• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24678
0

گلجه شرپا ، سه ۸۰۰۰ متری تا یک رکورد جدید

  • کد خبر : 30178
  • 14 اسفند 1399 - 21:46
گلجه شرپا ، سه ۸۰۰۰ متری تا یک رکورد جدید
بام نیوز: یک شرپای جوان به نام گلجه شرپا تلاش می کند تا جوانترین فرد صعود کننده ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری باشد. در میان کسانی که در هفته های آتی به کوه خواهند رفت، یک راهنمای جوان شرپا با شرکت نیرمال پورجا همکاری می کند که توجه ویژه ای به خود جلب کرده است.

به گزارش بام نیوز، گلجه، شرپای بیست و نه ساله ماه گذشته به عنوان جوانترین فرد در بین تیم ده نفره توانست قله کی۲ را در زمستان صعود کند. او اکنون قصد دارد به جوانترین صعود کننده ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری تبدیل شود.

گلجه شرپا

گلجه شرپا Gelje Sherpa کار خود را به عنوان باربر آغاز کرد و به زودی یکی از پرخطرترین مشاغل در کوهستان را برعهده گرفت. وی تبدیل به یکی از دکترهای آبشار یخی شد که هر سال در فصل بهار مسیر صعود ناپایدار یخشار خمبو در اورست را بازگشایی می کنند. اما به زودی به وظیفه نسبتا کم خطرتر راهنمایی برای صعود قلل روی آورد.

گلجه با کانگچنجونگا شروع کرد. اگر چه در آن برنامه کسی به قله نرسید، اما به فاصل کوتاهی توانست اورست را صعود کند. سپس در زمستان ۲۰۱۸-۲۱۰۹ به آلکس تکسیکون برای کی۲ پیوست. در این برنامه به ارتفاع ۷۰۰۰ متری رسید و همین باعث شد به یکی از باتجربه های زمستان جاری در کی۲ تبدیل شود.

گلجه شرپا

مینگما دیوید و گلجه شرپا در قله کی۲ زمستانی

در بهار ۲۰۱۹، کار صعود ۸۰۰۰ متری های گلجه به خوبی با نیرمال پورجا آغاز شد. به دنبال پیگیری سریعترین رکورد ۱۴×۸۰۰۰ توسط پورجا، گلجه نیز توانست ۶ قله را صعود کند. به طور ناگهانی تنها ۴ قله با تبدیل شدن به جوانترین صعودکننده ۸۰۰۰ متری ها فاصله داشت و سپس در کی۲ این عدد به سه قله رسید. مینگما دیوید که در سن ۳۰ سال و ۵ ماهگی توانست این قلل را به پایان رساند، گفت خوشحال خواهد شد که گلجه بتواند رکوردش را جابجا کند.

وی در حال حاضر تنها باید به سه قله کانگچنجونگا، چوآیو و برودپیک صعود کند، که می توانند سه انتخاب مناسب برای بهار، تابستان و پاییز باشند. مشکل اصلی بیش از کوهنوردی مربوط به لجستیک است. چرا که در مورد چوآیو به دلیل همه گیری کرونا چین مرزهای خود به سوی تبت را بست. شاید گلجه بخواهد چوآیو را از سمت نپال صعود کند، اما این رخ کوه پرشیب و مستعد بهمن می باشد، که یک چالش اساسی خواهد بود.

گلجه شرپا در مصاحبه ای از رویاها و دست آورد صعود کی۲ میگوید. اما با این حال امیدوار است که دو فرزند ۸ و ۳ ساله اش مسیر وی را دنبال نکنند. وی گفت: “من فقط تا کلاس پنجم توانستم درس بخوانم، اما می خواهم فرزندانم تحصیلات و آینده خوبی داشته باشند. نمی خواهم آنان وارد این حرفه پر از سختی شوند.”

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=30178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.