• امروز : دوشنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 4 March - 2024
کل اخبار 24592
2

گزارش صعود قله دارآباد از شهرستانک 

  • کد خبر : 56457
  • 10 مهر 1400 - 2:28
گزارش صعود قله دارآباد از شهرستانک 
بام نیوز: پیمایش مسیر از شهرستانک تا داراباد با طعم تیغه های دارآباد.

با یاد خدا و درود به دوستان و همراهان

گزارش برنامه کوهنوردی جمعه ۲ مهر ۴۰۰

پیمایش مسیر از شهرستانک تا داراباد با طعم تیغه های دارآباد

به عبارت دیگر صعود قله دارآباد از شهرستانک

شامل قله های هومند -توچال- لزون غربی- پیازچال(لزون شرقی) – لارکرور- سیاه بند- شهربانوکشک- چمبره بند- چپ دره و دارآباد

کلیات :

صعود قله توچال از شهرستانک که رخ شمال غربی محسوب میشود مسیری است طولانی و دشوار و البته بکر و زیبا.

گروههای کوهنوردی معمولا بعد از این صعود برای بازگشت از تله کابین یا مسیر شیرپلا استفاده میکنند و گاهی هم از همین مسیر صعود به شهرستانک برمیگردند.

در راستای برنامه های استقامتی در نظر داشتم این مسیر را تا تیغه ها و قله داراباد ادامه دهم قبلا تلاشی برای این پروژه کرده بودیم که بخاطر کمبود زمان و توان عمومی گروه مجبور شدیم بجای ادامه تا تیغه ها، از منطقه کلکچال خود را به دره داراباد برسانیم که البته آن مسیر مسیر هم در جای خود جالب و ارزشمند بود.

اینبار تلاشی مجدد کرده و شکر خدا پروژه با موفقیت اجرا شد .

مسافت این برنامه بیش از ۳۳ کیلومتر و تجمیع ارتفاع صعود بیش از ۲۶۰۰متر که بصورت یکروزه اجرا شد.

شرح گزارش :

شرح گزارش شهرستانک تا دارآباد :

سحرگاه جمعه همراه آقایان دهقانپور و جعفری به شهرستانک رسیدیم البته اقای دهقانپور قرار بود بخاطر معذوریاتی فقط تا توچال ما را همراهی کند

با بی دقتی خودم در میدان شهرستانک از ماشین پیاده شدیم در حالیکه میشد با ماشین تا کنار کاخ ناصری هم ادامه دهیم هرچند گذر از میان کوچه باغهای مسیر صفای خاص خودش را داشت ولی برای این برنامه سنگین با این اشتباه بیش از ۵ کیلومتر مسافت و بیش از یکساعت زمان به خودمان اجحاف کردیم .

به هر حال کنار کاخی که سالها رها  و ‌‌کاملا مخروبه و ویران شده و به تازگی به فکر بازسازی آن افتادند، صبحانه صرف ‌کردیم کمی جلوتر به چشمه خروشان و پرآب و گوارا بنام گلکیله یا گله گیله میرسیم که تقریبا اب رودخانه شهرستانک را تامین میکند مسیر بصورت پاکوب مشخص است و بالاتر به دشت چمن مخمل میرسیم از اینجا در جهت شرق میتوان به منطقه آهار و قله هایش برویم مسیر ما در جهت جنوب شرقی بود متاسفانه همنورد دیگرمان اقای جعفری بخاطر بیخوابی و خستگی یا … در همین اوایل راه در آستانه ارتفاع زدگی خفیف قرار میگیرد و با بیحالی درخواست بازگشت به شهرستانک را مینماید که این‌ اجازه را ندادم زیرا گذشته از تمام احتمالات دیگر، برای بازگشت به تهران دچار مشکل میشد و صلاح‌ نبود تنها برگردد.

چاره کار یا انصراف و بازگشت همگی باهم بود و یا ادامه صعود البته به شرط مساعد شدن حال ایشان.

خوشبختانه با کاهش سرعت و تغذیه و ریکاوری مناسب ،ایشان سرحال میشود ولی بیش از یکساعت دیگر وقت را از دست دادیم.

با ادامه مسیر پاکوب و گذر از جاده ناصری به پشت هتل توچال رسیدیم و بعد سری به قله هومند رسیدیم ۳۹۳۰ متر که غریبانه در نزدیکی قله توچال واقع شده و معمولا کسی به سمتش نمیرود.

دقایقی بعد ساعت ۱۳ سه نفری به قله توچال رسیدیم با توجه به فصل، کمی برای رفتن به داراباد دیر شده بود.

با دو نفر همراه خداحافظی کرده و به مسیر ادامه دادم البته اینکار چالشهای خودش را دارد و با توجه به داشتن شرایط کافی، این تصمیم را گرفتم.

با افزایش سرعت ساعت ۱۴.۱۵ به پیازچال رسیدم و میشد به اتمام برنامه امیدوار شد گروههای زیادی با خروج از تیغه ها بسمت توچال در حرکت بودند که با چند دوست و آشنا هم دیدار داشتیم.

بعنوان اخرین نفر در این‌ روز وارد مسیر تیغه ها شدم ساعت ۱۵ با غول اول مسیر یعنی لارکرور مواجه شدم گذر از تاج‌ این قسمت نیاز به تبحر و شناخت مسیر و دقت فراوان دارد چندین متر پاینتر و جنوب لارکرور یک پاکوب هست که اکثرا از انجا عبور میکنند که البته انهم کمی ریزشی و پرتگاهی است و نیاز به دقت دارد.

با توجه به حضور انفرادی و خستگی از مسیر، چالش را بیشتر نکرده و با یافتن مسیر سوم بین این دو قسمت، از سد لارکرور عبور کردم بعد از آن به گردنه لوپهنه میرسیم جایی که میتوان کمی راه صاف برویم و خستگی بدر کنیم و البته نقطه عطف در مسیر تیغه هاست زیرا قسمتی طولانیتر در پیش رو هست.

رمز طولانی بودن تیغه ها علاوه بر فراز و فرودها؛ تغییر جهت است زیرا علاوه بر شرق به غرب بودن اولیه، جهت بسمت شمال پیش میرود و به نزدیک منطقه ایگل میرسد و در منطقه لوپهنه دوباره به غرب و سمت توچال میچرخد.

بعد از استراحت در لوپهنه به غول سیاه بند میرسیم که یک چالش عبور از صخره پرتگاهی دارد ساعت ۱۶ به قله سیاه بند رسیدم نصف تیغه ها مانده بودند و سرعت و توانم بخاطر خستگی کم شده بود میبایست قبل تاریکی از این تیغه ها بیرون‌ میامدم ادامه داده و با چند فراز و فرود دیگر و صعود قله های شهربانوکشک و چمبره بند و چپ دره البته با تیغه های مابین هر کدام ، شکر خدا ساعت ۱۸ به قله داراباد رسیدم یعنی دقیقا یک ربع قبل تاریکی هوا دیگر جای نگرانی نبود و با کاهش سرعت و استراحت و صرف نهاری با طعم شام کم‌کم پایین امده و ساعت ۲۲ در خیابان داراباد برنامه با سلامتی و موفقیت‌ به پایان رسید.

تا درودی دیگر و برنامه دیگر بدرود

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=56457

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.