• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
4

گزار ش صعود به قله تشگر هرمزگان

  • کد خبر : 5050
  • 18 آبان 1399 - 11:17
گزار ش صعود به قله تشگر هرمزگان
گزار ش صعود به قله تشگر هرمزگان

گزارش صعود:

 

تاریخ اجرا: پنج شنبه و جمعه ۹ و ۱۰ آبان ۱۳۹۸
سرپرست برنامه: آقای احمد عباسی
سطح برنامه: کوهپیمایی (سنگین)
ارتفاع قله: ۳۲۶۷ متر، استان هرمزگان

گزارش برنامه:

کوهستان هماگ یا همای در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی-آباد قرار دارد و بلندترین ارتفاعات این استان ساحلی زیبای کشور عزیزمان ایران را به خود اختصاص داده است؛ قله تشگر با ارتفاع ۳۲۶۷ متر، بلندترین قله این کوهستان می باشد؛ کوهستانی وحشی و کمتر پاخورده و حتی بکرتر و صعب العبورتر از قلل زاگرس و دارای دیواره ها و صخره های فراوان و یال های ریزشی و دره های سنگی با پوشش گیاهی ویژه.

موقعیت جغرافیایی: قله تشگر در استان هرمزگان شهرستان بندرعباس دهستان سیاهو روستای زاکین قرار دارد.
مسیر رایج صعود: روستای زاکین و حرکت به سمت شمال و سپس از روی یال به سمت شرق
مسافت پای کار تا قله: حدود ۹ کیلومتر
دسترسی به آب چشمه قابل شرب: ارتفاع ۱۶۶۶ متر
محل شب مانی: ارتفاع ۲۵۸۶ متر (در این مکان کلبه هایی ساخته شده از سنگ و برگ درختان خرما که در زبان محلی به آن کپر می گویند وجود دارد).
پوشش گیاهی: درختان میوه شامل نارنگی، انگور، گردو، خرما، انجیر و زردآلو و در ارتفاعات میانی بادام کوهی، بنه، گیچ، آبنوس و گون است و در ارتفاعات بالا ارس، زیتون وحشی.

روز پنجشنبه مورخه ۹ آبان ساعت ۱۳:۵۰ دقیقه ظهر از بندرعباس به وسیله سواری به سمت حاجی آباد، روستای درگز، روستای سیاهو و سپس زاکین حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۲۰ به روستای زاکین رسیدیم و با همراهی راهنمای محلی سوار بر نیسان شدیم و بعد از طی ۴۵ دقیقه جاده خاکی به نقطه ابتدای صعود رسیدیم که دارای باغ هایی با انواع میوه ها به خصوص نارنگی سیاهو(که صادر می شود) می باشد. شیب های متوسط و مسیرهای پاکوب و سنگلاخی با دره های مخوف طی شد. چشمه شاخص مسیر تا قبل از محل کمپ چشمه پره زردی بود که آب خوبی از آن جاری شده بود و سرچشمه آن قابل شرب بود و از پای کوه ۲ ساعت و نیم فاصله داشت.

ساعت ۲۰  پس از طی ۴ ساعت پیمایش به محل شبمانی(کپرها) با ارتفاع ۲۵۸۶ متر در میان انبوه درختان سرو رسیدیم و شب سردی را سپری کردیم تعدادی کپر عشایری برپا بود که در واقع عشایر بومی جهت ییلاق از آن استفاده می کردند. کپرها با سنگ و برگ درختان خرما و چوب سروها و بوته های خار ساخته شده بود.

جمعه ۱۰ آبان ساعت ۵:۳۰ بیدارباش و پس از آماده شدن و صرف صبحانه، پیمایش به سمت قله را ساعت ۶:۳۰ با کوله سبک آغاز نمودیم. ابتدای مسیر شیب ملایم و سپس شیب بیشتر شد در طی مسیر مناظر بکر و دیدنی بسیار و درختان اورس (به گویش محلی) و درختان تنومند و بزرگ و دره های عمیق و پوشش گیاهی خاص منطقه، زیبا و چشم نواز بود. در ساعت ۸:۴۵ موفق به صعود قله تشگر با ارتفاع ۳۲۶۷ متر شدیم . بعد از گرفتن عکس یادگاری و کمی استراحت ساعت ۹:۴۰ به سمت کپرها حرکت کردیم در نهایت ساعت ۱۱ به محل کپرها رسیدیم و پس از جمع کردن کلیه وسایل به سمت چشمه سرباغ برگشتیم.

اعضاء گروه:
خانم فریبا ندری و آقای احمد عباسی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5050
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی گاشو

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.