• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
1
گزارش صعود

گزارش ‌صعود بر بام استان همدان قله یخچال

  • کد خبر : 6825
  • 28 آبان 1399 - 1:22
گزارش ‌صعود بر بام استان همدان قله یخچال
گزارش صعود موفق بر بام استان همدان قله یخچال

همدان یا هگمتانه یکی از کهن ترین مراکز تمدن ایران زمین است که با جاذبه های متعددی نظیر منطقه باستانی گنجنامه، شهر باستانی همگمتانه، غار علیصدر، آرامگاه باباطهر، آرامگاه ابوعلی سینا و هزاران موزه تاریخی دیگر شناخته می شود. اما زیبایی های هگمتانه قدیم تنها به همین موارد ختم نمی شود، این شهر زیبای غرب ایران دارای قله های مرتفع، بلند و زیبایی است که در بیشتر روزهای سال میزبان کوهنوردان است. مهم ترین قله های استان همدان دو قله الوند و یخچال است که در همسایگی یک دیگر بخش مهمی از ارتفاعات استان را تشکیل می دهند. تیم ما در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ موفق به صعود قله یخچال شد که در ادامه با هم گزارش این صعود را می خوانیم.

قله یخچال همدان

صعود قله یخچال همدان

ارتفاع قله یخچال همدان ۳۵۸۰ متر از سطح دریاست. این قله به عنوان بلندترین قله استان همدان شناخته شده و یکی از قلل برنامه سیمرغ است. مسیر قله یخچال همدان از دره زیبا و سرسبز مراد بیگ است و اگر خواستید بدون تیم و به صورت دوستانه صعود کنید، بهتر است حتما ترک مسیر را همراه داشته باشید. در عین حال این را هم بدانید که پاکوب مسیر کاملا مشخص بوده و مسیر رسیدن به پناهگاه نیز نشانه گذاری شده است.

حرکت ما از تهران ساعت ۷.۳۰ صبح به مقصد همدان و با ماشین شخصی بود. صبحانه را در تهران خوردیم و بدون توقف به سمت همدان حرکت کردیم. بعد از رسیدن به شهر مسیر درۀ مرادبیگ را در پیش گرفتیم و وارد روستا شدیم. روستای مورد نظر ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوهنوردان بعد از رسیدن به روستا دو انتخاب دارند. در همان ابتدا از ماشین پیاده شده و تمام مسیر روستا تا ابتدای مسیر دره را پیاده طی کنند یا می توانند تا ابتدای دره با ماشین یا نیسان رفته، سپس مسیر را ادامه دهند.

قله یخچال همدان

به لحاظ پارک ماشین و مسائل مربوطه جای نگرانی نیست. در ابتدای مسیر دره مراد بیگ کافه ای زیبا و تمیز واقع شده که نه تنها از آن جا می توانید با خیال راحت خرید کنید، بلکه با سایه درختان پهناورش می توان ماشین ها را در سایه پارک کرده و وارد مسیر شد.

از همین ابتدای مسیر دره ای منتظر شماست که نه تنها سر سبز و بی نهایت زیباست، بلکه رودخانه ای دارد که در خرداد ماه با برفاب دامنه های کوه مملو از آب بوده و صدای آرامش بخشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در مسیر دره با شیب ملایمی حرکت کرده و تنها چالشی که دارید کوله کشی است. با سرعت متوسط و استراحت های لازم بعد از دو ساعت به انتهای دره رسیدیم. انتهای دره جان پناه بسیار کوچکی دارد که با رنگ زرد مشخص شده و به نام جان پناه ایزدی شناخته می شود. این جان پناه تنها برای دو تا سه نفر گنجایش داشته و برای رسیدن به آن از سطح دره باید اندکی ارتفاع گرفت.

قله یخچال همدان

تیم ما در این جانپناه ساعتی را اتراق کرد و بچه ها برای نهار خوردن و استراحت آماده شدند. حرکت ما ساعت ۱ ظهر از ابتدای دره شروع شده و در حدود ساعت ۳ همگی در جان پناه ایزدی مشغول آماده کردن وسایل نهار بودند. بعد از نهار و استراحت بچه ها ترجیح دادند جهت آمادگی مجدد برای کوله کشی کمی بخوابند. با استراحت کافی ساعت ۴:۳۰ تیم آماده حرکت مجدد بود. متاسفانه وزش باد که در پیش بینی هوا با ۶۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده بود، با شروع حرکت سرعت تیم را کاهش داد. بعد از جان پناه ایزدی شما باید تا ارتفاع ۳۲۰۰ برای رسیدن به پناهگاه قله یخچال همدان به نام پناهگاه صاحب الزمان ۷۰۰ متر ارتفاع بگیرید.

ابتدای مسیر ارتفاع گیری در مجاورت رودخانه است و سپس به سنگ هایی بزرگ، سترگ و دیدنی می رسید که کوهنوردان همدانی برای آن قدمتی دو هزار ساله متصور هستند. از این سنگ ها که به سنگ عقرب معروف است، کوهنوردان وارد پاکوبی می شوند که با نام پاکوب هزار پیچ شناخته می شود. به دلیل شیب تند مسیر باید زیگزاگ و پیچ در پیچ طی شود و همین امر این مسیر را به هزار پیچ معروف کرده است. متاسفانه طی این مسیر با وزش بادهای شدید همراه بود و به ناچار کوهنوردان برای حفظ تعادل مجبور به ایستادن بودند. تیم در ساعت ۶ به پناهگاه رسید. خوشبختانه انتهای مسیر هزارپیچ با چراغ راهنمایی که با انرژی خورشیدی فعال است نشانه گذاری شده و شما بعد از رسیدن به چراغ تنها ۵ دقیقه با پناهگاه فاصله دارید. این پناهگاه با امکانات خوبی برپا شده و علاوه بر چشمه دارای ۳ سرویس بهداشتی تمیز است. کوهنوردان نیز در حفظ نظافت محیط تلاش کرده و تمامی آشغال های خود را به پایین منتقل کرده اند. همه این موارد موجب شده تا پناهگاه قله یخچال فضایی مناسب برای استراحت، تجدید قوا و شب مانی باشد.

قله یخچال همدان

گروه های کوهنوردی از شهرهای مختلفی در پناهگاه بودند و تیم ما که چادر همراه داشت برای برپایی محل استراحت دست به کار شد. اطراف پناهگاه با دو پله بسیار وسیع فضای مناسبی را برای چادر زدن تعبیه کرده و گیره هایی برای شرایط اضطراری وزش باد جهت حفظ و ثابت نگه داشتن چادرها قرار داده شده است. برپایی چادرها و فیکس کردنشان با طناب به دلیل وزش باد کمی زمان برد. با تاریک شدن هوا نه تنها چشم انداز خوبی به تمام شهر داشتیم بلکه مهتاب فضایی دوست داشتنی را برای کوهنوردان فراهم کرده بود.

صبح روز بعد همگی در ساعت ۸ بیدار شده و با خوردن صبحانه و مرتب کردن وسایل برای صعود آماده شدند. بچه ها که همگی شب را در ارتفاع ۳۲۰۰ خوابیده بودند با قرار گرفتن در ارتفاع آماده صعود شدند و در ساعت ۹ حرکت شروع شد. ادامه مسیر شیب بسیار ملایمی داشت و برخی از پاکوب ها با برف ملایمی همراه بود. هوای فوق العاده، تابش ملایم نور خورشید و کاسته شدن شدت وزش باد بهترین هوا را برای صعود فراهم کرده بود. در انتهای مسیر نیز تنها باید اندکی را برای ارتفاع کردن و عبور از سنگ ها آماده باشید. بعد از اینکه پاکوب میان سنک ها را رد کردید، بلندترین قله استان همدان یعنی قله یخچال پیش روی شماست.

منظره اطراف قله بی نظیر بوده و شما از این ارتفاع نه تنها به قله الوند، بلکه به دیگر ارتفاعات استان نیز چشم انداز خوبی دارید. بعد از اندکی استراحت، تیم که در ساعت ۱۱ به قله رسیده بود عزم فرود گرفت. ترجیح تیم بر این بود که مسیر فرود از پاکوب باشد و بچه ها از روی برف عبور نکنند. با رسیدن به پناهگاه و خوردن نهار تیم با کوهنوردان دیگر شهرها آشنا شده و شروع به گفت و گو کرد و با جمع کردن وسایل در ساعت ۴ مسیر را به سمت درۀ مراد بیگ ادامه دادیم. مدت زمان این فرود ۴ ساعت بود و همگی در ساعت ۸ شب به محل پارک ماشین ها بازگشته و در کافه ابتدای دره مراد بیگ استراحت کردیم و شام خوردیم.

وسایل مورد نیاز برای صعود قله یخچال در بهار

همانطوری که می دانید کوهنوردی بدون تمریم ممکن نیست. این رشتۀ ورزشی نیاز به استقامت ویژه ای داشته و شما باید علی رغم تمرین در طبیعت در طول هفته به فعالیت هوازی نیز مشغول باشید تا برای کوهنوردی آماده شوید. از سوی دیگر کوهنوردان به دلیل کوله کشی و همراه داشتن وسایل باید در تمریناتشان با وزنه هم کار کرده و توان عضلانی شان را تقویت کنند.

در صورتی که برنامه صعود شما همراه با شب مانی است، باید کیسه خواب و چادر همراه داشته باشید. در صورت پر بودن و شلوغ بودن پناهگاه بهترین کار خوابیدن در چادر است. از سوی دیگر به دلیل سر و صدای دیگر تیم ها و مسائل بهداشتی خوابیدن در چادر شخصی بسیار توصیه می شود. برای این برنامه دو وعده نهار، یک وعده صبحانه و یک وعده شام باید همراه داشته باشید که با شدت فعالیتی که دارید نودل، تن ماهی، کنسرو لوبیا بهترین پیشنهادات است. بهتر است گاز و سرشعله هم داشته باشید و در صورت همراه نداشتن کنسروها در منزل و پیش از برنامه بجوشانید.

قله یخچال همدان

حتما شکلات، تنقلاتی نظیر آجیل و بادام، خرما و قندهای مصنوعی همراه ببرید. در صورتی هم که حمل آب معدنی برایتان دشوار است، نگران نباشید در مسیر قله یخچال ۳ چشمه وجود دارد که همگی آبی سالم، گوارا و البته خنک دارد.

بادگیر، پلار و گورتکس برای حفظ دمای بدن، گتر برای عبور از دامنه های برفی یخچال، عینک، باتوم و کفش مناسب کوهنوردی از دیگر پیشنهادات برای صعود قله یخچال است. این را هم بدانید که شما در طول مسیر دره آنتن ندارید ولی با رسیدن به پناهگاه ایرانسل و همراه اول هردو آنتن دهی خوبی دارند. با این حال بهتر است حتما ترک مسیر را از قبل همراه داشته باشید. امیدواریم این گزارش دوستانه برای شما مفید بوده باشد و بتوانید صعودی فراموش نشدنی را تجربه کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.