• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

گزارش صعود قله سرکچال

  • کد خبر : 68490
  • 26 دی 1400 - 1:07
گزارش صعود قله سرکچال
بام نیوز: صعود قله سرکچال از رخ شرقی دیواره بند بزرگ و پیمایش قسمتی از خط الراس غربی تا قله.

با یاد خدا و درود به دوستان و همراهان
گزارش برنامه کوهنور ی جمعه ۱۰ دی ۴۰۰

صعود قله سرکچال از رخ شرقی دیواره بند بزرگ و پیمایش قسمتی از خط الراس غربی تا قله

این‌ قله سه گانه با اسامی سرکچالها ی ۱و۲و۳ در منطقه سردسیر و برفگیر شمشک قرار دارد برای ترتیب این شماره ها اختلاف نظر وجود دارد و شاید نامگذاری از جهت جغرافیایی آنها بصورت “سرکچال غربی و میانی و شرقی” بهتر باشد البته قله شرقی از بقیه بلندتر است و ما سرکچال_غربی را صعود کردیم.
مسیر صعود معمول این قله ها بصورت تراورس غرب به شرق دره ای زیر خط الراس کلون بستک به سرکچال است که به یال و جانپناه لجنی میرسد و از انجا با صعودی شمالی به اولین قله سرکچال میرسیم اما این تراورس در زمستان و هنگام انباشت برف و احتمال سقوط بهمن، بسیار خطرناک و ممنوع است و باید از مسیرهای جایگزین زمستانه استفاده کرد یکی از این مسیرها صعود گرده یا دیواره بند بزرگ ؛ بسیار نفسگیر و چالشی است البته از کنارهای غرب و شرق این بند هم میشود صعود کرد اینبار رخ شرقی را انتخاب کردیم .
در تاریکی و سرمای هوا از روستای سپیدستان صعود را شروع کردیم از ابتدای مسیر درگیر برف بودیم.

البته ردپایی دال بر عبور نفراتی در روزهای قبل وجود داشت خود را به زیر بند بزرگ رسانده و تراورس را با گذر از ریشه سنگهای زیر دیواره انجام دادیم درانتهای بند وارد یال کناری شدیم مسیری با شیب تند و یکنواخت و قسمتهایی سنگلاخی و بسیار نفسگیر میباشد البته مسیر زمستانی دیگری هم از زیر یال_لجنی وجود دارد با مسافتی طولانیتر و فراز و نشیب بیشتر که زمستان سال قبل اجرایش کردیم.
شرایط هوا تا ظهر نامساعدتر از انتظار و پیش بینیها بود شامل باد و برودت شدید و بارش پراکنده برف در ارتفاعات یال را مستقیم بالا رفتیم شنهای منجمد مسیر گاهی به شیوه شن اسکی همیشگی خود حرکت میکردند ولی اینبار زیرشان یخ بود و این حرکت انها تعادلمان را بهم میزد کناره های یال هم برفچالهای سفت بود و باید پرهیز میکردیم .
نزدیک ظهر روی راس رسیدیم سختترین چالش، وجود مه در روی خط الراس بود که کار مسیریابی و حر‌کت روی نقاب برفی ها را چندین برابر سختتر و حساستر کرد و ناچار با حداقل سرعت و حداکثر تمرکز و احتیاط با لطف خدا و همراهی دوستان از از این چالش سلامت عبور کرده البته مسیر نیم ساعتی در تابستان حدود یک و نیم ساعت زمان برد و ساعت ۱۳.۳۰ صعود روی قله پایان یافت.
گروههای دیگری هم از مسیرهای دیگری که اشاره کردم به قله صعود داشتند و ما اخرین گروه بودیم هوا روی قله کاملا نامساعد بود و امکان ادامه یا توقف بیشتر نداشتیم.
برگشت از مسیر یال لجنی انجام شد و جانپناه لجنی نهار صرف کردیم هوا مساعد شد و از باد و بارش و مه اثری دیده نمیشد ولی سوز و سرما منطقه را همچنان احاطه کرده بود .
با بررسی میدانی منطقه و بخاطر اطمینان از نداشتن پارامترهای سقوط بهمن، بخاطر حجم برف کم و سفت ، از مسیر تابستانی و تراورسی منتهی زیر دیواره گذر کردیم که البته توسط گروههای قبلی برفکوبی هم شده بود و گزینه ادامه مسیر از یال لجنی یا دالنشین ضرورتی نداشت.
در نهایت بعد از زمان کمتر از ۱۳ ساعت و مسافتی حدود ۱۰ کیلومتر برنامه با سلامتی و موفقیت در روستای سپیدستان شمشک به فرجام رسید.
با سپاس از همراهی دوستان گرامی
آقایان : جاوید و بیات
خانمها : چگینی و افسری

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=68490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.