• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
0

گزارش صعود به قله سبلان

  • کد خبر : 15843
  • 09 دی 1399 - 19:34
گزارش صعود به قله سبلان

معرفی:

قله سبلان(۴۸۱۰ متر) در استان اردبیل- شهرستان مشکین شهر – بخش مشکین شرقی- دهستان لاهرود واقع شده است.این قله بلندترین قله استان اردبیل و سومین قله مرتفع ایران است.در جنوب شرق این قله روستای تازه کند ودر جنوب غرب آن روستای صندقلو ودر شمال شرق آن آبادی شابیل ودر شرق آن روستای جمادی بینه سی قرار دارد.

سبلان (ترکی : ساوالان)،یک کوه آتشفشانی غیرفعال است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت پیامبر ایران، زرتشت، می‌دانند نمونه‌ای از ان در کتاب “چنین گفت زرتشت” اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده است. از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.

مسیرهای اصلی صعود:

۱) مسیرشمال شرقی: شابیل- پناهگاه شمال شرقی- سنگ محراب- قله سبلان

۲) مسیرغربی: پارکینگ غربی- جانپناه غربی- سنگ عقاب- قله سبلان

شرح برنامه:

چهارشنبه ۱۴-۰۵-۱۳۸۳ ساعت ۱۴:۰۰ ازتهران به قصد صعود به قله سبلان به راه افتادیم.ازشهرهای کرج – قزوین- رشت گذشتیم و نرسیده به شهر آستارا در امام زاده ای در آبادی لوندویل برای شب مانی توقف کردیم.پنج شنبه ۱۵-۰۵-۸۳ صبح زود به سمت گردنه حیران به راه افتادیم وساعت ۱۰:۰۰ به اردبیل رسیدیم.از آنجا به سمت آبادی لاهرود و بعد شابیل رفتیم وساعت ۱۲:۰۰ به شابیل رسیدیم.ماشین را آنجا پارک کردیم وسوار برجیب به سمت پناهگاه شمال شرقی به راه افتادیم.ساعت ۱۳:۰۰ به پناهگاه رسیدیم.ارتفاع پناهگاه ۳۶۵۰ متر است.در پناهگاه محلی را برای شب مانی ، انتخاب کردیم.شبی را به صبح رساندیم.جمعه ۱۶-۰۵-۸۳ صبح زود با آماده کردن کوله ها به سمت قله حرکت کردیم.هوا صاف بود و کوهنوردان نسبتا زیادی برای صعود اقدام کرده بودند.از کنار سنگ محراب گذشتیم و ساعت ۱۱:۰۰ به قله رسیدیم.بر فراز قله دریاچه معروف سبلان قرار دارد.در دهانه قله همیشه برف موجود است تعدادی در دریاچه شنا کردند.البته زمانی که در درون دریاچه می ماندند بسیار کوتاه بود چون آب دریاچه بسیار سرد بود.ازمناظر اطراف عکس برداری کردیم و ساعت ۱۲:۰۰ به سمت پایین رفتیم.با رسیدن به پناهگاه وسایلمان را برداشتیم وسوار برجیپ به سمت شابیل روانه شدیم.ساعت۱۵:۰۰ به پارکینگ ماشین ها رسیدیم.از آنجا به سمت سرعین رفتیم واز آبگرم آنجا استفاده کردیم وشبی را آنجا سپری کردیم. شنبه ۱۷-۰۵-۸۳ صبح به سمت تهران به راه افتادیم ودر میانه راه به سمت ساحل دریای خزر رفتیم و تنی به آب زدیم.با ادامه مسیر و رسیدن به تهران سفری خاطره انگیز به پایان رسید.

افراد شرکت کننده:

مهران حیدرخانی- مهدی حیدرخانی- رضا خانه سری- مسعود نصیری

نکات برنامه:

–          زمان لازم از تهران تا شابیل   ۱۰:۰۰  ساعت

–          ارتفاع مبداء صعود=۳۶۵۰ متر

–          ارتفاع پناهگاه =۳۶۵۰ متر

–          ارتفاع قله=۴۸۱۰ متر

–          زمان طی شده برای صعود (روز اول) ۴:۰۰ ساعت (با احتساب ۳۰دقیقه استراحت)

–          زمان طی شده برای فرود ۳:۰۰ ساعت (با احتساب۲۰ دقیقه استراحت)

–          مسافت پیموده شده(رفت و برگشت)= ۱۲ کیلومتر

مسیر آبی رنگ طی شد

برای دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.