای جواد کاظم ­زاده از همنوردان اسفراینی به عنوان راهنمای برنامه به جمع ما ملحق شدند.

صبح روز جمعه ساعت ۵ صبح بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و بستن کوله­ ها در ساعت ۶ سوار مینی­ بوس شدیم. از روستای نوده تا چشمه اول مسیر صعود قله، راه خاکی به طول حدود ۲ کیلومتر وجود دارد که طی نمودن آن با مینی ­بوس کمک شایانی به رعایت زمانبندی برنامه کرد.

ساعت ۶:۳۰ از محل چشمه اول حرکت خود را با سرقدمی سعید پیوندی، عقبداری امیرحسین سعیدی و امدادگری آرش باباپور آغاز کردیم. بارش­ های زیاد امسال باعث شده بود پوشش گیاهی منطقه چشم ­نوازتر و رودخانه ­ها پرآب­ تر باشند. پس از گذر از یک گردنه با کاهش ارتفاع در مسیر پاکوب به چشمه دوم رسیدیم و پس از چند دقیقه توقف به حرکت خود ادامه دادیم.

وضعیت هوا به شدت متغیر بود و این مسئله با گذشت زمان و نزدیک شدن به قله تشدید می­ شد به گونه ­ای که در یک ساعت انتهای صعود شاهد بارش پراکنده تگرگ بودیم. مسیر پاکوب صعود به قله که در واقع مسیر عبور عشایر است، تا نزدیکی گردنه ­ای موسوم به گردنه شاه جهان ادامه می­ یابد و از آنجا با شیب نسبتا تندی به سمت قله ادامه پیدا می کند.

به پیشنهاد راهنمای تیم و برای کاهش شیب، ۲ونیم کیلومتر مانده به قله از مسیر پاکوب به سمت یال جنوب غربی قله تغییر مسیر دادیم و پس از قرار گرفتن بر روی یال با شیب ملایم ­تری به سمت قله حرکت کردیم. نهایتا پس از ۵ ساعت پیمایش در ساعت ۱۱:۳۰ بر بام خراسان شمالی ایستادیم.

بر روی قله دو تابلو وجود دارد که تابلوی جدیدتر حدود یک سال قبل به همت آقای کاظم ­زاده و به یاد کوهنورد فقید اسفراینی، اکرم حقانی نصب شده است. با توجه به سرمای هوا و وزش باد به سرعت عکس ­های دسته­ جمعی را با هر دو تابلو گرفتیم و از مسیر پاکوب به سمت پایین سرازیر شدیم.

وضعیت هوا بر خلاف پیش­ بینی ­ها هر لحظه ناپایدارتر می­ شد و مه نه­ چندان غلیظی فضای کوهستان را در بر گرفته بود؛ با این وجود فرود خود را با سرعت مناسبی ادامه دادیم تا در ساعت ۱۵:۲۰ به محل چشمه دوم رسیدیم. نیم ساعت برای استراحت و صرف نهار در محل چشمه توقف کردیم و سپس مجددا حرکت خود را آغاز نمودیم.

مسیر سرازیری که صبح ما را به محل چشمه دوم رسانده بود، در برگشت به سربالایی با شیب تندی تبدیل شده بود که با توجه به خستگی اعضای تیم بسیار دشوار به نظر می­ رسید. با این حال با همت عالی همنوردان این شیب نسبتا تند نیز طی شد و پس از طی یک ونیم کیلومتر سراشیبی در ساعت ۱۶:۳۰ به محل شروع پیمایش رسیدیم. ساعت ۱۷ از محل شروع پیمایش با مینی­ بوس به راه افتادیم و پس از توقفی کوتاه در روستای نوده به سمت مشهد حرکت کردیم و نهایتا در ساعت ۲۲ با دلی شاد از صعودی دلچسب به مشهد رسیدیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.