• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1
گزارش صعود

گزارش صعود به قله گاوکشان – بام استان گلستان

  • کد خبر : 13665
  • 23 آذر 1399 - 22:03
گزارش صعود به قله گاوکشان – بام استان گلستان
صعودی موفق به قله گاوکشان بام استان گلستان.

ساعت ۱۹:۳۰ روز پنجشنبه ۳۰خرداد ۱۳۹۸ به همراه همنورد عزيز آقاي کشاورز محمديان با اتوبوس گنبدکاووس به سمت گرگان به راه افتاديم. اتوبوس از جاده فيروزکوه رفت و در مسير توقف هاي متعددي داشت. ساعت ۰۳:۳۰ صبح روز جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ پس از طي چندکيلومتري  از شهر گرگان در ابتداي جاده توسکستان از اتوبوس پياده شديم و منتظر شديم تا گروه  البرز گنبدکاووس که قرار بود با هم صعود کنيم بيايند که به علت پنچري ميني بوس با تاخير آمدند و نهايتا ساعت حدود ۵:۳۰به سمت روستاي شاهکوه سفلي به راه افتاديم. مسافت زيادي بود و در مسير از روستاي چهارباغ آب برداشتيم. با رسيدن به ابتداي روستاي شاهکوه سفلي جاده خاکي سمت جنوب(سمت چپ) را بالا رفتيم و تا تخته سنگ هاي منفرد و با شکل جالب با ميني بوس رفتيم. ساعت ۷:۴۵ صبح از ارتفاع ۲۴۴۰متر پيمايش را آغاز کرديم. پس از طي جاده خاکي و عبور از چشمه سنگ بن که تنها چشمه مسير بود در ساعت ۹:۳۰ شيب تندي شروع شد. مسير به تدريج شن اسکي  و شيب تندتر مي شد. با اجازه آقاي موسوي سرپرست گروه من و آقاي کشاورز با شتاب بيشتري ادامه مسير داديم. ساعت ۱۱:۱۵ ظهر به دوراهي قله کهکشان و قله گاوکشان در بالاي گردنه رسيديم. خط الراس را به سمت شرق ادامه داديم و نهايتا ساعت ۱۲:۱۵ ظهر بر فراز قله گاوکشان بام استان گلستان بوديم. گروههاي متعددي از شهرهاي شمالي براي صعود آمده بودند. در ميان آنها دو محيط بان عزيز منطقه حفاظت شده جهان نما نيز حضور داشتند که به آنها خداقوت گفتيم و بابت زحماتشان تشکر کرديم. ساعت ۱۲:۵۰ فرود را آغاز کرديم. ساعت ۱۳:۳۰ مجددا به دوراهي رسيديم و شيب تند را سرازير شديم. ساعت ۱۵:۰۰ در کنار چشمه سنگ بن مقداري چاي کوهي جمع کرديم و نهايتا ساعت ۱۶:۳۰ عصر برنامه با رسيدن به مبدا حرکت پايان يافت. با ماشين هاي عبوري تا گرگان آمديم که از قضا با يکي از طبيعتگردان خبره گرگان آشنا شديم و توضيحات مفصلي از منطقه به ما دادند. ايشان مدير گروه صنعتي آسيا گرگان بودند که نام شريفشان را بخاطر ندارم. پس از صرف شام صعود در رستوران آويشن گرگان به ترمينال رفته و با اتوبوس ساعت ۲۲ به تهران آمديم. ساعت ۵:۳۰ صبح شنبه تهران بوديم.

نکات اين برنامه:

از گرگان تا ابتداي جاده توسکستان ۱۲کيلومتر و از آنجا تا روستاي شاهکوه سفلي ۵۸ کيلومتر راه جاده اي آسفالته پر پيچ و خم وجود دارد.(قديم به اين مسير قزلق ميگفتند به خاطر جنگل درختان گردو)

مسير از ميان منطقه حفاظت شده جهان نما (پر از درختان با ارزش سرو کوهي يا اورس)است و از منطقه چهارباغ ميگذره که ما از آنجا آب برداشتيم و سرويس بهداشتي عمومي هم کنار اورژانس روستا داشت.

جاده روستاي شاهکوه تا محل پارک ماشين خاکي ولي قابل تردد است.

آب فقط در چشمه سنگ بن در دسترس است.

مسير نرمال گاوکشان مسير سنگ بن و شيب سرخ خانه يا سرخانه است که اصطلاحا به چکل(ديواره هاي سنگي) مي رسد و سپس به سمت شرق به قله گاوکشان و به سمت غرب به قله کهکشان مي رود.

در غرب رشته کوه کهکشان غاري به نام يخدان وجود دارد که اهالي روستا يخ موردنياز را تا مدت ها از آنجا تامين مي کردند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.