• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

‘گزارش صعود گروه کوهنوردی افق فسا به قله بل

  • کد خبر : 21120
  • 07 بهمن 1399 - 21:16
‘گزارش صعود گروه کوهنوردی افق فسا به قله بل
'گزارش صعود گروه کوهنوردی افق فسا به قله بل

کوه بل (در زبان پهلوی به معنای بلند)، بلندترین قله کوهستان سفید از منطقه زاگرس مرکزی و بلندترین کوه استان فارس است که در بخش مرکزی شهرستان اقلید واقع شده‌است .این کوه با ارتفاع ۴۰۵۰ متر از سطح دریا، یازدهمین قله بلند ایران محسوب می‌شود .

اعضاء شرکت کننده گروه : حاج صمد استوار – صابر روستایی – خلیل استوار – سعید روستایی

محمد صادق روستایی – ایمان روستایی

راهنما : آقای محمد باقر نیکویی از اقلید

مسیر صعود قله : دره لای شکفت (سردآب )

مسیرهای اصلی صعود به قله بل :

۱- دره لای شکفت ( غربی ) ۲- دره زمستانه (شمالغربی ) ۳- دره ریواس ( شمالی ) ۴- چشمه لگنی ( شمالشرقی )

۵- باغ ضرغامی ( شرقی ) ۶- دره سبز ( جنوبی ) ۷- دره قبله ( جنوبغربی )

دره لایشکفت : مسیر مناسب و مال رو جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که از ابتدای سردآب شروع شده و به پناهگاه منتهی می شود

شرح گزارش :

طبق برنامه ریزی قبلی مورخه ۱۳/۳/۹۵ ساعت ۱۶ عصر با دو دستگاه خودروی سواری شخصی به مقصد شهرستان اقلید که در ۲۵۰ کیلومتری شیراز – اصفهان می باشد حرکت کردیم .دو مسیر از فسا  برای رسیدن  به اقلید وجود دارد .یکی از طریق بزرگراه شیراز اصفهان می باشد . که باید ابتدا به شیراز رفت و ادامه مسیر داد .مسیر دوم از دو راهی مومن آباد سروستان به خرامه – ارسنجان- سعادتشهر – بزرگراه اصفهان وسپس اقلید .

ما مسیر دوم که حدود ۵۰ کیلومتر نزدیکتر است را انتخاب نمودیم .حدود ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه به شهرستان اقلید رسیدیم و پس از صرف شام در پارک ورودی شهر اقلید؛ جهت استراحت و خواب به منزل آقای نیکویی که از دوستان  می باشند رفتیم .سپس بعد از اذان صبح از جاده کمربندی به سمت کارخانه قند اقلید ادامه مسیر دادیم .تقریبا روبروی کارخانه قند جاده خاکی وجود داشت که به نقطه شروع منتهی می شود . ضمنا ابتدای جاده خاکی تابلو راهنمای قله بل نصب شده بود. وارد جاده خاکی که شدیم قله بل در میان کوههای کم ارتفاع اطراف خود خودنمایی می کرد و طبیعت زیبا و جذابی در طول مسیر  قابل مشاهده بود .

ورودی مسیر سرداب  (لایشکفت )

با ورود به جاده مذکور و پس حدود پیمودن ۹ کیلومتر ساعت ۵:۳۰ صبح  به منطقه سرداب  و ورودی دره لایشکفت رسیدیم. ارتفاع سرداب از سطح دریا ۲۷۵۰ متر می باشد. در این محل یک حوضچه آب وجود دارد .

پس از پارک وسایل نقلیه و آماده شدن، ساعت ۵:۴۵ دقیقه شروع به حرکت نمودیم. مسیر پاکوب و مشخص می باشد که از یال سمت راست دره با شیب ملایم ارتفاع می گیرد و به سمت پناهگاه می رود .

                  حرکت به سمت پناهگاه

پناهگاه در اواسط مسیر بر روی گردنه  کوه و کنار یک چشمه آب ساخته شده است که حدود ۳۰ نفر ظرفیت دارد .

 در طول مسیر با چند گروه کوهنوردی دیگر آشنا شدیم که از شهرهای مختلف استان برای صعود قله در آمده بودند . حدود ساعت ۷:۳۰ صبح به پناهگاه رسیدیم ارتفاع پناهگاه از سطح دریا تقریبا ۳۴۵۰ متر می باشد .


پس از استراحتی کوتاه و برداشتن آب از چشمه و خوردن تنقلات ساعت ۷:۴۵ دقیقه صبح  از پناهگاه به سمت قله حرکت کردیم مسیر پاکوب و مشخص بود .اولین و دومین قله فرعی  از روی گردنه دیده می شود .مسیر پاکوب را  از روی یال ادامه داده  و سپس  به قله فرعی دوم  رسیدیم

قله فرعی اول به سمت قله بل
 

بارسیدن به قله فرعی دوم سنگ چین قله بل نمایان می شود  مقداری راه پایین می رویم و سپس با پیمودن اندکی

 راه و گذشتن از شیبی نسبتا  تند راس ساعت ۹:۳۰ به قله بل رسیدیم
قله بل با ارتفاع ۴۰۵۰ متر

در بلندای قله به دلیل وزش باد شدید، دو سنگ چین بزرگ برای پناهگاه وجود دارد.

پس از گرفتن چند عکس یادگاری و خوردن صبحانه ساعت ۱۰:۳۰ به سمت پناهگاه به سمت پایین حرکت کردیم.

 

بازگشت به سمت پناهگاه

ساعت ۱۱:۳۰ به پناهگاه رسیدیم و پس از توقفی کوتاه و برداشتن آب به سمت نقطه شروع (سردآب ) حرکت نمودیم. ساعت ۱۳:۰۰ ظهر به سرداب رسیدیم . و پس از استراحتی کوتاه و بهره بردن از آب خنک سرداب ساعت ۱۳:۱۵ سوار خودرو شده و به سمت شهرستان اقلید حرکت کردیم. برای صرف ناهار به دعوت دوست عزیزمان  آقای اکبر نیکویی به منزل وی رفته  و پس از صرف ناهار و استراحت به سمت شهرستان فسا حرکت نمودیم .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=21120

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.