• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24592
2
گزارش صعود:

گزارش صعود به قله ۴۰۴۰ متری شاهان کوه بلندترین قله استان اصفهان

  • کد خبر : 6899
  • 28 آبان 1399 - 6:56
گزارش صعود به قله ۴۰۴۰ متری شاهان کوه بلندترین قله استان اصفهان
روستاهای اطراف قله شاهان کوه، از شمال روستای ددریگان و چشمه لنگان از غرب روستای پشندگان و از شرق روستای سردآب بالا و پایین می باشد .

– مشخصات كلي برنامه :
نام منطقه : روستای سرداب بالا – شهرستان فریدون شهر – استان اصفهان
مسيرهاى صعود به قله شاهان :

مسیر شرقی : روستای سرداب بالا – تنگه عرب – دهلیز جنوبی – قله شاهان

مسیر غربی : روستای شاهان – دهلیز غربی – قله شاهان

مسیر شمالی : روستای سرداب بالا – دره شمال شرقی – قله شاهان

مسير صعودى برنامه:مسیر شرقی

تاریخ اجراء : ۲۰ و ۲۱ تیر ماه ۱۳۹۸
مدت برنامه :   ۲ روز
نحوه اجرا: مستقل – انجمن کوهنوردی برنا کوه -شیراز
مبداء حرکت : شیراز
ساعت و تاريخ حركت : ۲۰  تیر ماه ساعت ۶ صبح
فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت : ۸  ساعت (…کیلومتر)
نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی ) : خودرو دربست
نوع وسیله نقلیه : یکدستگاه ایسوزو ۱۸ نفره

همنوردان:     آقایان =   عزیز یوسفی – بابک اژدری – امین خرم – فرزاد شمس – حامد زارع   – مزدک حسینی

خانم ها = مینا آشنا – بهاره ملایم

راهنما  : مزدک حسینی
نویسنده گزارش : مزدک حسینی

قله شاهان‌ با ارتفاع ۴۰۴۰ متر از سطح دریا در ۲۰ کیلومتری فریدون‌شهر واقع شده و بلندترین قله استان اصفهان می‌باشد چکاد شاهان بر روی خط الرأسی با همین نام و طولی بیش از ۴۳ کیلومتر قرار گرفته که جهت کلی آن هم سو با محور اصلی زاگرس یعنی شمال غربی_جنوب شرقی است و از کوههای متعددی تشکیل شده که از شرق به غرب عبارتند از:  کوه دری،  کوه دودکشان، کوه چال روغن، کوه شاهان، کوه جه جر، کوه گورمیشان، کوه دره غول، کوه لاشوم، کوه برد خیمه، کوه چال میشان و کوه مارک که البته در محدوده‌های شاهانکوه، گورمیشان و لاشوم تراکم زیادی از قله‌ها مشاهده می‌شود.

رشته کوه شاهان  از دره وهرگان در ۴۰ کیلومتری باختر شمالی فریدون‌شهر شروع شده و رو به سوی جنوب خاوری تا دره آب میدانک، ۲۵ کیلومتری جنوب باختری فریدون‌شهر می باشد. میزان بارندگی سالانه این رشته کوه بین ۸۰۰ تا یک هزار میلی‌متر و میانگین دمای سالیانه آن بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است. رودخانه خدنگستان، آب ترزه، آب سه پستان و آب سرداب می‌باشد و چشمه لنگان در شمال این رشته کوه قرار دارد.

 

روستاهای اطراف قله شاهان کوه، از شمال روستای ددریگان و چشمه لنگان از غرب روستای پشندگان و از شرق روستای سردآب بالا و پایین می باشد

شهر فریدون‌شهر امکاناتی نظیر رستوران و فروشگاه مواد غذایی موجود می‌باشد که بهتر است قبل از حرکت به سمت روستای سردآب مایحتاج لازم رو تهیه کنیم.

در منطقه و مسیر صعود پناهگاهی وجود ندارد. در چند نقطه از مناطق بالا دست یال شرقی و غربی پهنه مناسب جهت برپایی چادر وجود دارد که با توجه به حضور دام در منطقه رعایت فاصله از معبرهای ریزشی بسیار حائز اهمیت است. ورودی دشت تنگ عرب و کنار چشمه گروهی از عشایر مستقر هستند و با هماهنگی آنها امکان برقراری کمپ وجود دارد.

گزارش برنامه : 

اجرای برنامه با فراز و نشیب آرام، رفتن و نرفتن ها، کاستی ها، هزینه ها، کنسلی ها و  … همراه بود ولی در نهایت با مشاهده عشق و علاقه وافر ۸ نفر از همنوردان مشتاق، بر آن شدیم که صعود به قله شاهان را اجرا کنیم. صبح پنج شنبه به تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۰ راس ساعت ۶ صبح با یک دستگاه ایسوزو شیراز را به مقصد استان اصفهان شهر زیبای فریدون شهر ترک کردیم صبحانه را در دهکده سورمق میل کرده بعد از گذراندن شهرهای آباده، شهرضا، نجف آباد، تیران و … بعد از طی مسافت،۸ ساعت به فریدون شهر رسیدیم با راهنمای محلی که از قبل با ایشان هماهنگ شده بود تماس حاصل گردید و در منزلی که از قبل رزرو شده بود سکنی گزیدیم بعد از خوردن ناهار و قدری آرامش و خواب راس ساعت ۱۸ برای دیدن آبشار پونه زار  با گذراندن ۲۵ کیلومتر راهی آنجا شدیم قبل از ورود به آبشار مبلغی جهت ورودی از ما اخذ گردید از بالای آبشار وارد که شدیم چشمه های متعددی  از دامنه کوه انتفاضه ای وصف ناپذیر داشتند  عطر پونه ها سرمستی را دو چندان می نمود با گذراندن مسافتی با شیب و دست به سنگ شدن فرود آمدیم آبشاری زیبا با ارتفاع ۴۰ متر منحصر به خزه های مخملی سبز، با آبی زلال،شفاف و سرد، تکه ای از زیبایی خالق هستی با عظمتی خاص عشق  فشانی می کرد طروات و پرتاب قطره های بلورین آبشار، همنوردانم را نوازش می دادند بعد از گرفتن عکسای زیبا از طبیعت آبشار پونه زار، به فریدون شهر بازگشتیم .آبشار پونه زار در ارتفاعات زاگرس مرکزی قرار دارد .

 

بعداز خوردن شام سبک، آماده کردن کوله های یک روزه، و برداشتن دو و نیم لیتر آب ( با توجه به نبود آب در مسیر پیمایش) و فیکس کردن کرامپون ها، همنوردانم ساعت ۲۲ خوابیدند ، بعداز ۴ ساعت خواب و استراحت، راس ساعت ۲ بامداد جمعه به تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۱ با ایسوزو در اختیار، بعد از عبور از روستای سیبک، نهضت آباد، بردآسیاب، سرداب سفلی و بعد از گذر از جاده خاکی (۷ کیلومتر) (قبل از چشمه سرداب و روستای سرداب بالا)، در آخرین نقطه جاده خاکی متوقف شدیم  که منطقه به “تنگه عرب ” معروف و ارتفاع این منطقه ۲۸۰۰ متر بود و  این یک شروع دوباره بود برای یک صعود دیگر در بامدادی خنک که دیگر خبری از گرما نبود با سر قدمی آقای حامد رحیمی( راهنمای محلی) و عقبداری آقای امین خرم، ساعت۴ صبح بدون معطلی، با کوله های آماده، هدلایت های روشن، از کمپ عشایری خارج ،آرام آرام از پاکوبی که کنارهایش پر بود از خارهای کوهی عبور کردیم و با گذشت ۴۵ دقیقه، به انتهای تنگ عرب به دو دره( دهلیز) رسیدیم هوا هنوز تاریک و ستارگان در آسمان درخشان بودند  دره سمت چپ ‌راه عمومی صعود به قله هست و دارای شیب نسبتاً تند و ساختار سنگی می‌باشد و در انتها به یال غربی قله ختم می‌شود البته دره سمت چپ جهت ادامه مسیر انتخاب شد.  مسیر سنگلاخی و بدون پاکوب بود با توجه به ساختار سنگی مسیر گروه با رعایت فاصله مناسب و دست به سنگ شدن وارد دره شده با کمی انحراف از مسیر دره که پر از برف و یخ (یخچال) بود به سمت جنوب غربی مسیر حرکت کردیم که ادامه کار روی سنگلاخ ها با دقت و رعایت نظم گروهی ادامه پیدا می کرد. ساختار سنگی این منطقه مثل سایر مناطق زاگرس با دگرگونی و شکست لایه‌های زمینی و سنگ‌های رسوبی _ آبرفتی می‌باشد و سطح سنگ‌ها کاملاً زبر هستند که با توجه به مسیر صعود شده احتمال ریزش سنگ جز در برخی معابر کمتر می‌باشد .بعد از سه ساعت پیمایش با روشنایی کامل  در کنار صخره ای که سنگ ها آرامش خاصی داشتند و سنگلاخی نبودند صبحانه خوردیم همنوردانم خوب می دانستند که  سنگها انرژی مضاعفی را برای صعود القا می کنند و تو را فرا می خوانند به  صعود،  تا رسیدن به قله (هر چند خطرات خاص خود را نیز دارند)

 

پس از گذشت چهارساعت و نیم پیمایش مسیر سنگی و تلاش بسیار خوب و منظم گروه و عبور عرضی از یخچال، به گردنه و یال جنوبی قله رسیدیم .چشم اندازی زیبا که به “پنجره زاگرس”  معروف بود، جنوب شاهان با استپ گیاهی سبز، جایی که اصلی ترین سرچشمه آب رودهای کارون و دز است  با کوه های بلند دارای برف و یخچال،  که به الیگودرز منتهی می شدند جایی که گسل ها به زمین فشار آورده و این نیرو بر خط الراس شاهان اثر گذاشته و به کوه های جوان معروف شده اند. از پنجره زاگرس می توان قلل و کوههای جنوب شرقی از جمله دری، چال روغن، کیوارستان، بلبل، خط الراس و قله کرپوش را به وضوح مشاهده کرد.

 

 پنجره زاگرس

بعد از ۲۰ دقیقه توقف و لذت بردن از این چشم انداز به سمت قله حرکت کردیم بعد از یک تراورس بدون سنگ و سنگلاخ دقیقا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح برفراز قله شاهان شدیم . بر فراز قله که هستی چشم‌انداز قلل دیگر از شمال: شاهون ۲ و ۳، خط الراس تتره و از غرب می توان : خط الراس زردکوه، کلونچی ، شاه شهیدان و  هفت‌تنان  و از شمال غرب: قله فردان، کی نو، میل، تاراز، زردگری وهشتاد را می توان مشاهده کرد. قله شاهان برخلاف برخی قله ها سطحی تقریبا مسطح و بزرگ، محوطه ای تقریبا ۲۰۰۰ متری که ایستادن بر آن آسان و بدون خطر است  تابلوی سفید رنگ بر فرارش می باشد که ارتفاع ۴۰۴۰ را نشان داده است .

ضمن تبریک خاص و آرزوی موفقیت به دو تن از همنوردان خوبم (آقای حامد زارع و خانم بهاره ملایم) که برای اولین بار و همراه اینجانب، به قله چهار هزار متری صعود داشتند، دیگر دوستان نیز ضمن تبریک به یکدیگر و برداشت عکس و توقف ۲۰ دقیقه ای، قله را با تمام زیبایی هایش ترک کردیم .

نهایتا همیشه مسیر برگشت از قله برای من سخت بوده  و شاید فرود را دوست نداشته باشم هرچند که بخش اعظم فتح قله،  فرود است … ولی خود را بلندای کوهستان جا می گذارم و باز می گردم از آن پس بی آنکه بدانم در جستجوی خویشتنم  آنجا مرا به خود خواهد خواند…

بعد از ۳۰ دقیقه فرود به ابتدای دهلیز جنوبی یخچال رسیدیم اعضای تیم کرامپون ها  را بر کفش ها فیکس کرده و با توان مضاعف و احتیاط بر تمام جوانب فرود، بعد از دو ساعت پیمایش بر روی یخچال، صلاح را بر این دانستم که ادامه مسیر بازگشت،  از سنگلاخ ها پیمایش گردد .

 

یخچال ( دهلیز جنوبی )

وضعیت جوی آسمان صاف و آفتابی، در بعد از ظهر همراه با لکه‌های ابر و بدون وزش باد صورت پذیرفت. آنتن دهی تلفن در بیشتر نقاط کوهستان  همراه با اختلال بود.

گروه با صلابت و پر توان، بعد از ۱۱ ساعت کوهپیمایی، ساعت ۱۵ بعد از ظهر به کمپ عشایری(ابتدای تنگ عرب) رسید بعد از شستن دست و صورت و پاها،نفسی تازه کردند و از چشمه ای که صبح با توجه به تاریکی هوا ندیده بودیم (چشمه ای که به وسیله لوله، آب را تا کمپ عشایر هدایت کرده بودند) با خودرو در اختیار تنگه عرب را به سمت فریدونشهر و سپس شیراز ترک کردیم .

 (زمان طی شده برای صعود:۵:۳۰  ساعت) ، (زمان طی شده برای فرود : ۵:۱۰ ساعت)، (۲۰ دقیقه بر فراز قله) (مختصات قله:     ۴۹^  ۵۸’  ۵۶’’ E    و ۳۲^   ۴۸’   ۱۱’’ N    )

مسافت پیموده شده(رفت و برگشت)=۱۴ کیلومتر

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6899

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.