• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

گزارش صعود یک روزه گروه کوهنوردی فتح شهرستان کلاردشت به قله کرماکوه ( ۴۰۲۰ متر )

  • کد خبر : 76180
  • 11 تیر 1401 - 15:16
گزارش صعود یک روزه گروه کوهنوردی فتح شهرستان کلاردشت به قله کرماکوه ( ۴۰۲۰ متر )
بام نیوز: گزارش صعود یک روزه گروه کوهنوردی " فتح شهرستان کلاردشت " به قله کرماکوه ( 4020 متر ) ، از مسیر شمالی ( سایدره ) .

گزارش صعود یک روزه گروه کوهنوردی ” فتح شهرستان کلاردشت ” به قله کرماکوه ( ۴۰۲۰ متر ) ، از مسیر شمالی ( سایدره )
جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
کرماکوه در دسترس ترین و شمالی ترین قله بالای ۴۰۰۰ متری منطقه تخت سلیمان می باشد و بر روی خط الراس اصلی و شمالی علم کوه واقع شده است .
قلل این خط الراس: ( سردانی ، زینه ، جمرد ، خشلی ، کرماکوه ، پیت غار ، شیراسپد ( کالاهو ) ، نقار و نفار ، کلجاران ، میشه ور ، رستم نیشت ، سیاه گوک جنوبی ، دندان اژدها ، تخت سلیمان ، شانه کوه ، گرده آلمان ها ، علم کوه )
شرح گزارش :
ساعت ۳/۳۰ صبح روز جمعه ۱۴۰۱/۰۴/۱۰ تعداد ۶ نفر از اعضای گروه کوهنوردی ” فتح شهرستان کلاردشت ” با یک دستگاه وسیله نقلیه از محله لاهو ، شهرستان کلاردشت حرکت و ساعت ۴ صبح از ابتدای سایدره ، کوهپیمایی در تاریکی شب و با استفاده از چراغ پیشانی شروع شد .
در داخل دره بعلت گرمای هوا و وجود گیاهان فراوان از جمله گلپر و گزنه ، هوا کاملا” شرجی و دم کرده بود ، بطوریکه بعلت شدت گرما لباس ها خیس شده بود .
با خارج شدن از دره که در دو طرف آن را جنگل احاطه کرده بود و با قرار گرفتن در دامنه کوه ، با وزش نسیم خنکای صبحگاهی ، از شدت تعریق کاسته شد .
پس از عبور از کنار گوسفندسرای سایدیم و با رسیدن به چشمه سایدیم بمدت ۱۵ دقیقه جهت استراحت و برداشتن آب توقف کردیم ، سپس ادامه مسیر داده و از سمت چپ دره وارد دامنه ای با شیب زیاد شدیم .
با بالا آمدن خورشید با وجود اینکه ساعات اولیه صبح بوده ، شدت گرما هر لحظه افزایش می یافت . ساعت ۸/۳۰ صبح قبل از رسیدن به قله سایدیم (۳۹۰۰ متر ) بمدت نیم ساعت جهت استراحت و صبحانه توقف کردیم ، در ادامه پس از صعود قله سایدیم و قرار گرفتن بر روی یال انتهایی ، ساعت ۱۰/۲۰ صبح بر چکاد کرماکوه با ارتفاع ۴۰۲۰ ایستادیم و پس از اجرای مراسم قله و گرفتن فیلم و عکس ، ساعت ۱۰/۴۵ صبح از مسیر شمالی فرود را آغاز کردیم و ساعت ۱۲ با رسیدن به چشمه ککرک ، مقدمات ناهار را فراهم کرده و پس از ۴۵ دقیقه توقف ، از پاکوب سمت چپ چشمه بر روی خط الراس قرار گرفتیم و پس از عبور از قلل : خشلی ، وله نرم ، سنگسرک و سیوتاش ( در مسیرخط الراش چشمه ککرک به قله خشلی بعلت فراوانی گیاهان داویی از قبیل : چای کوهی ، آویشن و پونه ، دوستان همنورد زمانی را برای چیدن این گیاهان صرف کردند )
ساعت ۱۶ به باغ گردوی آقای بیگلریان رسیدیم و بعد از برداشتن آب سرد و گوارایی که از طریق لوله کشی در داخل باغ جریان دارد ، ادامه مسیر داده و ساعت ۱۶/۳۰ با رسیدن به قرارگاه کوهنوردی رودبارک ، برنامه یک روزه و سنگین صعود به قله کرماکوه از مسیر شمالی و فرود خط الراسی پس از ۱۲/۵ ساعت ( با احتساب زمان های استراحت ) به اتمام رسید .

اعضای شرکت کننده در این برنامه آقایان :
۱- علی اکرم خدابخش
۲- امین خدادی
۳- حمدالله خداداد
۴- بیژن پورکاویان
۵- فرشاد ایل
۶- بهروز خدابخش

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76180
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردان مربیان و اساتید کوهنوردی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.